پنج‌شنبه 10 آگوست 2017 - 14:53
یک مقام سازمان تأمین اجتماعی به سخنان رییس‌کل بیمه مرکزی واکنش نشان داد:

نظارت بیمه مرکزی بر صندوق‌های بازنشستگی؛ معارض قوانین و غیراصولی

علی‌حده بودن نظارت بر بیمه‌های تجاری و اجتماعی بنا بر تفاوت ماهوی‌شان، در قانون رفاه مصوب ۸۳ و اخیرا در ماده ۳ قانون احکام دائمی مصرح شده است.

نایب‌رییس هیأت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به سخنان رییس‌کل بیمه مرکزی در نشست خبری اخیر وی، گفت: رییس‌کل محترم بیمه مرکزی از بررسی موضوع نظارت بر صندوق های بازنشستگی در مجمع اخیر بیمه مرکزی خبر دادند که این امر در تعارض آشکار با قوانین متعدد مربوط به صندوق های بازنشستگی است.

به گزارش نگاه اقتصادی، علی حیدری با بیان اینکه فعالیت بیمه های تجاری و بیمه های اجتماعی دارای تفاوت های ماهیتی هستند، اظهار داشت: علاوه بر احکام مطرح قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۳ که بیمه های مکمل بازنشستگی را ذیل نظام مزبور و تحت نظارت عالیه و راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می داند. اخیراً در ماده ۳ قانون احکام دائمی نیز براین موضوع مجدداً تصریح و تاکید شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس در ماده ۳ قانون مذکور آمده است؛ به‌منظور فراهم نمودن شرایط رقابتی و افزایش کارآمدی بیمه‌های بازنشستگی و جلوگیری از ایجاد هرگونه انحصار یا امتیاز ویژه برای صندوق‌های بازنشستگی اعم از خصوصی، تعاونی یا دولتی اجازه داده می‌شود صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی با تضمین پوشش تعهدات آتی بیمه‌شدگان بازنشسته براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، ایجاد گردد.

حیدری افزود: در تبصره این قانون نیز تصریح شده است؛ فعالیت این‌گونه صندوق‌ها در لایه بیمه‌های مکمل و در قالب نظام تأمین اجتماعی چند لایه است.
وی همچنین افزود: در ماده ۵ همین قانون نیز به سازمانها و صندوق های بیمه گر اجتماعی اجازه داده شده است تا بیمه های سطح مازاد و مکمل بازنشستگی را در قالب حسابهای انفرادی (DC) برای افراد تحت پوشش خود فراهم سازند . (“ماده ۵- به‌منظور برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی، صندوق‌های بیمه اجتماعی مجازند نسبت به افتتاح حسابهای انفرادی شخصی جهت بیمه‎شدگان با مشارکت فرد بیمه‌شده اقدام کنند.”)

نایب‌رییس هیأت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی یاد آور شد: بموجب بند الف ماده ۵۷ قانون یاد شده و بویژه ماده ۸۱ قانون برنامه ششم توسعه، فعالیت بیمه های مازاد و مکمل بازنشستگی در چارچوب نظام چند لایه تامین اجتماعی میسر خواهد بود که تحت راهبری خدمات تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. فلذا حتی اگر شرکتهای بیمه تجاری بخواهند به این عرصه ورود نمایند بایستی تحت رگولاتوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کنند.

حیدری تصریح کرد: رگولاتوری و تنظیم گری مقررات در حوزه بیمه های اجتماعی که مبتنی بر چند جانبه گرایی و بویژه سه جانبه گرایی (کارگر، دولت و کارفرما) هستند، کاملاً متفاوت با بحث بیمه های تجاری و انتفاعی است.

وی افزود: وضعیت رگولاتوری بیمه های تجاری در گذشته و در حال حاضر خیلی بهتر از وضیت رگولاتوری بیمه های بازنشستگی نیست و پرونده اختلاس بیمه و پرونده بیمه توسعه و حال و روز صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه تجاری، گواه این مدعاست.

حیدری با انتقاد از طرح اینگونه مباحث از سوی رییس‌کل بیمه مرکزی گفت: متاسفانه سال‌هاست بیمه های عمر و سرمایه گذاری که ماهیتاً جزو صنعت بیمه های تجاری محسوب می شود به اسم بیمه های بازنشستگی تبلیغ می شوند و آن‌ها را بجای بیمه های اجتماعی سطح پایه جا می زنند و هیچ نظارتی در این زمینه از طرف متولی نظارت و راهبری بیمه های تجاری اعمال نمی شود.

وی اظهار داشت: البته وقتی متولیان امور بجای اینکه بهILO و ISSA مراجعه کنند بیشتر به بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، OECD و مکنزی اند کامپاند و … مراجعه کنند، نتیجه ای بهتر از موضع گیری امروز رییس‌کل بیمه مرکزی حادث نخواهد شد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2098
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)