دوشنبه 9 اکتبر 2017 - 17:41

تعارض «جانشین‌پروری» با روحیات نیروی انسانی ایرانی

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در پاسخ به نگاه اقتصادی گفت: باید مدیران را برای مشارکت در بحث جانشین‌پروری تشویق کرد.

دبیر کمیته علمی سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی و معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به ضعف مدیریت منابع انسانی در ایران گفت: مهاجرت نخبگان، شکاف نسلی مدیران، چالش‌های شایسته‌گزینی، سهم اتندک سرمایه انسانی از تولید ناخالص داخلی و بهره‌وری محدود نیروی انسانی ازجمله مشکلات مربوط به مدیریت منابع انسانی کشور است.

ابراهیم شیخ در نشست خبری “سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی” که با حضور مدیرعامل و معاون سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، اظهار داشت: آن‌چه تضمین‌کننده آینده‌ای خوب و روشن برای کشور است، نه عوامل مهمی چون انتقال فناوری یا جذب سرمایه و نه حتی تعاملات بین‌المللی یا توان نظامی است بلکه آینده تنها به دست نیروی انسانی متخصص، توانمند و متعهد و وفادار به مام میهن رقم می‌خورد.

وی در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درخصوص نوع ورود این کنفرانس به موضوع «جانشین‌پروری» با توجه به تعارض این بحث با فرهنگ سازمانی و روحیات بومی نیروی انسانی ایرانی و مقاومت مدیران گفت: ما در این بخش با سه چالش مواجهیم.

شیخ افزود: نخستین مشکل رهاسازی استعدادها پس از ارزیابی و کشف آن‌هاست. یعنی استعدادها به‌خوبی شناسایی می‌شوند اما به‌خوبی به‌کارگیری نمی‌شوند. مشکل بعدی ما آموزش کلاسیک و نیز کلاسی نیروی انسانی است؛ در حالی که در دنیا سهم این روش آموزشی تنها ۱۰ درصد است و به‌جای روش‌های سنتی آموزش، کارآموز را درگیر چالش‌های شغلی می‌کنند و مهارت‌آموزی را به سبک استاد-شاگردی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: مقاومت مدیران میانی نیز یک چالش مهم است که برای مهار آن باید از خود مدیران در انتخاب گزینه‌های جانشین‌پروری استفاده کرد تا همدلی بیش‌تری برای پرورش آن‌ها از خود بروز بدهند و حتی می‌توان برای مدیران مشوق‌هایی همچون پاداش و امکان ارتقای جایگاه در نظر گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: مسائل پیچیده نیازمند ابزارها و الگوهای پیچیده هستند. بنابراین باید نگرش خود را به حوزه منابع انسانی تغییر دهیم.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2883
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)