- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

عارف: نگران رفتارهای فردی در شورای شهر هستیم

رییس فراکسیون امید مجلس گفت: ما نگرانیم که رفتارهای فردی و شخصی در شوراها به گفتمان ضربه بزند چرا که همه ما موظف به حفظ مسوولیت گفتمانی خود هستیم.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایسنا، محمدرضا عارف صبح روز جمعه در نخستین کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب با تشکر از همراهی مجمع زنان اصلاح‌طلب در انسجام بخشی و تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: با وجود همه مشکلات ما سه گام اساسی در دهه ۹۰ برداشتیم که هر گام بهتر از گام قبلی بود و سرمایه اجتماعی ارزشمندی در این مدت خلق شد که صاحب و بانی این سرمایه نیز مردم هستند و مهم‌ترین سرمایه جریان اصلاح‌طلب نیز همین اعتماد مردم است که باید آن را قدر بدانیم.

وی افزود: اگر باورمان شود که شایستگی من نوعی موجب رای‌آوری شده است، گرفتار خواهیم شد و این گرفتاری در گذشته ما را به مسیرهای خطرناکی سوق داد.

رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: همه باید بدانند این سرمایه به دلیل گفتمان اصلاحات است و به هیچ حزبی تعلق ندارد و البته امیدواریم که در آینده نزدیک به یک حزب فراگیر اصلاح‌طلب دست یابیم ولی تا رسیدن به آن شرایط چاره‌ای جز حرکت جبهه‌ای نداریم.

عارف با اشاره به این‌که در زمان انتخابات مجلس ما حرکت ائتلافی کردیم، گفت: طبیعی است که برخی افراد پس از ورود به مجلس در مقابل ما قرار بگیرند که گرفتند ولی این بهانه دیگر در انتخابات شوراها پذیرفتنی نیست چون هر ۲۱ عضو شورا اصلاح‌طلب هستند.

رئیس فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این‌که همه اعضای شورا باید پایبند به گفتمان جریان اصلاحات باشد، گفت: ما نگرانیم که رفتارهای فردی و شخصی به گفتمان ضربه بزند. تجربه سال ۸۰ نباید تکرار شود. رقیب و طرف مقابل طبیعی است که بخواهد وحدت و انسجام ما را برهم زند، ولی همه ما موظف به حفظ مسوولیت گفتمانی خود هستیم.

عارف تاکید کرد: ما باید این امانت را حفظ کنیم. باید در انتخابات ۹۸ نشان دهیم که درست امانتداری کردیم. ما انتظار داریم یک صدا از شش عضو زن شورای شهر تهران بیرون بیاید.

وی افزود: مردم با اعتماد مجدد به جریان اصلاحات در انتخابات ۹۶ استقبال خود را به این جریان نشان دادند و ما باید این اعتماد را حفط و پاسداری کنیم.

رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان این‌که برای رسیدن به جایگاه اصلی زنان باید تشکل‌های زنانه ایجاد شود، اظهار کرد: ما نیاز به تشکل‌های زنان داریم. در پایان سال ۹۵ نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۵۰ درصد کمتر از مردان است و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان ما زنان هستند. الان هیچ بهانه‌ای برای عدم استفاده از زنان وجود ندارد. باید چاره‌اندیشی شود که چرا هنوز نرخ مشارکت زنان کمتر است.

وی افزود: زنان به جای رقابت با هم باید رفاقت و همکاری کنند، چرا که نتیجه رقابت زنانه حذف یکدیگر بوده است و امروز زمان رقابت زنان با یکدیگر نیست بلکه مبنا بابد رفاقت باشد.

عارف با اشاره به نبود زنان در میان وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: دنیا مجاب شده است تا برای کاهش تنش‌ها وزیر دفاع زن باشد، اما در میان وزرا زنی وجود ندارد. این همه به خاطر دولت نیست. باید بررسی شود که ریشه کجاست؟ البته بخشی از مشکلات هم متوجه زنان است.

رییس فراکسیون امید تاکید کرد: راهبرد جریان اصلاحات مشخص است که همان افزایش مشارکت و حضور تاثیرگذار زنان است که سهمیه ۳۰ درصدی زنان در لیست‌ها نیز بر این مبنا ایجاد شد و خوشبختانه فراکسیون زنان، فراکسیون موفقی است و در شوراها نیز در تهران و برخی کلان‌شهرها حضور زنان افزایش یافته است که نقاط ضعف و قوت مان در این زمینه‌ها نیز باید شناخته شود.

وی در پایان تاکید کرد: برخی گلایه‌ها این نیست که چرا زنان نیستند، بلکه این است که چرا من نیستم، عنوان کرد: البته این مساله در مردان نیز وجود دارد و ۹۸ درصد گلایه‌ها و هجمه‌ها نیز به همین خاطر است. ما باید آماده انتخابات ۹۸ باشیم و تلاش کنیم زنان در آن انتخابات حضور و تاثیر بیش‌تری داشته باشند.