شنبه 16 سپتامبر 2017 - 16:58

بازصادرات ۲۲۷ میلیارد ریال کالای قاچاق

دلیری در پاسخ به نگاه اقتصادی گفت: یکی از معیارهای ارزش‌گذاری ما بهای تمام‌شده کالا در گمرک است اما علاوه بر آن خودمان هم کارشناسی می‌کنیم.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی از افزایش ۱۳۱ درصدی فروش اموال تملیکی در دولت یازدهم خبر داد و افزود:‌ در پنج ماه نخست سال جاری ۱۱۴ میلیارد ریال کالای قاچاق به صورت مزایده، به شرط صادرات توسط این سازمان فروخته شده است.

به گزارش نگاه اقتصادی، امین دلیری در نشست خبری امروز با بیان این‌که فروش سازمان در دولت یازدهم افزایش ۱۳۱٫۵ درصدی داشته است،‌ گفت:‌ سازمان اموال تملیکی در راستای بخشی از وظایفی که بر عهده دارد در دولت دهم ۵۶۳۷ میلیارد ریال و در دولت یازدهم بیش از ۱۳۰۵۱ میلیارد ریال فروش داشته است و همچنین کالاهای استردادی،‌ اعاده‌ای و انهدامی نیز با رشد در دولت یازدهم همراه بود که به ترتیب این شاخص ۶۳۰، ۱۷۶ و ۱۶۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی با اشاره به این‌که کالای استردادی به آن بخش از کالاهایی اطلاق می شود که به ظن قاچاق توقیف شده و سپس با توجه به حکم مراجع قضایی باید به صاحب کالا بازگردانده شود، افزود: درصورتی‌که برای کالاهای مکشوفه به ظن قاچاق حکم برائت صادر شده باشد اگر کالا موجود باشد عین یا مثل کالا به صاحب آن مسترد می شود و در صورت فروش کالا توسط سازمان، حاصل فروش به صاحب آن، از طریق خزانه پرداخت می‌شود.

رییس سازمان اموال تملیکی ادامه داد: کالاهای متروکه کالایی است که در موعد مقرر توسط صاحب کالا از گمرک ترخیص نمی شود پس از ۳ یا حداکثر ۵ ماه متروکه شده و به سازمان اموال تملیکی جهت تعیین تکلیف تحویل می گردد و اگر چنانچه صاحب کالا به موجب قانون اعاده آن را درخواست کند، سازمان نسبت به اعاده کالا پس از اطمینان از پرداخت های قانونی توسط صاحب کالا، برای ترخیص به گمرک اقدام می‌کند.

به گفته وی، آمار کالاهای اعاده‌ای در دولت یازدهم ۵۲ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به دولت دهم رشد ۱۷۶ درصدی داشته است.

دلیری درخصوص کالاهای انهدامی که در راستای حفظ سلامت جامعه و کمک به تولید داخلی منهدم می شود، اظهار داشت:‌ رشد انهدام کالاهای فاقد مجوزهای مصرف ادامه دارد و در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ امحاء کالا ۲۳۵ درصد افزایش داشته است و این رشد در دولت یازدهم نسبت به دوره مشابه در دولت دهم ۱۷۶ درصد می باشد و در پنج ماهه نخست امسال نیز ۳۶۳ میلیارد ریال کالای قاچاق منهدم شده است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع اموال تملیکی گفت: با راه اندازی این سامانه می توان ۹۰ درصد ابهامات و اطلاعات مفقود شده را شناسایی نمود و قابل پیشگیری است و تصریح کرد: از سال ۹۲ اجرای مزایده الکترونیکی جزء برنامه های الکترونیکی کردن فرآیندهای سازمانی بوده و سازمان اموال تملیکی سازمان پیشرو در زمینه دولت الکترونیکی بوده است و هم اکنون نیز به صورت دائمی در حال ارتقا و افزایش فناوری اطلاعات در سازمان هستیم که از جمله آن ها می توان به استفاده از پلمپ الکترونیکی، اجرای سیستم حفاظت و مانیتورینگ، یکپارچه سازی و تبادل اطلاعات سازمان های عضو ستاد قاچاق کالا و … اشاره کرد.

