- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

مقایسه چری آریزو۵ و رنو سیمبل؛ دو سدان همکلاس و هم‌قیمت

از آن‌جا که هدف از تولید رنو سیمبل، تولید خودرو اقتصادی و شهری بوده است، پس نباید انتظار طراحی چندان زیبایی را از آن داشت و مانند اغلب تولیدات برند رنو کماکان با خودرویی روبه‌رو هستیم که چهره‌ای محافظه‌کارانه دارد. در مقابل طراحی خارجی آریزو۵ بسیار ظریف و هوشمندانه جلوه می‌کند. تلفیق چراغ‌های جلو، سپر و جلوپنجره و محفظه موتور که با انحنای زیبایی روی آنها قرار گرفته است نمای مدرنی را برای این خودرو به ارمغان آورده است.

سیمبل در زیر محفظه کاپوت خود به موتوری چهار سیلندر و ۱٫۶ لیتری مجهز است که می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گشتاوری برابر با ۱۴۵ نیوتن‌متر تولید کند. همچنین این خودرو به گیربکس چهاردنده اتوماتیکی مجهز است که نیروی تولیدی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. چنان که از این اعداد برمی‌آید، مشخص است قدرت و گشتاور تولید شده در قلب سیمبل چندان کافی به نظر نمی‌رسد و عملا این خودرو از موتوری بهره می‌برد که ال‌۹۰ به آن مجهز است و البته این پیام برای مالکان سیمبل چندان جالب نیست؛ زیرا با پرداخت مبلغی حدود ۸۰ میلیون تومان پیشرانه‌ای در اختیار دارند که در قلب تپنده یک خودروی ۴۰ میلیون تومانی هم در حال انجام وظیفه است.

اما سازندگان آریزو۵ برای این خودرو دو نمونه پیشرانه در نظر گرفته‌اند. یکی ۱٫۵ لیتری توربو با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور است و دیگری یک موتور ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۶ اسب بخار و ۱۴۱ نیوتن‌متر گشتاور. نیروی به دست آمده از این دو موتور نیز با دو جعبه دنده به چرخ‌های جلو قابل انتقال است. یکی ۵ سرعته دستی و دیگری اتوماتیک CVT.

وقتی قدم به داخل کابین سیمبل می‌گذاریم، بیش از پیش با هدف ارزان‌سازی و اقتصادی بودن این خودرو روبه‌رو خواهیم شد. استفاده از اجزای پلاستیکی سخت و تا حدی زبر در ساخت تجهیزات و لوازم داشبورد، کنسول و رودری‌ها از مهم‌ترین نکاتی است که ذهن را به سمت خودرویی اقتصادی هدایت می‌کند.

هنگامی که وارد کابین آریزو۵ می‌شویم باز هم تکامل و پیشرفت را در زمانی کوتاه درخواهیم یافت. طراحی داشبورد، ادوات و تجهیزات به کار گرفته شده در آن شباهت بسیار زیادی با زبان طراحی شرکت هیوندای کره دارد و مواد پلاستیکی به کار گرفته شده در داخل اتاق این خودرو حتی نسبت به سایر محصولات شرکت چری از کیفیت بهتری برخوردار هستند.