- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

روابط عمومی و رسانه؛ دو بال برای یک پرواز

رسانه‌ها به‌عنوان یک امکان بالقوه، مناسب‌ترین فرصت‌ها را برای ارتباط با افکار عمومی فراهم می‌آورند. از سویی دیگر روابط عمومی‌ها به دلیل امکانات گوناگون و متنوعی که در قالب اطلاعات، اخبار و وقایع سازمانی در اختیار دارند، به نوعی می‌توانند محتوا و زمینه مناسب را برای رسانه‌ها به لحاظ خبری و اطلاع‌رسانی فراهم آورند. در خصوص ارتباط روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها نگاه های متفاوتی وجود دارد که هر کدام خاستگاه و زمینه فلسفی خاص خود را دارند.

یک نگاه روابط عمومی‌ها را نقطه مقابل رسانه‌ها می‌داند و آن‌ها را رقیب یکدیگر تلقی می‌کند. این نوع نگاه منافع و مصالح متفاوتی را برای رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها قائل است و اعتقاد دارد چون روابط عمومی‌ها علی‌الاصول حافظ منافع سازمانی خود هستند با توسل به شیوه‌های مختلف از ارسال اخبار واقعی به رسانه‌ها خودداری می‌کنند و رسانه‌ها نیز در پی انجام مسئولیت قانونی خود برای روشنگری، مواضعی علیه مواضع روابط عمومی‌ها اتخاذ می کنند.

اما در نگاهی دیگر، روابط عمومی و رسانه‌ها دو شاخه از درخت تنومند ارتباطات و دو حلقه از یک زنجیره تلقی می‌شوند که به‌جای رقابت و ستیز با هم، در خدمت مصالح و اهداف مشترکی هستند و با تکمیل یکدیگر می‌توانند به نیازها و منافع و مصالحی که در نهایت، تامین‌کننده اهداف ملی و حرفه‌ای آنان است دست یابند.

با نگاهی اجمالی به نقش و جایگاه مشترک روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در ایفای نقش‌های اجتماعی محول‌شده می‌توان گفت که نگاه دوم، نگاهی عمیق‌تر، واقعی‌تر و موثرتر در زمینه ایفای نقش مشترک آنان است؛ زیرا این دو می‌توانند با کمک یکدیگر راه توسعه را برای رسیدن به اهداف مشترک در ارتباطی دوسویه هموارتر کنند.

امیدوارم روابط عمومی‌ها هم در مسیر تحقق اهداف سازمانی خود و هم در عرصه اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی و نیز مسئولیت‌های اجتماعی گام‌های موثرتری را بردارند.