دوشنبه 30 اکتبر 2017 - 2:32

خودروی ایمن و جاده استاندارد کافی نیست!

امیر ثمودی

آمریکایی‌ها قصد دارند تا سال ۲۰۴۶ میزان تلفات جاده‌ای را به صفر برسانند اما با وجود بالا بودن سطح استانداردهای خودرو و خیابان‌ها و جاده‌ها در ایالات متحده این کار، کار ساده‌ای نیست.

هرچند از از لحاظ شاخص «تعداد کشته‌ها به ازای هر ۱۰۰هزار نفر» آمریکا با کمتر از ۱۲ نفر وضعیت مطلوبی دارد اما میزان تلفات جاده‌ای سالانه در این کشور بیشتر از بسیاری از کشورهاست.

بنا بر آمارهای سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) در سال گذشته تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات رخ داده به دلیل حواس‌پرتی رانندگان با ۳,۴۵۰ مورد به اندازه ۲٫۲ درصد کمتر از قبل شده و میزان مرگ‌ومیر ناشی از خواب‌آلودگی رانندگان نیز با ۳٫۵ درصد کاهش به ۸۰۳ مورد تنزل پیدا کرده اما میزان کشته‌های مربوط به رانندگی در حالت مستی با ۱٫۷ درصد افزایش به ۱۰,۴۹۷ مورد رسیده و تعداد ۱۰,۱۱۱ نفر به دلیل سرعت غیرمجاز کشته شده‌اند.

همچنین در سال گذشته ۵,۹۸۷ عابر پیاده در آمریکا قربانی تصادف با وسایل نقلیه موتوری شده‌اند که ۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ رشد داشته است. قربانیان نبستن کمربندی ایمنی نیز با ۴٫۶ درصد رشد به ۱۰,۴۲۸ نفر رسیده‌اند.

از این رو، آمریکایی‌ها از یک‌سو کاهش عوامل انسانی همچون رانندگی در حالت مستی، عدم رعایت سرعت مجاز و نبستن کمربند ایمنی را دستور کار قرار داده‌اند و از سوی دیگر توسعه فناوری خودران را. این بدان معناست که حتی برخورداری رانندگان از ایمن‌ترین خودروها و رانندگی در استانداردترین جاده‌ها نیز برای از بین بردن تلفات رانندگی کافی نیست و کشورهایی همچون ایران نیز باید علاوه بر حساسیت نشان دادن روی دو مقوله ایمنی خودرو و استاندارد بودن راه‌ها در ارتقای فرهنگ رانندگی بکوشند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3021
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)