- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

اجرای طرح بیمه ۱۰ میلیون موتورسوار

صندوق تامین خسارت‌های بدنی با هدف نظم بخشیدن به چالش های بعد از حوادث رانندگی میلیون ها موتورسیکلت سوارها به عنوان معضلی جدی طرحی ملی را از سال ۱۳۹۳ پیگیری کرد که اکنون به مرحله عملیاتی رسیده است. در ادامه نظر محمدرضا منصوری، نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی را در این باره می‌خوانیم.

* اجرای طرح صندوق تامین خسارت بدنی چقدر می تواند برای موتورسواران مثمرثمر باشد؟

معمولا موتورسوران به خاطر مشغله ای که دارند فکر آینده را که شاید برای خودشان و یا عابران، خطر جانی اتفاق بیافتد را نمی کنند و چون اعتماد به موتورسواری خود دارند خیلی به سمت بیمه نمی روند و در این باره هزینه نمی کنند و اکثرا آن ها در معرض خطر هستند.

به طور مثال اگر یکی از موتورسواران با عابری تصادف کند و او را قطع نخاع کند شاید ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان محکوم به دیه شود. بهرحال اجرای طرح صندوق تامین خسارت بدنی برای موتوسوران فوق العاده مثمرثمر است به شرط این که به طور صحیح و واقعی اجرا شود زیرا بسیاری از موتورسواران از اقشار کم درآمد جامعه هستند و در پرداخت بیمه با مشکل روبه‌رو هستند.

* برای اجرای این طرح، بسته های تشویقی هم در نظر گرفته شده است. به طور مثال می توان به تقسیط بیمه نامه برای موتورسواران و یا بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه موتورسواران فاقد بیمه نامه اشاره کرد. ارائه این بسته های تشویقی چقدر به اجرای صحیح طرح کمک می کند؟

به نظر من ارائه این بسته های تشویقی انگیزه موتورسواران را به گرفتن بیمه دوچندان می کند و ای کاش این انگیزه ها خیلی زودتر از این به موتورسواران تزریق می شد. راکبان موتورسیکلت باید بدانند که رانندگی بدون بیمه می تواند خطرات فوق العاده سنگینی را به بار آورد وبه طور حتم به این راحتی قابل جبران نیست. چقدر خوب است حالا که این صندوق این بسته های تشویقی را ارائه کرده همه موتورسواران برای ثبت نام بیمه خود هرچه زودتر اقدام کنند.

* ارزیابی شما از این طرح صندوق تامین خسارت بدنی چیست؟

بسیاری حرکت شایسته ای بوده و این صندوق می تواند در آینده اثرات مثبت خود را بیشتر بر همگان نمایان کند. باید به تمامی عوامل وزارت اقتصاد بابت اجرای این طرح تبریک گفت که با ورود خود جلو از هم پاشیدن خانواده ها به دلیل تحمیل هزینه های ناگهانی را می گیرند.