سه‌شنبه 15 آگوست 2017 - 2:33

کمک پست به اصناف برای کاهش قیمت تمام‌شده خدمات

مدیرعامل شرکت ملی پست در پاسخ به نگاه اقتصادی گفت: می‌خواهیم از طریق سامانه EPOST قیمت تمام‌شده ارائه خدمات اصناف را کاهش دهیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: بر اساس قانون اساسنامه جدید، مکلف به توسعه تجارت الکترونیک و نظارت بر همه مراحلی که توسط بخش خصوصی انجام می شود هستیم و در همین ارتباط نیز با اتاق اصناف ایران تفاهم‌نامه‌ای چندوجهی به امضا رساندیم که شامل چندین سرویس و خدمت در زمینه‌های مختلف می‌شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، حسین مهری در یک نشست خبری به مناسبت نخستین سالروز ملی شدن شرکت پست و در پاسخ به سوال خبرنگار نگاه اقتصادی درخصوص جزئیات و نحوه اجرای تفاهم‌نامه اخیر این شرکت با اتاق اصناف برای خدمات‌رسانی به اصناف مختلف در کشور، افزود: شرکت ملی پست آمادگی دارد ارسال کلیه محموله‌های اصناف را برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه توسعه تجارت الکترونیکی قرار است از طریق سامانه خدمات‌رسانی EPOST نیازهای پستی اصناف را نیز در حوزه الکترونیکی انجام دهیم. این سامانه در حال آماده‌سازی است و می‌خواهیم با مشارکت اصناف در نهایت و از طریق این سامانه قیمت تمام‌شده ارائه خدمات را کاهش دهیم.

* ماموریت‌های جدید شرکت ملی پست

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به ماموریت‌های جدید شرکت ملی پست که در اساسنامه جدید نیز تبیین شده اظهار داشت: خدمات پست به ابعاد مالی، فیزیکی و الکترونیکی گسترش یافته و بر همین اساس نیز سرویس های جدیدی ایجاد خواهد شد.

* ورود اپراتورهای جدید پستی

وی در ادامه به ورود اپراتورهای جدید پستی اشاره کرد و گفت: ورود اپراتورهای جدید پستی، بازار رقابت را داغ کرده و بر همین اساس است که پست باید ضمن کاهش قیمت تمام شده خدمات، برای ماندن در بازار،کیفیت و تنوع خدمات را نیز افزایش دهد.

معاون وزیر همچنین یکی دیگر از تعهدات پست را پس از حاکمیتی شدن، ایجاد زیرساخت های لازم برای بخش پست دانست و افزود: ما به عنوان هاب پستی وظیفه ایجاد زیرساخت و سیستم های تجزیه و مبادلات برای دیگر اپراتورها را بر عهده داریم و مکلفیم خدمات پایه پستی را نیز در مناطق روستایی و غیربرخوردار ارائه دهیم.

* کسب رتبه پنجاهم پست ایران در بین ۱۷۴ کشور

وی کسب رتبه پنجاهم در ارزیابی اتحادیه پستی جهانی را از اتفاقات مهم در حوزه پست برشمرد و گفت: با بررسی ۴ شاخص مهم در بین ۳ میلیارد مرسوله در دنیا طی سال گذشته از سوی اتحادیه پستی جهانی، ایران توانست از بین ۱۷۰ کشور عضو، رتبه پنجاهم را به خود اختصاص دهد که تنها ترکیه از بین کشورهای منطقه در رتبه چهل و هشتم قرار گرفته و سایرین نظیر امارات، عربستان با رتبه‌های ۵۱ و ۷۴ پایین‌تر از کشورمان قرار دارند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال های آتی جایگاه بهتری را کسب کنیم.

مهری ریاست ایران بر کنگره اتحادیه آسیا و اقیانوسیه برای ۴ سال آینده و همچنین موفقیت در کسب ریاست شورای راهبردی را از جمله موفقیت های دیگر ایران در سطح بین المللی برشمرد و گفت: تیرماه گذشته ایران میزبان مقامات کشورهای عضو اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه بود که در طی ۴ روز برگزاری آن، توافقات و مصوبات مهمی صورت گرفت که بار دیگر پس از ۱۲ سال کشورمان توانست در عرصه بین المللی مطرح شود.

