چهارشنبه 4 اکتبر 2017 - 3:54

رشد قیمت فولاد و تاثیر آن بر هزینه تمام‌شده خودروسازان

طی چند ماه قیمت فولاد رشدی قابل توجه پیدا کرده است و این افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی را نیز به همین میزان افزایش خواهد داد.

روز گذشته رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو اعلام کرد: «طی مدت کمتر از چند ماه قیمت فولاد رشدی قابل توجه پیدا کرده که این افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی موجب خواهد شد قیمت خودروها نیز به همین میزان افزایش پیدا کند، البته اکنون با این افزایش قیمت مخالفت می‌شود.»

به گزارش نگاه اقتصادی، بلال امانی افزود: «این موضوع تبدیل به چالشی جدی برای قطعه‌سازان شده است، اما ما در رایزنی و مذاکره با خودروسازان بحث‌هایی را مبنی بر لزوم افزایش قیمت مطرح کرده‌ایم و خودروسازان نیز منتظر واکنش بخش‌هایی مانند بورس هستند تا ببینند بر این اساس شرایط افزایش قیمت وجود دارد یا آن‌که باید راه حل دیگری برای حل این مشکل اندیشید.»

بر اساس این گزارش، با توجه به وضعیت بازار خودرو، شاید افزایش قیمت برای بسیاری از مشتریان امری ناخوشایند باشد، اما با در نظر گرفتن کاربرد فراوان ورق فولادی در ساخت خودرو و این‌که قیمت جهانی فولاد در چند ماه اخیر با روند رو‌به‌رشدی مواجه بوده است، در صورتی‌که قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، خودروسازان بیش از پیش دچار ضرر و زیان‌های مالی خواهند شد. در این بین باید دید واکنش شورای رقابت به عنوان تعیین‌کننده قیمت خودرو چیست و این موضوع به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.

با توجه به این‌که خودروسازان نیاز به فولاد را از طریق بورس کالا تامین می‌کنند، روزنامه دنیای خودرو به سراغ علی‌اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزات «کارگزاری مفید» رفته و وی در گفت‌وگو با این روزنامه در مورد دلایل افزایش قیمت فولاد در بازار داخلی و جهانی و همچنین تاثیر این افزایش قیمت روی بهای تمام‌شده خودرو سخنانی را مطرح کرده است.

مدیر بخش فلزات «کارگزاری مفید» با اشاره به دلایل افزایش قیمت فولاد در بازار داخلی گفت: «اولین دلیل افزایش نرخ فولاد مربوط به بازارهای جهانی و دومین دلیل مرتبط با رشد نرخ دلار است، به‌طوری‌که بهای دلار در حال حاضر از ۳۷۰۰ تومان به بیش از ۳۹۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و این موضوع به افزایش قیمت فولاد در بازار داخل دامن زده است.»

بهرامی سومین دلیل افزایش ۷۰ درصدی بهای فولاد در بازار را فعالیت واحد‌های تولیدی با ظرفیت پایین دانست و گفت: «با توجه به این‌که میزان ظرفیت پایین تولید یک کارخانه با میزان افزایش بهای تمام‌شده کالا و محصول تولیدی آن ارتباط مستقیم دارد، زمانی که کارخانه‌های فولادی با ظرفیت پایین‌تر از توان واقعی خود به تولید بپردازند، قیمت تمام‌شده فولاد و ورق‌های فولادی نیز افزایش پیدا می‌کند.»

این کارشناس بازار فلزات در مورد دلیل پایین بودن ظرفیت تولید فولاد، به‌رغم توان کارخانه‌ها در تولید، اظهار داشت: «به خاطر تقاضای پایین و رکود حاکم بر بازارهایی همچون مسکن و عدم اجرای فعالیت‌های عمرانی به دلیل کم بودن بودجه‌های دولتی، زمانی‌که کارخانه‌ها با ظرفیت ۵۰ درصدی اقدام به فعالیت کنند، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.»

وی افزود: «در دنیا کارخانه‌هایی که ظرفیت تولید آن‌ها زیر ۵ میلیون تن در سال است، صرفه اقتصادی ندارند، این در حالی است که در کشور به طور مثال کارخانه فولاد در سمنان سالانه ۱۰۰ هزار تن ورق فولادی خودرو تولید می‌کند که به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد و موجب می‌شود متوسط هزینه تولید فولاد در ایران از متوسط جهانی بالاتر باشد و این موضوع توان رقابتی کشور ما را بسیار کاهش داده و بالا رفتن هزینه تولید را نیز در پی خواهد داشت.»

مدیر بخش فلزات «کارگزاری مفید» با اشاره به این‌که میزان تولید فولاد در جهان سالانه بالغ بر یک‌میلیاردو۶۰۰ میلیون تن است، گفت: «چین به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد جهان، سالانه ۸۰۰ میلیون تن فولاد تولید و به همین میزان مصرف دارد، در حالی‌که این کشور برای حفظ مسائل زیست‌محیطی به کارخانجات خود دستور داده در زمستان تولیدشان را به ۵۰ درصد ظرفیت کاهش دهند و همین افزایش قیمت جهانی فولاد را در پی داشته است.»

بهرامی افزود: «شیوه خرید فولاد توسط خودروسازان از کارخانجات فولادی بدین طریق است که آن‌ها با توجه به قراردادهای بلند‌مدتی که دارند، خرید خود را به صورت ال‌سی ریالی انجام می‌دهند یعنی الان خرید می‌کنند، اما سه تا چهار ماه بعد تسویه‌حساب می‌کنند. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت فولاد بر قیمت خودرو تاثیر نداشته باشد، اما قطعا در ماه‌های آینده هزینه تمام شده خودرو در بخش مواد اولیه و ورق‌های فولادی با افزایش قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد.»

مدیر بخش فلزات «کارگزاری مفید» با اشاره به مکانیزم قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا گفت: «فرمول تعیین قیمت، در شورای رقابتی تهیه، بررسی و تعیین می‌شود و بورس کالا ناظر بر اجرای دقیق این فرمولی است که شامل نرخ جهانی فولاد، نرخ ارز و حقوق و عوارض گمرکی در مورد واردات مواد اولیه تهیه فولاد خام است. این‌ها مواردی هستند که در نهایت قیمت فولاد در بورس کالا را تشکیل می دهند.»

وی عرضه فولاد در بورس کالا را بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد و گفت: «مهم‌ترین خروجی عرضه فولاد در بورس کالا ایجاد شفافیت اطلاعاتی است که مانع از ایجاد زد‌وبند و همچنین دامپینگ می‌شود و به نوعی تنطیم‌کننده بازار فولاد کشور نیز قلمداد می‌شود.»

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2859
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)