- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

ارزش افزوده؛ ضریب اصلی در مرحله نهایی انتخاب صادرکنندگان نمونه

در نشست خبری رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از “تکرار عزم ملی” به عنوان شعار روز ملی صادرات امسال رونمایی شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، مجتبی خسروتاج در یک نشست خبری به مناسبت روز ملی صادرات گفت: در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه، شاخص‌های مختلف و دارای اولویت حدود ۷۰۰ شرکت بررسی شد که از میان آنها ۱۴۰ به دور بعدی رسیدند که ظرف دو هفته آینده لیست صادرکنندگان نمونه از بین این تعداد انتخاب و اعلام خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درخصوص جایگاه ارزش افزوده در میان مؤلفه‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه گفت: ضریب اصلی ۰٫۵ تا ۳٫۵ درصدی در مرحله نهایی که منجر به حذف تعدادی از صادرکنندگان از دور رقابت می‌شود، ارزش افزوده است.

وی با تبیین دلایل کاهش صادرات در ۶ ماهه اول سال اظهار داشت: بخشی از کاهش صادرات مربوط به کاهش قیمت‌های جهانی است و دنیا با عرضه مازاد مواجه است اما فعال‌سازی ظرفیت‌های ایجاد شده، تخصیص مشوق‌ها و تسهیلات اعتباری و مالی و جوایز صادراتی، متوازن‌سازی تراز تجاری و …. راهکار‌های کوتاه‌مدت و درازمدت پیش‌بینی شده برای افزایش صادرات در شش ماهه دوم سال است تا کمبود صادرات شش ماهه اول را جبران کنیم.

خسروتاج در پاسخ به سوالی در خصوص ضعف در صنعت بسته‌بندی گفت: صنعت بسته‌بندی به‌عنوان یک وظیفه خرد و در سطح بنگاه‌ها به منظور رقابتی کردن و ایجاد ارزش افزوده است. این دغدغه را بیش از هر چیز در بخش محصولات کشاورزی داشتیم که در نهایت و با همفکری صادرکنندگان این محصولات چارچوب بسته‌بندی مخصوص میوه و تره‌بار را به گمرکات اعلام کردیم. همچنین با TPOسایر کشورها مانند ژاپن برای برگزاری کارگاه‌های بسته‌بندی توافق کرده‌ایم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به پرسش دیگری اظهار داشت: فرآیند انتخاب صادر کننده نمونه درس بزرگی برای ما خواهد بود چرا که بیش از پیش با کم و کاستی‌های شرکت‌ها، نحوه ورود آنها به بازار و… آشنا می‌شویم و برخلاف اتاق بازرگانی که حمایت و خدمات دهی به اعضا از وظایف ذاتی آن است، سازمان توسعه تجارت در راستای توسعه صادرات و تسهیل حضور در بازارهای جهانی، مسئولیت حمایت و ارائه خدماتی مانند مشاوره به تمام تجار را دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای بهبود وضعیت صادرات سیمان، کابل و سیم افزود: برای برخی کالاها مانند سیمان یا کاشی و سرامیک ظرفیت‌سازی انجام شده اما مشکل اصلی آن بازاریابی است که در این حوزه آماده همکاری با شرکت‌ها در زمینه اعزام هیأت و تسهیل حضور در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی هستیم.

خسروتاج در پاسخ به پرسشی با موضوع چرایی توقف ثبت سفارش خودرو گفت: در تیرماه امسال آخرین ثبت سفارش انجام شد که با توجه به اینکه ثبت سفارش ها مهلت شش ماهه دارند، تا شرکت‌ها تا دی ماه فرصت کافی برای واردات سفارشات ثبت شده خود خواهند داشت.

وی افزود: در شش ماهه امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات خودرو در گمرکات انجام شد که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۴۰ درصد و از نظر تعداد ۳۸ درصد افزایش داشته است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی در خصوص ثتبیت تعرفه‌ها گفت: سال ۹۶ تنها سالی است که نظام تعرفه‌ای واردات تغییر نکرده است و تعرفه‌های سال ۹۵ کتاب قانون مقررات صادرات و واردات همچنان پابرجاست.

خسروتاج در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده در راستای توسعه صادرات غیرنفتی اظهار داشت: طی سه دهه تولید ما صرفاً معطوف به تأمین نیاز داخل بوده است ما هم‌اکنون در شرایط عادی به سر نمی‌بریم و با این وجود بسیاری از کشورها آرزوی چنین اقتصادی را دارند. صادرات ۴۲ میلیارد دلاری سال گذشته کشور، نیازهای موجود در داخل را بدون احتساب نفت برآورده کرد و در حوزه ظرفیت سازی در کشور نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی در خصوص صادرات به قطر افزود: در شش ماهه گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار صادرات به قطر داشتیم، برخی بنادر قطر تا ۵۰ درصد تخفیف گمرکی برای کالاهای ایرانی در نظر گرفتند، میز قطر فعال است و پروازهای دو کشور منظم انجام می شود و مطالب منتشر شده در خصوص کاهش حجم مبادلات دو کشور خلاف واقع است.

خسروتاج در پاسخ به پرسشی درباره حجم تجارت با عراق، گفت: در شش ماهه امسال ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات به کشور عراق داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۳.۲ درصد رشد داشته است همچنین در صدد تکمیل تیم رایزنان در نقاط مختلف عراق هستیم.

خسروتاج در پایان با اشاره به ابر روند تجارت دیجیتالی افزود: با بررسی تجارب TPOها ، امروزه تجارت فراگیر موضوع سازمان‌های توسعه تجارت در سراسر دنیا است، ما نیز به جهت همسویی با این روند، ظرفیت بانوان در توسعه صادرات را نیز تحت سامانهSheExports.tpo.ir به کار گرفته‌ایم و به زودی نیز سامانه‌ای به همین ترتیب برای جوانان با عنوان youthExport.tpo.ir ترتیب خواهیم داد.