
محمدعلی دیانتیزاده در سرمقاله شماره امروز دوشنبه روزنامه دنیای خودرو، به موضوع نبود امکان ثبت سفارش واردات خودرو و حواشی آن پرداخت.
عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
رییس سازمان توسعه تجارت روز گذشته در برابر پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره چرایی بسته شدن و بسته ماندن سایت ثبت سفارش برای واردات خودرو، کوشید تا تبیین کند گرچه اینکار با رویکرد اقتصاد مقاومتی انجام شده اما این بار بحث حمایت از خودروسازان داخلی مطرح نیست و هدفمندسازی واردات مد نظر بوده است.
مجتبی خسروتاج میگوید منطقی نیست که بازار بزرگ خودروی خود را دو دستی تقدیم شرکتهای صاحب برند کنیم تا هرچه بخواهند را با هر شرایطی وارد آن کنند و همانگونه که در بخشهای دیگر همچون لوازم خانگی و… کرهایها و اروپاییها را مجاب به داخلیسازی کردیم، در بخش خودرو نیز برندهای خارجی باید به مونتاژ در ایران یا حداقل داخلیسازی بخشی از قطعاتشان با هدف بهکارگیری در خطوط تولید یا تأمین بازار لوازم یدکی و خدماتشان تن در دهند.
البته رییس سازمان توسعه تجارت این نیز را گفت که شروط مذکور درخصوص برندهایی توجیه دارد که حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار خودرو به کشور ما صادر میکنند. اما با این حال سایت ثبت سفارش به روی برندهایی که میزان واردت سالانه آنها به یکهزار دستگاه هم نمیرسد، بسته است.
به نظر میرسد با توجه به ثبت سری آخر سفارشها در تیرماه سال جاری و مهلت ۶ ماهه این سفارش برای واردات، سایت ثبتارش حداکثر تا دیماه بسته بماند و پس از آن با شرایط جدید بازگشایی شود.
تاکنون بر اساس آمارهای ششماهه اول سال جاری، ۴۳ هزار دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از گمرک خودرو ترخیص شده است که این رقم در مقایسه با سال قبل ۱۲ هزار دستگاه یعنی معادل حدود ۴۰ درصد افزایش نشان میدهد و شاید به همین دلیل است که دولت با ابزار ثبتارش به مقابله با افزایش این واردات لوکس و جلوگیری از ارزبری آن پرداخته است.
سویه دیگر این ماجرا سختگیری در خصوص خودروهایی است که به روال گذشته بدون ثبت سفارش وارد کرا کشور میشدند و پس از آن بود که روند ثبت سفارش را دنبال میکردند اما اکنون که سازمان توسعه تجارت مسامحه در این مورد را کنار گذاشته است، ۷هزار خودرو در گمرکات کشور تجمیع شدهاند که اجازه ترخیص به آنها داده نمیشود و حتی ممکن است بهعنوان اموال متروکه به سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی معرفی شوند.
گرچه در مورد اخیر باید به سازمان توسعه تجارت حق داد و در مورد ثبتارش نیز میتوان گفت که واردات بهصورت SKD و CKD آزاد است و خودروی لوکس وارداتی از مایحتاج ضروری مردم نیست اما بیشک ممنوعیت واردات خودرو بهصورت CBU بر شرایط بازار خودروهای وارداتی و قیمت خودروهای خارجی مونتاژ داخل نیز اثرگذار خواهد بود.
بنابراین شاید بهتر باشد تا الزامیشدن قطعی و دائمی شروط جدید در بحث نمایندگی رسمی شرکتها و استفاده از ظرفیت تولید داخل و دیگر تعهداتی که متوجه واردکنندگان خودروست، سایت ثبت سفارش هرچند محدود و برای اعمال آزمایشی بخشی از این دستورالعملها باز شود.
بدیهی است حتی در صورت تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو، شروط احتمالی آن همچون استفاده ۵۰ درصدی از ارز صادرکنندگان در امر واردات بهسرعت قابل اجرا نخواهند بود.