- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

وزن‌کشی هوشمند خودروهای سنگین در جاده هراز و سوادکوه

سامانه هوشمند توزین خودروهای درحال حرکت در محور هراز و سوادکوه در استان مازندران روز دوشنبه به بهره برداری رسید.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایرنا، اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه مازندران با بهره گیری از این سامانه که در جاده هراز در حد فاصل یک کیلومتری پلیس راه آمل واقع است ، تخلف اضافه بار و یا اضافه سرعت وسایل نقیله سنگین را ثبت و متخلفان را جریمه می کنند.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای مازندران در آئین آغاز به کار این سامانه در جاده هراز گفت: یکی از علل اصلی تخریب رویه آسفالت راه‌ها و ابنیه آن در کشور اضافه‌ بار وسایل نقلیه سنگین است و به همین دلیل کنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی که دارای اضافه‌ بار هستند، اهمیت بالایی در حفظ راه و کاهش هزینه‌های نگهداری آن دارد.

احمد دادآفرین محمدزاده افزود: مهم ترین ویژگی این سامانه، کنترل وزن وسایل نقلیه درحال حرکت بدون نیاز به توقف آنهاست که سبب جلوگیری از اتلاف زمان، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حذف نیروی انسانی می شود.

وی ادامه داد: برای وزن کشی خودروهای سنگین، حسگرهایی در سطح جاده نصب شده که وسایل نقلیه دارای اضافه بار را شناسایی کرده و به طور هوشمند به اطلاع پلیس راه می‌ رساند.

محمدزاده گفت : البته پس از شناسایی خودرو و ارسال مشخصات آن به پلیس راه ، در مرحله بعد وزن خودرو در باسکول‌ های ثابت پلیس راه به طور دقیق وزن شده و نسبت به اعمال مقررات اقدام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران ، شناسایی تخلف سرعت وسایل نقلیه سنگین ، شناسایی وسایل فاقد بارنامه و مجوز حمل بار و تشکیل پایگاه آماری جامع از حمل و نقل بار در استان برای برنامه‌ریزی و مدیریت را از دیگر مزایای این سامانه برشمرد.

وی گفت: این سیستم با ارائه آمارهای دقیق از تردد تمامی خودروهای عبوری بر اساس کلاس‌بندی خودرو‌ها و نمایش اطلاعات وسایل نقلیه عبوری به صورت زمان ‌حقیقی، پلیس راهبر را در برنامه‌ ریزی و پیش‌بینی شرایط جاده یاری می کند.

محمدزاده اضافه کرد: سامانه نرم‌افزاری توزین در حال حرکت به ‌نحوی طراحی شده است که امکان دریافت اطلاعات از پردازنده و همچین تشخیص و خواندن پلاک خودروهای عبوری در آن فراهم شده و اطلاعات ابتدا از طریق لینک وایرلس به مرکز مدیریت راهها در مرکز استان محل نصب ارسال و سپس از آنجا به سیستم تجمیع اطلاعات تهران ارسال می گردد.

وی اولویت جدی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران را توجه به نکات ایمنی با کمک پلیس راه با افزایش سیستم های هوشمند کنترل تخلفات برشمرد و گفت: تاکنون ۴۵ دستگاه دوربین ثبت تخلفات و نظارت تصویری در جاده های ارتباطی مازندران نصب شده و تا مهرماه امسال نیز مرکز مدیریت راه مستقل نیز در جاده هراز راه اندازی خواهد شد.

بیش از ۱۰۰ کیلومتر از جاده هراز در مسیر آمل به تهران در حوزه استحفاظی مازندران واقع است.