دوشنبه 4 سپتامبر 2017 - 10:48

تعاملات خارجی؛ نیاز امروز صنعت خودروی ایران

صنعت خودروی ایران پس از قراردادهایی همچون سیتروئن-سایپا، پژو-ایران‌خودرو، رنو-ایدرو و فولکس-ماموت به رقابت‌پذیری خود امیدوار شده است.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله شماره امروز دوشنبه روزنامه دنیای خودرو، به موضوع درهم‌تنیدگی صنعت خودرو با صنایع دیگر و ضرورت بهره‌گیری این صنعت از فناوری روز و سرمایه‌گذاری خارجی پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

روز گذشته مانند بسیاری از روزهای دیگر گروه خودرو در زمره گروه‌هایی بود که با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی بازار سهام قرار داشت. اما شاید بتوان صدرنشینی گروه خودرو را از گروه‌های دیگر همچون فلزات اساسی و کانه فلزی مهم‌تر نیز دانست. زیرا با مثبت شدن سهام این گروه، بسیاری از نمادهای گروه‌های دیگر بازار نیز روند صعودی به خود می‌گیرند.

صنعت خودرو با ۶۰ رشته صنعتى دیگر مرتبط است و حدود ۷۰۰هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. صنعت خودرو در ضریب همبستگی پیشین که نمایانگر میزان ارتباط صنایع با یکدیگر است، رتبه دوم را در بین ۱۰ صنعت برتر کشور داراست. از صنایع مهمى که ارتباط نزدیکى با صنعت خودرو دارند، مى‌توان به صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، شیشه، پلیمر، لاستیک، نساجى، الکترونیک، رنگ و مواد شیمیایى اشاره کرد که به‌عنوان صنایع ورودى صنعت خودرو محسوب می‌شوند.

از دید بسیاری از کارشناسان، صنعت خودرو در ایران انعکاس تمام‌نمای روند اقتصاد کشور در دهه‌های گذشته است، صنعتی که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ صنایع کشور پس ازسال‌ها فعالیت غیرشفاف و کم‌قدرت حالا پس از قراردادهایی همچون سیتروئن-سایپا، پژو-ایران‌خودرو، رنو-ایدرو و فولکس-ماموت به رقابت در بازارهای برخی کشورهای خاورمیانه امیدوار شده و برایش مسجل است که با تولید خودروهای ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته یا صرفا مونتاژ خودروهای چینی راه به جایی نمی‌برد.

بنابراین بهتر آن است که بخشی از سهام شرکت‌های خودروسازی داخلی از طریق سلب حق تقدم به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار شود. به این ترتیب منابع مالی وارد شرکت‌ها می‌شود و مراودات تجاری بیشتر نیز به این شرکت‌ها در مونتاژ تولیدات به‌روزتر کمک می‌کند. از طرفی بهتر است برای تحریک تقاضای مصرفی، دسترسی به تسهیلات بانکی آسان‌تر شود تا امکان خرید اقساطی خودرو نیز تسهیل شود.

در کنار این عوامل، کاهش نرخ سود بانکی که این روزها نیز بحث آن داغ است، می‌تواند کمک‌کننده باشد. پنج شرکت اول خودروساز کشور در مجموع بیش از سه‌هزار میلیارد تومان هزینه مالی پرداخت می‌کنند که گویای هزینه بالای استقراض ناشی از بالا بودن نرخ‌های سود در کشور است. با فرض کاهش نرخ‌های واقعی سود در مجموعا حدود یک‌هزار میلیارد تومان به نفع این شرکت‌ها خواهد بود که می‌تواند برای بهبود وضعیت سود و زیان این شرکت‌ها بسیار کمک‌کننده باشد.

امروزه ما با خودروسازانی روبه‌رو هستیم که هم زیان می‌دهند و هم خطوط خودروسازی آن‌ها مستهلک شده است. از سوی دیگر با وجود هزینه‌های اضافی گزاف،‌ مردم نیز مانند گذشته از خودروهای تکراری در طول ۲۰ سال استقبال نمی‌کنند و این خودروها در مقایسه با دوران اوجشان به‌نوعی بازار خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب و با توجه به روند یادشده حضور خودروسازان و سرمایه‌گذاران خارجی بیش از گذشته در صنعت خودروی ایران ضروری به نظر می‌رسد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2585
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)