- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

ترانزیت کالا در ۲ ماهه نخست امسال ۸٫۶ درصد بیشتر شد

بیش از ۱۴۴۰ هزار تن کالا در ۲ ماهه آغازین امسال از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور (۲۲مرز زمینی و ۱۰ مرز آبی) ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۸٫۶ درصد رشد را نشان می دهد.

به گزارش نگاه اقتصادی از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۳۵۷ هزار و ۹۲۳ تن مواد نفتی و یک میلیون و ۸۱هزار و ۸۷۷ تن مواد غیرنفتی بود.

مرز شهیدرجایی بندرعباس با ۵۰۰ هزار و ۹۷۹ تن ترانزیت ورودکالا، ۳۴٫۸ درصد سهم کل را به خود اختصاص داد و در جایگاه نخست نشست. پس از آن مرزهای پرویزخان با ۱۵ درصد و بازرگان با ۱۲٫۴ درصد قرار گرفتند.

بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی از مبدا امارات به مقصد افغانستان بود.

همچنین از ۷۱ هزار و ۵۳۶ مورد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۴۷ هزار و ۳۳۹ دستگاه کامیون ایرانی بود. ۱۰ هزار و ۵۰۰ سفر توسط طرف های ترکیه ای و پنج هزار و ۳۳۵ سفر توسط کامیون های عراقی صورت گرفت.

عمده‌ترین کالاهای عبوری از مرزهای کشور در ۲ ماهه امسال به ترتیب مازوت به میزان ۲۳۶ هزار و ۹۶۰ تن، برنج به میزان ۳۶ هزار و ۴۳۰ تن و انواع پنبه به میزان ۳۰ هزار و ۹۲۴ تن بود.

استان هرمزگان با جابه‌جایی بیش از ۶۶۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۱۱۴ کیلوگرم جایگاه نخست را از آن خود کرد.

استان کرمانشاه با جابه‌جایی ۲۱۶ میلیون و ۲۸۹ هزار ۶۵۷ کیلوگرم و استان آذربایجان‌غربی با ۱۸۷ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۴۹۵ کیلوگرم در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه گفت: با وجود شرایط منطقه ای، بسیاری از بازرگانان ایران را به سبب زیرساخت‌های مناسب، پایانه‌های مرزی دارای امکانات و تجهیزات، دسترسی به آبهای آزاد و کوتاهی مسیر برای عبور کالاهای خود انتخاب می کنند.

محمدجواد عطرچیان افزود: روند رو به رشد آمار ترانزیت کالا از ایران با تکیه بر راهگذر شمال به جنوب شکل گرفته و بسیار مهم است اما این ارقام متناسب با توان کنونی کشور نیست.

به گفته وی، قرار است به طور همزمان به همه مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور که تکمیل کننده راهگذرهای بین‌المللی به شمار می روند، توجه ویژه‌ای شود.

تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم سازی تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، جذب سرمایه‌گذاری‌های لازم، اقدام هماهنگ همه سازمان‌های دولتی برای رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت و تبلیغات گسترده می‌تواند در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت کشور کمک کند.

بر اساس رتبه‌‌بندی بانک جهانی به لحاظ شاخص عملکرد لجستیکی (ال.پی.آی-LPI) رتبه ایران از ۱۱۲ در سال ۲۰۱۲ (۹۲-۱۳۹۱) به ۹۶ در سال ۲۰۱۶ (۹۶-۱۳۹۵) ارتقا یافته است.

همچنین با اجرای سامانه جامع گمرکی و کاهش زمان ترخیص واردات از ۲۶ روز به چهار روز و زمان ترخیص صادرات از هفت روز به یک روز ۳۳۰ هزار میلیارد ریال در سال صرفه جویی شده است.

گفتنی است به ازای هر روز تاخیر در واردات و صادرات کالا، هزینه‌ای معادل یک درصد ارزش کالا به واردکننده و صادرکننده تحمیل می‌شود.