* ۳ پروژه مهم پستی در میان برنامه‌های اقتصاد مقاومتی

وی انتخاب ۳ پروژه مهم پستی در میان دیگر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را از مهم ترین نقش های شرکت ملی پست در اقتصاد کلان کشور یاد کرد و اظهار داشت: انتخاب ۳ پروژه استانداردسازی نشانی های مبتنی بر مکان، یکپارچه سازی مدیریت املاک و پست لجستیک در بین برنامه های اقتصاد مقاومتی پیروزی بزرگی برای شرکت ملی محسوب می شود.

* رشد ترافیک پستی در سال جاری

رییس هیأت‌مدیره شرکت ملی پست با ارائه آمار ترافیک سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل گفت: کل ترافیک مرسولات پستی تا پایان تیرماه ۱۹۱ میلیون مرسوله است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۷ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، بیشترین رشد در سرویس بسته و امانت با ۱/۳۷ درصد ترافیک است و پس از آن مرسولات عادی ۱/۸ درصد، سرویس پیشتاز ۷/۳ درصد قرار دارند.

* توافق با ۵ ایرلاین و افزایش ۴۵ خط مستقیم

مهری در ادامه توافق با ۵ ایرلاین و افزایش خطوط مستقیم از ۵۸ خط به ۱۰۳ را از مواردی دانست که در افزایش سرعت سیر مرسولات تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

* تعامل با دفاتر پیشخوان

وی تعامل با دفاتر پیشخوان را لازمه همکاری با بخش خصوصی خواند و گفت: دفاتر پیشخوان بازوی توانمند شرکت ملی پست بوده و برای گسترش همکاری ها با این دفاتر آمادگی لازم را داریم.

* فعالان پستی بخش خصوصی باید مجوز بگیرند

مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: فعالان پستی در بخش خصوصی ظرف یک‌سال یا باید با یکی از اپراتورهای جدید پستی کار کنند یا از شرکت پست مجوز بگیرند که چون تا این لحظه هنوز اپراتورهای جدید پستی کاملاً وارد نشده اند، فعلاً در این باره اعمال مقررات نمی‌شود اما درنهایت، فعالان بخش خصوصی حتماً باید یا زیر چتر یکی از اپراتورهای دارای مجوز باشند یا اجازه فعالیت نخواهند داشت.

* رهیابی هوشمند مرسوله‌ها

وی درباره زمان ارسال مرسوله ها و نحوه نظارت بر انجام این کار بیان کرد: همه نامه‌رسانان به دستگاه اسمارت فون مجهز شده‌اند و حمل‌ونقل مرسوله‌ها از طریق سیستم هوشمند رهیاب کنترل و نظارت می شود.

* تجهیز نامه‌رسان‌ها به دستگاه pos

مهری تجهیز نامه‌رسان‌ها به دستگاه pos همراه را از دیگر برنامه‌های این شرکت در جهت گسترش تجارت الکترونیک و ایجاد سهولت برای هموطنان برشمرد و اظهار امیدواری کرد پس از پایان مراحل آزمایشی، تمامی نامه‌رسان‌ها به این دستگاه مجهز شوند.

* پهباد پستی آماده جابجایی کالا

وی به تلاش ها درباره پرواز پهبادهای نامه‌ رسان شرکت ملی پست اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: پهبادهای مذکور طراحی و ساخته شده‌اند، به طوری که تا سقف پنج کیلوگرم وزن را می‌توانند حمل کنند و این طرح در اصفهان عرضه شده و قرار است به زودی در محور کیش به بندرعباس نیز فعالیت خود را آغاز کند اما در تهران به دلیل محدودیت‌های ویژه هنوز نتوانسته‌ایم مجوزهای لازم را برای پرواز این پهبادها دریافت کنیم.

* پیوستن ایران به سیستم یکپارچه معاملات خرد بین‌المللی

رییس هیأت‌مدیره شرکت ملی پست توافق با اتحادیه پستی جهانی برای راه‌اندازی سیستم یکپارچه نرم‌افزار مالی و پیوستن ایران به این سیستم برای تبادل پولی خرد را یکی دیگر از اتفاقات مهم در پست پس از برجام دانست و گفت: شرکت پست بانک به عنوان مسئول پیگیری این پروژه تا راه‌اندازی کامل به اتحادیه معرفی‌شده و بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده تا پایان آذر ماه جاری ایران به این نرم‌افزار مجهز می‌شود که این اتفاق تأثیر بسیار زیادی در معاملات خرد بین‌المللی و تجارت الکترونیک خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2370
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)