دوشنبه 16 اکتبر 2017 - 14:14

ارزش واحدهای مسکونی خالی؛ دوبرابر کل سرمایه موجود در بورس

رییس کمیته کسب‌وکار انجمن معماری به نگاه اقتصادی گفت: دوره‌ای که سازندگان مسکن می‌گفتند ما می‌سازیم و مردم ناچارند بخرند، تمام شده است.

رییس کمیته کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری انجمن معماری ایران گفت: دوره تولید در بخش مسکن به سبک دهه ۸۰ یعنی وفور آپارتمان‌سازی و محکوم دانستن مشتری به خرید به سر آمده است و این بخش نیز برای رهایی از وضعیت فعلی چاره‌ای جز بهره‌گیری از علوم مدیریتی روز ندارد.

به گزارش نگاه اقتصادی، علیرضا کریم در یک نشست خبری از تفاهم با دانشگاه خوارزمی برای برگزاری نخستین دوره عالی دانشگاهی مدیریت کسب‌وکار صنعت ساختمان خبر داد و افزود: ارتقای میزان ارزش افزوده و توجیه اقتصادی در پروژه‌های ساختمانی، هم برای اقتصاد خرد و هم برای اقتصاد کلان کشور مفید است.

وی با اشاره به این‌که پروژه‌هایی همچون ساخت ورزشگاه، بیمارستان و… در کشور ما بسیار بیش از آن‌چه که باید به طول می‌انجامد و در پروژه‌های راه‌سازی هنوز هم نتوانسته‌ایم توجیه اقتصادی را لحاظ کنیم، ادامه داد: در این دهه که بازار مسکن اصطلاحا به منطقه آرامش رسیده و دوره قیمت‌گذاری‌های هیجانی به سر آمده است، دیگر طرف عرضه تعیین‌کننده است و باید بر اساس نیاز و سفارش طرف تقاضا حرکت کرد.

رییس کمیته کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری انجمن معماری ایران در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درخصوص تحولات مورد نیاز در مدل کسب‌وکار صنعت ساختمان گفت: پیک نیاز متولدین دهه شصت به مسکن سپری شده است و بازار مسکن دیگر عرضه‌محور و وابسته به محرک‌های بیرونی نیست. در یک بازار تقاضامحور باید براساس مؤلفه‌های کسب‌وکار جلو رفت و فرایندهای نیازسنجی بازار، محرک‌های درونی، تولید کیفی، قیمت رقابتی، امکانات و خدمات جانبی، بازاریابی، شرایط فروش و… را در نظر گرفت.

وی ضمن بیان این‌که با ادامه روند فعلی تا سال ۱۴۰۰ قیمت واحدهای تجاری و مسکونی یکسان خواهد شد، افرود: بازار مسکن در ایران دیگر یک بازار دولتی نیست که برای رونق‌بخشی بتوان به آن منتظر دولت نشست؛ دوره‌ای که با تزریق پول نفت، صنعت و بازار ساختمان حرکت می‌کرد تمام شده است و دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که من مسکن می‌سازم و مردم موظف هستند که پول بدهند و بخرند. در این دوره سازنده باید ببیند مردم و چه می‌خواهند و همان‌چه آن‌ها خواسته‌اند بسازد.

کریم ادامه داد: از نیمه دهه ۸۰ تا اوائل دهه ۹۰ سرعت افزایش نرخ تورم به‌ویژه در بخش مسکن به حدی بالا بود که ضعف‌های مدیریتی و سؤمدیریت‌ها را در این بخش می‌پوشاند اما تغییر وضعیت عرضه و تقاضا و نیز قیمت زمین و ساخت تمام معادلات را در این بخش به‌هم ریخت.

وی مثال زد: در سال ۱۹۸۵ یک کیلومتر مربع زمین در ژاپن هم‌قیمت با همان متراژ در کالیفرنیای آمریکا بود اما الان ۳۰ سال است که به دلیل نداشتن تقاضا از قیمت افتاده است.

در ادامه این نشست، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با بیان این‌که ارزش واحدهای مسکونی خالی در کشور معادل دو برابر کل سرمایه موجود در بازار سهام است، اظهار داشت: نیمی از سرمایه ایرانیان در بخش مالکیت مسکن قفل شده است و ۸۰ تا ۹۰ درصد نیمی دیگر از سرمایه آن‌ها نیز به‌صورت طلاست که آن هم سرمایه‌گذاری راکد و غیرمولد محسوب می‌شود.

شاهین صفایی با اشاره برگزاری دوره‌‌های MBA و فراهم آمدن امکان تحصیل در مقطع DBA برای فارغ‌التحصیلان با مدرک لیسانس با مشارکت مهندسین مشاور بارادکاما و دانشگاه خوارزمی، افزود: این دوره ۱۸ماهه و همراه با ۴۰۰ ساعت آموزش تخصصی شامل حضوری، عملی و مجازی خواهد بود و به دانشجویان فارغ‌التحصیل این رشته در پایان دوره از سوی دانشگاه خوارزمی گواهی رسمی قابل ترجمه و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا خواهد شد.

وی ادامه داد: این دوره توسط مهندسین مشاور ماهر، زبده و متخصص انجام می‌شود که به‌درستی معنا و مفهوم رونق و صنعت را می‌شناسند. بر این اساس دانشجویان می‌توانند با حضور در پروژه‌های این شرکت با فعالیت حرفه‌ای مدیریت در صنعت ساختمان آشنا شوند و با بازار کار این حوزه ارتباط برقرار کنند.

مشاور معاونت برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی استان تهران در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درخصوص تفاوت روش آموزش در این دوره‌ها در مقایسه آموزش‌های سنتی و کلاسی گفت: ما در این دوره‌ها شیوه تعاملی را در پیش گرفته‌ایم و کلاس‌های U شکل با فضای کارگاهی که در آن موارد کاری واقعی را به‌صورت نمونه‌های آموزشی مطرح می‌کنیم تا دانشجویان با راهبری استادان و تشکیل کارگروه‌ها درصدد پاسخ‌گویی به چالش‌های واقعی بربیایند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=2903
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)