جمعه 9 ژوئن 2017 - 1:38

مدیریت مصرف انرژی با اینترنت اشیا

تجهیزساختمان های کشور به اینترنت اشیاء و هوشمند سازی همه وسایل موثرترین راهکار برای کاهش مصرف بی رویه انرژی است زیرا بدون نیاز به دخالت انسانی مدیریت کاملی بر همه چیز حاکم شده و مصرف هوشمندانه را رقم خواهد زد.

مردم ایران براساس آمار های رسمی منتشر شده از سوی وزارت نیرو تابستان پارسال ۵۳ هزار مگاوات برق مصرف کردند و پیش بینی های این وزارت حاکی از آن است که امسال در زمان اوج مصرف با کمبود چهار هزارمگاواتی روبرو خواهیم شد.

محمد شیخی دبیر فراکسیون نفت و نیرو مجلس شورای اسلامی هم شدت مصرف انرژی و بهره وری پایین آن را از مهمترین مشکلات کشورعنوان کرده است.

شدت مصرف انرژی در کشوردرحالی است که وزارت نیرو هرساله با اختصاص مشوق هایی کاربران را برای رعایت مدیریت در مصرف ترغیب می کند که نتایج آن تاکنون این شده که برای تابستان سال بعد مجدد راهکارها برای مدیریت مصرف ارایه می شود که نشان دهنده به نتیجه نرسیدن این راهکارها است.

حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در روزهای اخیرمجدد راهکارهای برای مدیریت مصرف برق ارایه کرده است تا شاید با بکار بستن آنها صنعت برق شاهد مصرف مدیریت شده باشد امری که نتیجه آن سال بعد مشخص می شود.

اما موفقیت این راهکارها در مدیریت مصرف بستگی به عامل انسانی دارد زیرا اگر عامل انسانی این راهکارها را به کار نبندد در عمل شاهد تداوم مصرف بی رویه خواهیم بود.

ارایه راهکارها با محوریت انسان در کشورمان در حالی است که اکنون جهان وارد مرحله جدیدی شده است تا مدیریت را در همه بخش ها به اینترنت اشیا و استفاده از هوش مصنوعی بسپارد.

* اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا (IoT) طبق تعریفی که درمنابع علمی شده، فناوری جدیدی است که در آن برای هر موجودی (اعم از انسان، حیوان یا اشیا) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا انواع دیگر فراهم می‌ شود.

در واقع اینترنت اشیا به بسیاری از اشیا و وسایل محیط اطراف که به شبکه اینترنت متصل بوده و از طریق کاربری های موجود در تلفن های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت می شود، اشاره دارد.

عبارت اینترنت اشیا را برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ «کوین اشتون» استفاده کرد. وی معتقد بود همه وسایل حتی اشیای بی جان می توانند برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به رایانه ها باید اجازه دهند آنها را سازماندهی و مدیریت کنند.

اینترنت اکنون وسیله ارتباطی مردم به یکدیگر است اما با اینترنت اشیا، هر موجودی (انسان، حیوان یا اشیا) به هم متصل و قابلیت فرستادن داده از طریق شبکه های ارتباطی مانند اینترنت یا اینترانت فراهم می شود.

بستر اینترنت اشیا بر امواج رادیویی بی سیم قرار دارد و به دستگاه های مختلف این امکان را می دهد که از طریق اینترنت به برقراری ارتباط با یکدیگر بپردازند. به زبان ساده در اینترنت اشیا می توان برای هرچیزی سنسوری در نظر گرفت و با انطباق آن با اینترنت کنترل را به دست اینترنت سپرد و با خیالی آسوده به زندگی پرداخت.

ماهنامه گزارش کامپیوتر انجمن انفورماتیک ایران در شماره ۲۲۴ خود در یک پیش بینی منعکس شده در این نشریه که متعلق به موسسه گارتنر است آورده که چهار میلیارد شی تا پایان سال ۲۰۱۶ به اینترنت متصل شده اند که این میزان تا سال ۲۰۲۰ به ۱۳٫۵ میلیارد شی خواهد رسید و تعداد دستگاه های هوشمند از مرز ۵۰ میلیارد عبور خواهد کرد.

استفاده از اینترنت اشیا می تواند راهکاری هوشمندانه برای مدیریت مصرف انرژی در کشورمان باشد زیرا می توان با اتصال همه وسایل منزل به آن بهترین زمان استفاده از انرژی برق را انتظار داشت و با تدوین برنامه و دادن آن به اینترنت مطمئن بود که وسایل در زمان هایی که لازم است انرژی مصرف خواهند کرد. البته این امکان در صورت فراهم بودن زیر ساخت ها برقرار می شود.

