- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

ضرورت بازتعریف خودروی لوکس

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه حجم موتور معیار مناسبی برای تعیین لوکس بودن خودروهای وارداتی نیست، گفت: پیش از این پیشنهاداتی برای تغییر این معیار به دولت ارائه شده که امید است دولت دوازدهم به آن توجه کند.

به گزارش نگاه اقتصادی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فرهاد احتشام زاد افزود: تعریفی که از ابتدا براساس مشخصات فنی درمورد خودروهای لوکس انجام شده اشتباه بوده، اما همچنان بر این تعریف و معیار اشتباه پافشاری می‌شود؛ این در حالی است که در هیج جای جهان مشخصات فنی یک کالا معیار لوکس بودن آن نیست.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان دیوان عدالت اداری نیز پس از بررسی معیار خودروهای لوکس، بر مناسب نبودن این تعریف صحه گذاشته اند، اظهار داشت: شهامت تغییر این تعریف وجود ندارد، درحالی‌که نقایص این تعریف اشتباه سبب شده مدام برای آن تبصره تصویب کنیم.

احتشام زاد ادامه داد: در شرایطی که امروزه حجم پیشرانه خودروهای جدید برای کاهش مصرف سوخت، دائماً در حال کاهش است، تعریف اشتباه خودروهای لوکس بر مبنای حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی باعث می‌شود واردات خودروهای گران‌قیمتی که حجم موتور بالایی ندارند آزاد باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: در مقطعی، خودروی ۱۶۰۰ سی‌سی هیبریدی با استفاده از تعرفه ترجیحی وارد کشور شد، درحالی‌که این خودرو در جهان به‌عنوان یک خودروی سوپر لوکس شناخته می‌شد؛ این نشانه نقص در تعریف واردات خودروی لوکس بود اما به‌جای اصلاح تعریف، تبصره‌ای به قانون اضافه کرده و روی این خودرو تعرفه گذاشته شد.

وی گفت: تعیین کالاهای لوکس، به تعاریف درستی نیاز دارد که البته ما در حوزه خودرو پیشنهاد‌های جامعی به دولت ارائه کرده‌ایم، اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم؛ امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد رفتار منطقی‌تری باشیم به‌گونه‌ای که این تعاریف مطابق با مدل‌های جهانی اصلاح شود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه اگر یکبار این تعریف اشتباه اصلاح شود، همه این اشکالات اصلاح خواهد شد، ادامه داد: با قانون فعلی می‌توان خودروی ۲۰۰۰ سی‌سی ۲۰۰هزار دلاری به کشور وارد کرد و لوکس نیز محسوب نمی‌شود، درحالی‌که فرمول جهانی تعیین خودروی لوکس، ارزش بالای ۱۰۰ هزار دلار است.

به گفته احتشام زاد متوسط قیمت خودروهایی که سال گذشته وارد ایران شده، ۲۶ هزار دلار بوده است.

وی توضیح داد: آنچه در فرمول‌های جهانی برای تعیین خودروهای لوکس مدنظر قرار می‌گیرد و به‌صورت آزمایشی در مناطق آزاد کشورمان نیز استفاده شده، مبلغ ۱۰۰هزار دلار است؛ یعنی خودرو با ارزش بالای ۱۰۰ هزار دلار کالای لوکس محسوب می‌شود و مکانیسم خاصی برای واردات آن وجود دارد.