جمعه 22 سپتامبر 2017 - 20:40

پارس‌موتور پروتون منحل شد

انحلال پارس‌موتور پروتون بخشی از اجرای کوچک‌سازی پروتون است که توسط دی.آر.بی هایکام با هدف بستن شرکت‌های غیرفعال آغاز شده است.

پارس‌موتور پروتون منحل شد

شرکت پارس‌موتور پروتون که به‌عنوان وابسته شرکت پروتون مالزی از سال ۲۰۱۱ در ایران با هدف مشارکت در مونتاژ یا ساخت خودرو و ساخت تجهیزات مرتبط و قطعات یدکی تاسیس شده بود، بدون آغاز عملیات منحل شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، وب‌سایت روزنامه استار مالزی به نقل از شرکت دی.ار.بی هایکام از شرکای پروتون به بورس مالزی اعلام کرد: شرکت “پارس‌موتور پروتون” روز دوشنبه هفته جاری توسط منحل‌کننده شرکت نسبت به انحلال از همان روز آگاه شده بود.

شرکت دی.آر.بی هایکام ماه ژانویه در بیانیه ای اعلام کرده بود که پارس‌موتور پروتون از زمان فعالیت خود در سال ۲۰۱۱ تاکنون غیرفعال بوده است و قصد ندارد فعالیت خود در امور تجاری و یا عملیاتی در آینده آغاز کند.

این شرکت اعلام کرده است: انحلال پارس‌موتور پروتون بخشی از اجرای کوچک‌سازی پروتون است که توسط دی.آر.بی هایکام با هدف بستن شرکت‌هایی که غیرفعال هستند و یا عملیات خود را متوقف کرده‌اند، آغاز شده است.

ویرا جلیلاه بابا، رییس اتاق صنعت و تجارت بین‌الملل مالزی ماه دسامبر سال گذشته اعلام کرده بود که مالزی باید تلاش‌های خود را در بازار ایران از جمله بازار خودرو تقویت کند.

وی که پیش‌تر نیز مدیرعامل و دبیر کل سازمان توسعه سرمایه گذاری مالزی بوده است، خاطرنشان کرد: اکنون که ایران پس از لغو تحریم های اعمال شده به رهبری آمریکا درهای بازار خود را گشوده است، باید اقداماتی انجام دهیم و بیشتر فعال باشیم. من معتقدم که پروتون اکنون قصد دارد خودروهای خود را در آنجا افزایش دهد.

پروتون هنگام راه‌اندازی پارس‌موتور پروتون از ایران به عنوان یکی از بازارهای اصلی بلندمدت پروتون با آینده رو به رشد به همراه ظرفیت های قابل توجه یاد کرده بود.

در حالی که لغو تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران زمینه ورود شرکت های معتبر جهانی از جمله رقبای اصلی صنعت خودرو را فراهم کرد، پروتون مالزی نیز درصدد بود با تکیه بر تجربه پیشین حضور محصولات این شرکت در ایران و با توجه به فراهم شدن زمینه ورود به بازار ایران، از این فرصت استفاده کند.

پروتون طی سال های گذشته ۱۲ هزار دستگاه خودرو به ایران صادر کرده بود.

مالک چینی خودروسازی ولوو سوئد خرداد ماه امسال با خرید ۴۹٫۹ درصد سهم شرکت ملی خودروسازی مالزی (پروتون) موافقت کرد، اقدامی که دستیابی به سکویی جهت ورود شرکت خودروسازی چینی جیلی به بازار جنوب شرق آسیا محسوب می شود.

ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی و موسس و بنیانگذار شرکت خودروسازی پروتون که امید زیادی برای مطرح شدن این خودرو در جهان داشت، واگذاری سهم ۴۹٫۹ درصدی پروتون به یک شرکت چینی را مورد انتقاد قرار داد و فروش آن را به مثابه از دست دادن فرزند خواند.

فروش پایین و حضور کم رنگ در بازار خودرو مالزی باعث شد این شرکت در سال های اخیر به فکر فروش بخش قابل توجهی از سهم خود به یک خریدار خارجی باشد که در نهایت این قرعه بنام شرکت چینی جیلی چین افتاد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2638
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)