* افزایش زیرساخت های ارتباطی

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته های اخیر به ایرنا اعلام کرد: از زمانی که مخابرات وارد ایران شد تا آغاز دولت یازدهم ظرفیت شبکه انتقال کشور کمتر از یک هزار گیگابایت بر ثانیه بود که اکنون این میزان به بیش از ۱۰ هزار گیگابایت بر ثانیه افزایش یافته است.

ظرفیت شبکه آدرس داخلی (آی.پی-IP) از ۶۲۴ گیگابایت در آغاز دولت یازدهم چهار هزار گیگابایت برثانیه بود که این میزان اکنون به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ گیگابایت برثانیه رسیده است که این ظرفیت تا اردیبهشت ماه سال آینده به بیش از ۱۱هزار گیگابایت برثانیه افزایش می یابد.

واعظی از دسترسی ۸۰۰ شهر کشور به نسل سوم و ۴۰۰ شهر به نسل چهارم تلفن همراه در دولت تدبیر و امید اشاره کرد. همچنین یکصد شهر نیز نسل پیشرفته اینترنت پرسرعت و بیشتر شهرهای کشور از وای.فای برخوردارند.

به گفته وی، ۲۵ هزار روستا دارای اینترنت پرسرعت است که تلاش می شود ۹۰درصد روستاهای دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار تا پایان دولت به اینترنت پرسرعت مجهز شوند.

در آغاز دولت یازدهم سه و نیم میلیون نفر از اینترنت استفاده می کردند که اکنون این میزان به ۴۰میلیون نفر افزایش یافته و استفاده کنندگان از شبکه ملی اطلاعات نیز بیشتر شده است. واعظی شبکه ملی اطلاعات را فرصتی دانست که علاوه بر افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات هزینه کمتر را برای مردم به همراه آورده است.

اکنون زیرساخت های توسعه اینترنت اشیا در کشور فراهم شده است و لازم است دستگاه های متولی برای استفاده از این تازه ترین فناوری گام بردارند.
اینترنت اشیا این توانمند را دارد تا با اجرای فرمان های از پیش تعیین شده و بدون دخالت عامل انسانی مدیریت مصرف انرژی را در دست گرفته و زمانی که افراد در ساختمان حضور ندارند مصرف را متوقف و هنگامی هم که در ساختمان حضور دارند انرژی مورد نیاز و نه بیشتر را در اختیار افراد ساکن در ساختمان قرار دهد.

توسعه فناوری اینترنت اشیا در کشور و بهره گرفتن از آن در اعمال مدیریت صحیح نیازمند حمایت های ویژه دولت از این فناوری است چنان‌که پیشتر فرهاد پولادی، رییس آزمایشگاه اینترنت اشیای دانشکده پست و مخابرات می گوید با وجود گذشت ۲ سال از مطرح شدن نام اینترنت اشیا درکشور، حمایت کمرنگ دولت از این جدیدترین فناوری سبب شده است هنوز شاهد اجرا شدن پروژه ای در این زمینه نباشیم.

وی اظهار می‌دارد: تکنولوژی های جدید به طور معمول برای آنکه بتوانند مورد استفاده وسیع قرار گیرند در ابتدای ورود به حمایت های دولتی نیاز دارند، زیرا شرکت های کوچک بخش خصوصی توانایی لازم را برای همه گیر کردن این فناوری های نوین ندارند. ورود و حمایت دولت سبب خواهد شد شرکت های بخش خصوصی بتوانند در ابتدای راه از منابع خوبی بهره گرفته و سپس به توسعه این نوع تکنولوژی ها در کشور بپردازند.

* کلام آخر

مصرف بی رویه انرژی و هشدارهای گاه و بی گاه مسوولان وزارت نیرو برای رعایت مدیریت در مصرف ضرورت استفاده از فناوری جدید اینترنت اشیا را در کشور دو چندان کرده است. بنا بر گزارش ایرنا، اکنون لازم است وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با یک همکاری و تعامل موثر برای استفاده از این فناوری در ساختمان ها برنامه ریزی کرده و به سرعت موانع پیش روی را بردارند تا با شکل گیری شرکت های خصوصی قوی بتوان با توسعه این فناوری در کشور شاهد مدیریت هوشمند در مصرف انرژی بود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=315
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)