یکشنبه 13 آگوست 2017 - 21:57

اشاره “بیطرف” به توانمندی‌های مپنا در نشست کمیسیون انرژی

وزیر پیشنهادی نیرو توفیقات مپنا در ساخت صد درصدی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با کسب فناوری زیمنس و افزایش ظرفیت تولید توربین گازی از ۱۵۹ به ۱۸۳ مگاوات را مورد اشاره قرار داد.

وزیر پیشنهادی نیرو در نشست عصر روز یکشنبه کمیسیون انرژی با بیان این‌که بدون انرژی پاک برق طبیعتا زندگی مردم و اقتصاد کشور دچار مشکل می‌شود، گفت: طی سالیان گذشته در صنعت برق با سابقه ۱۱۰ ساله ظرفیت‌های مناسبی در تولید، انتقال و توزیع برق ایجاد شده است که در حال حاضر حدود ۶۵۷ هزار ترانسفورماتور توزیع در دست بهره‌برداری است.

به گزارش نگاه اقتصادی از خانه ملت، حبیب‌الله بیطرف با بیان اینکه ۳۴ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد افزود: سیاست وزارت نیرو تامین برق مطمئن برای بخش کشاورزی، خدمات و تجاری است که در بخش تولید به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از تنوع نیروگاه گازی، سیکل ترکیبی، آبی و بخار برخورداریم.

وی با اشاره به اینکه در دولت هفتم و هشتم در زمینه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی اقدامات مناسبی صورت گرفت، ادامه داد: شرکت مپنا با کسب فناوری زیمنس توانست امکان ساخت صد در صد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را تامین کند.

بیطرف با اشاره به اینکه ظرفیت تولید توربین گازی ۱۵۹ مگاوات و توربین بخار ۱۶۰ مگاوات بوده است، یادآور شد: شرکت مپنا موفق شده این میزان را از ۱۵۹ به ۱۸۳ مگاوات افزایش دهد که یکی از دستاوردهای مهم مهندسین ایرانی است.

وی با بیان اینکه تعداد کشورهای دست‌یافته به سیکل ترکیبی محدود است، افزود: بیش از ۱۰ کشور در دنیا نتوانستند به ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی دست یابند که ۹۵ درصد تجهیزات انتقال آن داخلی و صد درصد تجهیزات بخش تولید ساخت داخل است.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: بار مصرفی پیک شبکه در سال ۹۶ به ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده است که در حال حاضر صد درصد جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی تحت شبکه تامین برق کشور هستند.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده برق بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ تومان است، اظهار کرد: اما در حال حاضر قیمت برق در کشور حدود ۷۰ تومان فروخته می‌شود و هزینه هر دقیقه خاموشی ۱۲ برابر هزینه هر دقیقه روشنایی در همان مقطع زمانی است.

بیطرف با بیان اینکه صنعت برق ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، افزود: باید تصمیمات مهمی برای پرداخت این بدهی صورت گیرد وگرنه صنعت برق کشور ورشکسته می شود.

وی ادامه داد: توسعه بازارهای رقابتی، افزایش معاملات در بورس انرژی، احداث نیروگاه‌های برقابی و تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی، توسعه نیروگاه‌ها، افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و اصلاح توربین گازها در زمان سررسید صد هزار مگاوات کارکرد از جمله راهبردهای وزارت نیرو است.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین ارتقای متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد، تک رقمی کردن تلفات برق که اکنون حدود ۱۲ درصد بوده از جمله برنامه‌های وزارت نیرو طی ۴ سال آینده است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2325
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)