رییس سازمان اموال تملیکی با توجه به وظایفی که در سال های اخیر بر عهده سازمان نهاده شده، به خرید و اجاره انبار برای دپوی کالاهایی که در اختیار این سازمان قرار می‌گیرند اشاره کرد و افزود:‌ انبارهای این سازمان از ۲۰ هزار متر مربع در سال ۹۳ به بیش از ۶۲ هزار متر مربع افزایش یافته است و در این راه ۹۵ میلیارد ریال هزینه برای اجاره و ۴۵ میلیارد ریال نیز برای حفاظت و نگهداری انبارها صرف شده است.

وی توسعه انبارها در استان‌های قاچاق خیز را نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان دانست و ادامه داد: مونیتورینگ انبارها از تهران بصورت آزمایشی آغاز شده و هم اکنون تعدادی از انبارها با این روش قابل رصد هستند.

دلیری اضافه کرد: همچنین ۱۸۲ دستگاه خودروی لوکس بالای ۲۵۰۰ سی سی وجود دارد که ۷۶ دستگاه خودرو قاچاق،‌۸۴ دستگاه خودرو متروکه و ۲۱ دستگاه خودروی ضبطی را شامل می شود و پیش از این ۲۰ دستگاه از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از مصوبه دولت از طریق گمرک وارد کشور شده و متروکه شده، پیش از آن در اختیار این سازمان قرار گرفته بود، بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری بفروش رسیده است.

وی به برگزاری مزایده به شرط صادرات برای کالاهای قاچاق اشاره کرد و گفت:‌ در سال گذشته ۱۱۳ میلیارد ریال کالای قاچاق بازصادر شد که این رقم در ۵ ماهه اول سال ۹۶ به ۱۱۴ میلیارد ریال رسیده است و در مجموع ۲۲۷ میلیارد ریال باز صادرات کالای قاچاق داشته ایم که شامل پوشاک،‌لوازم برقی، کیف و کفش،وسایط نقلیه و… است.

رییس سازمان اموال تملیکی با اشاره به تعیین تکلیف اموال امیرمنصور آریا و مشخص شدن شرایط ۴۲ سند ملکی در این پرونده گفت: کارخانه گروه صنعتی فولاد ایران با سهم ۱۱/۲۷ درصد در اختیار سازمان اموال تملیکی است، و همچنین در خصوص اموال بابک زنجانی اظهار داشت در صورتی که مراجع ذیصلاح پرونده املاک و دارایی های وی را به سازمان ارجاع دهند، این سازمان بر حسب وظایف ذاتی و حاکمیتی خود آمادگی تعیین تکلیف آن را دارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا پرونده بابک زنجانی و اموال شناسایی شده آن در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار نمی‌گیرد،‌اظهار داشت: به علت آنکه این پرونده همچنان مفتوح بوده و حکم قطعی صادر نشده است و بخش زیادی از این دارایی‌ها به عنوان طلب وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران با حکم قضایی تسویه خواهد شد و مازاد و جرائم آن در صورت صدور حکم قضایی لازم، می تواند برای تعیین تکلیف به این سازمان ارجاع شود.

دلیری درباره اقدامات این سازمان برای اختصاص بخشی از کالاهای قاچاق کشف شده به کمک های بشردوستانه یا در حوادث غیرمترقبه داخل و خارج از کشور گفت: تاکنون در برخی موارد مانند سیل سیستان و بلوچستان توانستیم از این امکانات استفاده کنیم و به تازگی نیز محموله هایی را برای ارسال به مسلمانان مظلوم میانمار در اختیار هلال احمر قرار داده ایم که شامل منسوجات، غذا، پتو و به صورت کلی لوازم اولیه زندگی می شود و از این پس این بخش از فعالیت های سازمان پر رنگ تر خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درخصوص نحوه ارزش‌گذاری کالاها در سازمان اموال تملیکی گفت: در ارزش‌گذاری کالاهای متروکه یکی از معیارهای ما ارزش CIF (بهای تمام‌شده کالا در گمرک) است اما این فقط یک مبنا برای ارزش‌گذاری است و ما برای تعیین قیمت خودمان نیز روی کالا کار کارشناسی انجام می‌دهیم.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2749
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)