دوشنبه 28 آگوست 2017 - 1:47

نماد خودرو در بورس؛ مستعد رشد قیمتی

محمدعلی دیانتی‌زاده

از روزهای پایانی مردادماه امسال، گروه خودرو در بازار سرمایه توانست دوشادوش گروه‌های فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گیرد که متأثر از تاثیر مثبت نماد ایران‌خودرو بر شاخص رشد این متغیر نیز بود.

تا پیش از هفته پایانی مردادماه نمادهای گروه خودرو اکثرا متعادل بودند اما قطعه‌سازان همچنان پراقبال‌تر ظاهر می‌شدند و هرچند با معاملات بلوکی و دوطرفه و خریدهای حقوقی در نماد خودرو و درصدهای مثبت نیز مواجه بودیم اما با بهبود جو کلی گروه خودرو و ایجاد نوسانات مثبت اکثر آن‌ها، به نظر می‌رسد نماد خودرو پس از تجربه روزها معاملات فرسایشی و قرار داشتن درسطوح حمایتی مستعد رشد قیمتی است.

در هفته پایانی مردادماه نیز صنعت «خودرو و ساخت قطعات» با ۱۲٫۸ یکی از سه صنعتی بود که بیش‌ترین حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داد.

جالب این‌جاست که شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر) طی پنجمین ماه سال، تنها فروشنده سهام چند شرکت بورسی بود و از بابت واگذاری‌های خود معادل ۴ میلیارد و ۵۸۴ میلیون ریال سود واگذاری کسب کرد.

در همین حال، اعلام رسمی امضای قرارداد تولید قطعات خودرو مابین عظام، Valeo و بوش و مسجل‌شدن همکاری این شرکت ایرانی در تولید قطعات خودرو با همکاری دو شرکت برجسته آلمانی و فرانسوی جو روانی مثبتی را بر نمادهای قطعه‌سازان حاکم کرد تا اغلب نوسانات مثبتی را تجربه کنند و همچنان بر مدار رشد قرار داشته باشند.

البته بوده‌اند نمادهایی همچون تولید محور خودرو، صنایع لاستیکی سهند و لنت ترمز ایران که در همین ایام با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

اما همزمان با آغاز آخرین ماه تابستان، اعلام شد که شرکت لیزینگ خودرو غدیر (همکار گروه صنعتی ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل در توسعه فروش) در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۶ مبلغ ۶۹ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در نخستین روز هفته جاری نیز نماد الکتریک‌خودرو شرق که متعلق به یکی از شرکت‌های تحت پوشش قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) و وابسته به گروه صنعتی ایران‌خودروست شمار نمادهایی بود که با بیشترین رشد قیمت در صدر جدول معاملات قرار گرفت.

شاید ناخوشایندترین خبر این ایام را بتوان خبر تبدیل سود سایپا به زیان انباشته دانست؛ در صورت مالی تلفیقی حسابرسی‌شده سال ۹۵ سایپا با توجه به واگذاری و عدم تلفیق شرکت‌های سازه‌گستر، مگاموتور، سایپا دیزل و تاپیکو، زیان انباشته تلفیقی اول دوره سال گذشته به مبلغ ۵۳ هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال کاهش یافته بود اما چون قبل از انتشار این صورت‌ها سازمان بورس بر اساس استعلام از کمیته فنی سازمان حسابرسی بر لزوم تلفیق شرکت‌های مذکور تاکید کرده بود، سود انباشته پایان دوره تلفیقی سال ۹۵ از ۵ میلیارد تومان ارائه‌شده به زیان انباشته ۳ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان اصلاح شد.

با این‌حال، به‌واسطه تدوام رشد و تنوع تولید در صنعت خودرو و قرار گرفتن تدریجی قراردادهای خارجی در مسیر اجرا، درمجموع می‌توان نماد خودرو در بورس را مستعد رشد قیمتی دانست.

* عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2573
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)