دوشنبه 25 سپتامبر 2017 - 17:23

جزئیات جدیدترین ویرایش الگوی ارزیابی تعالی سازمانی

عضو کمیته علمی جایزه ملی تعالی سازمانی به نگاه اقتصادی گفت: علاوه بر معیارهای جهانی، سیاست‌های بالادستی و شرایط اقتصادی را نیز لحاظ کردیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اظهار داشت: اقتصاددانان بر این امر توافق نظر دارند که رشد تولید ناخالص داخلی در سطح ملی و یا ایجاد ارزش افزوده در هریک از بخش‌های اقتصادی از دو طریق حاصل می‌شود، نخست افزایش نهاده‌ها شامل سرمایه و نیروی کار و دوم بهبود عملیات و ساختارها شامل مدیریت بهینه، ارتقای فناوری های تولید و مهارت و کیفیت نیروی انسانی.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمدعلی محمدی افزود: در شرایط کنونی که تزریق سرمایه و نیروی کار به سهولت امکان‌پذیر نیست، باید تلاش ملی به سمت و سوی بهبود عملیات و ساختار ها هدایت شود. به عبارت روشن‌تر، به جای‌اینکه سرمایه‌گذاری جدید انجام شود یا تعداد نیروی انسانی افزایش یابد، می‌توان با اجرای طرح‌های بهبود، بهره‌وری عوامل تولید را افزایش داد. این امر از طریق ارتقای سطح مهارت مدیران و کارکنان و بکارگیری فناوری‌های مناسب میسر است.

وی ادامه داد: بنابراین در عصر حاضر دستیابی به رشد اقتصادی از طریق استفاده بهینه از منابع و تبدیل آن‌ها به قابلیت‌های سازمانی از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌آید و جایزه ملی تعالی سازمانی به دنبال ارزیابی و معرفی سازمان‌هایی است که در تحقق این امر در کشورمان می‌کوشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی یادآور شد: ارزیابی سازمان‌ها در این جایزه بر اساس الگوی تعالی سازمانی انجام می‌شود که در آن ویژگی های یک سازمان سرآمد تشریح شده است. متقاضیان در ابتدا اظهارنامه تعالی خود را ارسال می‌کنند و پس از تشکیل تیم‌های ارزیابی و ‌بازدید از محل متقاضیان امتیاز آنان مشخص می‌شود و در سطوح مختلف تعالی قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی در ۵ بخش ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی، در صورت انجام خودارزیابی بر اساس الگوی تعالی سازمانی و به اجرا گذاردن برنامه‌های بهبود می‌توانند متقاضی جایزه ملّی تعالی سازمانی باشند.

به گفته محمدی، در دوازده سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ سازمان ایرانی از نزدیک و توسط ارزیابان تعالی سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود نظام‌های مدیریتی آن‌ها شناسایی شده و بهبود یافته است. در ۵ سال اخیر (۹۱-۹۵) نیز برگزاری جایزه ملی تعالی سازمانی تعداد سازمان های حاضر در فرایند جایزه ملی تعالی سازمانی از لحاظ نوع مالکیت ۶۸ درصد از بخش خصوصی و ۳۲ درصد از بخش دولتی هستند.

وی تاکید کرد: از لحاظ ابعاد سازمانی ۶۸ درصد سازمان های بزرگ (بالای ۱۵۰ نفر)، ۲۲ درصد سازمانهای با ابعاد متوسط (بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر) و ۱۰ درصد سازمان های کوچک(زیر ۵۰ نفر) بوده اند.

محمدی افزود: با توجه به بخش بندی های جایزه ملی تعالی سازمانی در حوزه ساخت و تولید ۳۸ درصد و در حوزه خدمات ۵۸ درصد و ۴ درصد مجموعا در حوزه های آموزش و سلامت و بخش عمومی در فرایند جایزه ملی حاضر بودند. در سال ۱۳۹۶ نیز حدود ۷۰ سازمان و شرکت بزرگ و معتبر کشور در جایزه ملی تعالی سازمانی حضور یافته‌اند.

وی ادامه داد: امسال در پانزدهمین همایش تعالی سازمانی که در اسفندماه برگزار می‌شود، ضمن معرفی و تقدیر از سازمان‌های سرآمد کشور، تجربیات موفق مدیریتی آن‌ها ارائه می‌شود و مدیرانی از شرکت‌های بین‌المللی به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

* تغییر الگوی ارزیابی در ویرایش سال ۹۶

در ادامه این نشست، مهدی اسماعیلی‌رخ، عضو کمیته علمی جایزه ملی تعالی سازمانی در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی در خصوص مهم‌ترین تمایز این دوره از جایزه تعالی سازمانی در مقایسه با دوره‌های پیشین گفت: مهم‌ترین تفاوت، تغییر الگوی ارزیابی در ویرایش سال ۹۶ آن است که علاوه بر داشتن معیار مشترک با الگوهای جهانی ازجمله اروپایی، ژاپنی و آمریکایی، دغد‌غه‌های کشور، سیاست‌های بالادستی و شرایط اقتصادی حاضر نیز در آن لحاظ شده است.

وی افزود: فراهم آمدن امکان برقراری تعاملات خارجی نیز در تغییر این الگو بی‌تأثیر نبوده و برون‌گرایی را در عین درون‌زا بودن اهمیت بخشیده است.

به گزارش نگاه اقتصادی، جایزه ملی تعالی سازمانی از سال ۱۳۸۲ در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و با هدف ارتقای بهره‌وری و توسعه نظام‌های مدیریت در شرکت‌ها و سازمان‌های کشورمان، معرفی شد. مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی در سال جاری نیز در پانزدهمین دوره اقدام به اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی به شرکت‌ها و سازمان‌های سرآمد کشور کرده است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2772
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)