دوشنبه 5 ژوئن 2017 - 2:25

شفاف‌سازی توانگری مالی بیمه‌گران

کامبیز پیکارجو

شفاف‌سازی توانگری مالی بیمه‌گران

دولت یازدهم با عطف به نقش صنعت بیمه در بازار مالی کشور، سیاست های خود در این صنعت را بر “ایجاد فضای رقابتی” و “تمرکززدایی و گسترش خدمات در سرتاسر کشور” متمرکز کرد. تاسیس ۳ شرکت جدید بیمه طی ۳ سال، صدور مجوز دفاتر ارتباطی بیمه های خارجی در کشور و افزایش چشمگیر تعداد ارزیابان و کارگزاران بیمه در سرتاسر کشوراز مهم ترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه تخصصی کردن مدیریت بیمه به شمار می رود. کامبیز پیکارجو، عضو رسمی انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه و رئیس هیات موسس بیمه شهر، با تاکید بر ایجاد فضای رقابتی در بیمه در دولت تدبیر و امید، می گوید:افزایش تعداد شرکت های بیمه موجب نزدیک شدن حق بیمه های به نرخ واقعی می شود. گفت وگو با پیکارجو را در ادامه می خوانید.

– دولت یازدهم در حوزه مدیریت بیمه چه اقدامات موثری در ایجاد فضای رقابتی در این صنعت انجام داد؟

پیش از هرچیز باید به این موضوع اشاره کرد که بازار بالقوه بیمه در ایران از گستردگی بسیاری برخوردار است و بازار بالفعل حال حاضر نیز تنها بخش کوچکی از آن را شامل می شود. به همین دلیل افزایش تعداد شرکت های بیمه فعال در کشور به طور کلی نتایج متعددی را به دنبال خواهد داشت؛ ارائه محصولات بیمه ای جدیدتر و تخصصی تر، تشدید رقابت و نزدیک شدن حق بیمه ها به نرخ واقعی، اشتغالزایی، آشنایی بیشتر جامعه با صنعت بیمه و … از نمونه این نتایج هستند که در نهایت منجر به آن می شود که سرمایه های بیشتری در کشور تحت حمایت بیمه قرار گرفته و ضریب ایمنی در کشور افزایش پیدا می کند.

– این اقدام چه تاثیری بر بازار بیمه در کشور دارد؟

افزایش تعداد شرکت های بیمه به طور کلی در کوتاه مدت موجب تعدیل سهم شرکت های بیمه از این بازار می شود. مسلما در چنین شرایطی، یک شرکت بیمه که در غیاب شرکت های دیگر، سهم بیشتری داشت، پس از افزایش این شرکت ها سهم به مراتب کمتری از بازار خواهد داشت. این امر موجب آن می شود که شرکت های بیمه در برنامه ریزی های خود در حوزه های مشخصی از بازار که برای آنها سودآور است و صرفه اقتصادی دارد، فعالیت کنند وبه طور تخصصی روی بیمه های مختلف متمرکز شده و خدمات بهتری را ارایه دهند.

-بیمه مرکزی در دولت یازدهم اقدام به صدور مجوز تاسیس دفاتر ارتباطی بیمه های خارجی در کشور کرد. این اقدام چه تاثیری در انتقال دانش به داخل خواهد داشت؟

انتقال تجارب اعم از تجاربی که ناشی از فعالیت بیمه گری یا دانش فنی باشد، به طور کل تاثیرات مثبتی در صنعت بیمه خواهد داشت. شرکت های بیمه خارجی صاحب دانش فنی چنانچه در ایران دفاتر ارتباطی احداث کنند، به طور حتم نقش مهمی در انتقال دانش به کشور به خصوص در بیمه های مهندسی، هواپیمایی، کشتیرانی، پتروشیمی و پالایشگاه، انرژی و … خواهند داشت. اهمیت نقش این انتقال دانش زمانی آشکار می شود که این نکته را مورد توجه قرار دهیم که صنعت بیمه دنیا در این حوزه ها به طور مداوم در حال پیشرفت و توسعه است. از این نظر، نقش این دفاتر ارتباطی علاوه بر وظایف اصلی آنها یعنی کاهش ریسک های بزرگ و بیمه مسافران خارجی، در موارد فوق نیز بی بدیل است.

* صدور پروانه فعالیت ارزیابان و کارگزاران جدید در سرتاسر کشور، چه دستاوردی را به همراه خواهد داشت؟

این اقدام قطعا گام بلندی در راستای تمرکززدایی و ارائه خدمات بهنگام، عادلانه، صحیح تر و دقیق تر به بیمه گذاران است. بدین ترتیب، این روش در جهت افزایش میزان رضایتمندی و حفظ تراز عادلانه منافع بیمه گذاران لحاظ شده است. ارزیابان خسارات در تمام کشورهای پیشرفته دنیا از نظر بیمه، وجود دارند و صنعت بیمه کشور نیز بر همین اساس و به منظور ارایه خدمات بهتر و بیشتر به ارزیابان بیمه ای مجهز شده است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=254
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)