- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

توسعه صنایع سیستان و بلوچستان با احیای بافت بلوچ

رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: ماشین‌آلات جدید ریسندگی و بافندگی با تکنولوژی روز دنیا که پس از گشایش‌های بین‌المللی حاصل از برجام به‌سرعت سفارش داده و تهیه شد، در حال انتقال برای استقرار در کارخانه بافت بلوچ است .

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایدرونیوز، منصور معظمی با بیان این‌که بافت بلوچ یکی از پروژه‌های بزرگ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در راستای ماموریت نوسازی و احیای صنایع فرسوده است، تصریح کرد: احیای دوباره این واحد نساجی علاوه بر ایجاد اشتغال نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی منطقه و مردم محروم ایرانشهر دارد.

وی افزود: خط ریسندگی جدید جایگزین خطوط ریسندگی قبلی شده است که در آتش‌سوزی سال ۸۷ از بین رفته بود و این خط می‌تواند محصولاتی تولید کند که به کشورهای منطقه صادر شود. همچنین بازسازی سالن چاپ و تکثیر و طرح سالن بافندگی جدید سهم قابل توجهی از صنایع نساجی را به خود اختصاص می‌دهد.

رییس هیأت عامل ایدرو گفت: مجوز انبار اختصاصی گمرک به‌منظور ضدعفونی کردن پنبه‌های وارداتی هم دریافت شده است.

به گفته وی، درحال‌حاضر ۱۲۴ نفر در کارخانه بافت بلوچ فعالیت می‌کنند که با راه‌اندازی خط ریسندگی ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر به این تعداد افزوده می‌شود.

معظمی در ادامه توجه به بازارهای منطقه‌ای در راستای اشتغال جوانان را یادآوری کرد و گفت: صنعت نساجی اگرچه امروز در کشور ما با مشکلات فراوان روبه‌رو است و از گذشته پرافتخار خود فاصله گرفته اما با وجود صنایع پتروشیمی در کشور و زمینه‌های تولید پنبه، نساجی می‌تواند یکی از سریع‌ترین صنایعی باشد که برای جوانان اشتغال بیافریند. البته به شرطی که حلقه‌های تولید آن را سریعا در داخل تکمیل کنیم.

وی با اشاره به بازار مناسب افغانستان و کشورهایی که از شرق با ایران در ارتباط هستند، گفت: توسعه صنایع در سیستان و بلوچستان و منطقه مکران که یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، می‌تواند یک پایگاه استراتژیک صادراتی دیگر برای کشور ایجاد کند.