- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

سرمایه‌گذاری خارجی و اشتغال؛ هدف برنامه‌های شریعتمداری

در برنامه‌های ارائه‌شده دکتر محمد شریعتمداری به جذب سرمایه‌گذاری خارجی نگاه اساسی شده است. این‌که ایشان تا سال ۱۴۰۰ افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی را از ۳ میلیارد دلار به ۷ میلیارد دلار در نظر گرفته است، نشان از توجه ویژه‌شان به این موضوع است. البته در اهداف کلی دکتر شریعتمداری در کنار افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیوستن به زنجیره ارزش جهانی صادرات‌محور و الحاق به سازمان جهانی تجارت نیز ذکر شده است که با راهبری ایشان این مهم قابل دست‌یابی است.

در بخش سیاست‌ها، تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت در برنامه آتی دکتر شریعتمداری در نظر گرفته شده است و حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در برنامه‌های ایشان جایگاه ویژه دارد. در کنار این‌ها، توسعه روابط تجاری بین‌المللی با رویکرد توسعه صادرات و ارتقای فناوری را در نظر گرفته‌اند که نشان‌دهنده توجه ویژه به هدفمند بودن جذب سرمایه گذاری خارجی است و هدف از این تاکید ایجاد اشتغال در کشور و دستیابی به بازارهای جهانی و همچنین توسعه بنگاه‌های فعلی و ایجاد شرکت‌های تولیدی جدید با فناوری روز دنیاست که باعث و رشد و سرعت در اشتغال جوانان کشور در فضایی در خور آن‌ها خواهد شد.

یکی از نقاط قوت برنامه آقای دکتر شریعتمداری اولویت دادن به تولید ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، برق و کشاورزی است. خصوصاً در بخش صنایع نفت‌وگاز با توجه به استراتژیک بودن استخراج این منایع به‌طبع صنایع مربوط به آن نیز باید هرچه سریع‌تر در کشور رشد کند. توجه داشته باشیم؛ اگر صنعت در این بخش همگام با فناوری روز دنیا نباشد، قسمتی از نفت‌وگاز ما در مسیر استخراج و بهره‌برداری به هدر خواهد رفت.

از دیگر فعالیت‌هایی که در برنامه دکتر شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده و تاکید بر آن شده است؛ ایجاد شرکت‌های بزرگ‌مقیاس (مگاپروژه) برای توسعه صادرات غیرنفتی، استفاده از فناوری‌های جدید برای تولید محصولات با کیفیت بهتر و ارزان‌تر و تجاری‌سازی فعالیت‌های تحقیقاتی است که با تاکید بر اجرای برنامه ششم توسعه کشور لحاظ شده و از آن‌جا که حاصل مطالعه عمیق و کار کارشناسی هستند، اجرای آن‌ها برای کشور بسیار ارزشمند خواهد بود.

* کارشناس صنعت