یکشنبه 4 ژوئن 2017 - 16:23

اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث از مهرماه

مجید صفدری

اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث از مهرماه

مدیرعامل شرکت بیمه ما به‌تازگی در گفت‌وگویی مباحث مهمی ازجمله بیمه خودروهای فرسوده، قانون جدید بیمه شخص ثالث و گسترش فرهنگ بیمه را مورد اشاره قرار داده است.

به گزارش نگاه اقتصادی، مجید صفدری درباره قانون جدید بیمه شخص ثالث که قرار است از پایان شهریورماه اجرا شود، پیشنهاد داده که ۹ درصد حق بیمه شخص ثالث بابت مالیات بر ارزش افزوده از بیمه حذف شود تا مردم تمایل بیشتری به خرید بیمه نامه پیدا کنند.

البته او بر این موضوع هم تاکید کرده است که گسترش فرهنگ بیمه نیاز به عزم عمومی دارد و رسانه ملی و آموزش و پرورش در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کنند. مشروح مصاحبه وی با روزنامه دنیای خودرو در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

* قانون بیمه شخص ثالث تغییر کرده و مصوبه آن به بیمه مرکزی ابلاغ شده است. درباره این قانون و زمان اجرایی شدن آن توضیح ‌دهید.

قبل از هر چیز باید توضیح دهم که در همه دنیا شخص، بیمه می‌شود نه خودرو، یعنی بیمه شخص ثالث به‌نام راننده صادر می‌شود، نه برای خودرو. در واقع این شخص است که می‌تواند خطر و حادثه ایجاد کند. خودرو یک وسیله جامد بدون فکر و شعور است و انسان پشت خودرو می‌نشیند و می‌تواند خطرساز باشد.

در حال حاضر در کشور ما خودرو بیمه می‌شود نه شخص. به این روش است که بیمه شخص ثالث برای خودرو بر اساس نوع، مدل و تعداد سرنشین صادر می‌شود. اما در دنیا این بیمه بر اساس تحصیلات، شغل، سن، میزان و نوع تردد راننده و کاربرد خودرو صادر می‌شود. خوشبختانه در کشور ما هم قانون بیمه شخص ثالث تغییر کرده و قرار است این بیمه به نام فرد صادر شود.

سال گذشته طرح مورد نظر توسط دولت به مجلس ارسال و تصویب شد و در برنامه پنج ساله ششم نیز به آن پرداخته شده است. بیمه مرکزی هم این موضوع را به همه شرکت‌های بیمه‌ای ابلاغ کرده است. هم‌اکنون بیمه مرکزی در حال تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های قانون جدید است. قرار است تا چند ماه آینده و حداکثر تا پایان شهریور‌ شرکت‌های بیمه‌ای قانون جدیدی را اجرایی کنند و این موضوع نشان می‌‌دهد کشور ما به سمت بیمه کردن راننده می‌رود، نه خودرو.

نکته مهم قانون جدید این است که وقتی راننده‌ای خودروی خود را عوض می‌کند، بیمه شخص ثالث را با فروش خودروی خود انتقال نمی‌دهد بلکه این بیمه در خودروی دیگری که راننده پشت آن می‌نشیند، قابل استفاده است. این بیمه‌نامه توسط راننده‌ها به‌عنوان یک شخص حقیقی خریداری می‌شود.

ضمن این‌که تخفیف‌هایی نیز از بیمه شخص ثالث حذف شده است و این اقدام بسیار به‌جا و خوب بود. پیش از این هر شرکت بیمه‌ای، تخفیفی برای فروش بیمه شخص ثالث اعلام می‌کرد. در عین حال بیمه بدنه، اختیاری است و شرکت‌های بیمه برای رقابت با یکدیگر،‌ تخفیف‌های مختلفی جهت جذب مشتری اعلام می‌کنند.

* علاوه بر تغییر این قانون چه اقدامات دیگری باید انجام بگیرد تا مردم بیمه کامل خودروی خود را جدی بگیرند؟

نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که وقتی نرخ دیه افزایش پیدا می‌کند، حق بیمه نیز بالا می‌رود. بنابراین درخواست ما این است که نرخ دیه با توجه به افزایش تورم باشد. همچنین با توجه به اینکه در اسلام، ۶راهکار برای پرداخت دیه مرد و زن مسلمان پیش‌بینی شده است که به‌جای شتر نرخ دیه با نقره محاسبه شود.

نقره هم بر اساس دیه درهم تعیین می‌شود. هر اندازه دیه افزایش پیدا کند، نقره هم افزایش می‌یابد. نکته مهم دیگر اینکه وزیر اقتصاد در این چهار سال قول داد مالیات بر ارزش افزوده را حذف کند. در حال حاضر ۹ درصد حق بیمه شخص ثالث بابت مالیات بر ارزش افزوده است.

این در حالی است که در هیچ جای دنیا برای گسترش فرهنگ بیمه مالیات بر ارزش افزوده گرفته نمی‌شود. به همین دلیل از مجلس شورای اسلامی، بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد درخواست می‌کنیم که مالیات بر ارزش افزوده را حذف کنند، زیرا با این اقدام حق بیمه کاهش می‌یابد و مردم تمایل بیشتری به خرید بیمه‌نامه پیدا می‌کنند.

* نکته مهمی که بر آن تاکید دارید، ترغیب مردم برای پوشش کامل بیمه خودرو است. چه راهکاری برای گسترش فرهنگ بیمه پیشنهاد می‌کنید؟

گسترش فرهنگ بیمه نیاز به عزم عمومی دارد و رسانه در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند. در این میان صداوسیما با پخش برنامه‌هایی در این زمینه می‌تواند افکار عمومی را آگاه‌تر کند و فرهنگ بیمه خودرو و حتی بیمه‌های دیگر را گسترش دهد. در رسانه ملی با وجود تعداد زیاد ‌شبکه‌های تلویزیونی و مباحث کارشناسی، جای بحث‌های بیمه‌ای خالی است و در واقع مباحث بیمه در صداوسیما مطرح نمی‌شود.

نباید فراموش کنیم که گسترش فرهنگ بیمه به نفع کشور، مردم و جامعه است. بسیاری از مردم فرهنگ بیمه را نمی‌شناسند و ضروری است که رسانه ملی برای این موضوع اقدام کند. نکته دیگر در گسترش فرهنگ بیمه استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش است تا فرهنگ بیمه از دوران کودکی آموزش داده شود. در حال حاضر در همه دنیا بخشی از آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به بیمه اختصاص دارد.

* یکی از مشکلات حمل‌و‌نقلی کشور خودروهای فرسوده است و برخی از صاحبان این خودروها، به دنبال بیمه کردن خودروی خود نیستند. وضعیت بیمه خودروهای فرسوده چگونه است؟

دقیقا همین‌طور است. خوشبختانه یکی از راهکارهای مناسب دولت یازدهم ملزم کردن خودروهای فرسوده به پرداخت حق بیمه بیشتر است. بر این اساس مالکان خودروهای فرسوده باید حق بیمه بیشتری نسبت به خودروهای دیگر پرداخت کنند زیرا این خودروها ریسک و خطر‌آفرینی بیشتری دارند و استهلاک آنها در طول زمان به خودرو آسیب زیادی زده است.

امیدواریم در دولت دوازدهم این اقدام عملی شود البته بسیاری از این خودروها بیمه‌نامه ندارند و قبل از هر اقدامی باید از تردد خودروهای فرسوده بدون بیمه جلوگیری شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=248
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)