جمعه 10 نوامبر 2017 - 13:15

ورود دومین توربین و ژنراتور کلاس F به ساختگاه نیروگاه بندرعباس

با به بار نشستن قرارداد مپنا و زیمنس، دومین ژنراتور و توربین گازی کلاس F که از گمرک شهید رجایی ترخیص شده، وارد کارگاه ساخت نیروگاه بندرعباس شد.

مجری طرح بازتوانی نیروگاه‌های شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی از رسیدن دومین توربین و ژنراتور کلاس F به ساختگاه نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از تسنیم، علیرضا نصراللهی مجری طرح بازتوانی نیروگاه‌های شرکت تولید نیروی برق حرارتی اظهار داشت: مدتی است که عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس آغاز شده و در روزهای اخیر دومین ژنراتور و توربین گازی کلاس F که از گمرک شهید رجایی ترخیص شده، وارد کارگاه ساخت نیروگاه بندرعباس شد.

وی افزود: تا این لحظه ما هر ۲ توربین و هر ۲ ژنراتور مربوط به این نیروگاه را در قالب قرارداد ۵ هزار مگاواتی که شامل ۸ ساختگاه است را در نیروگاه بندرعباس در اختیار داریم.

نصراللهی با بیان اینکه “عملیات ساختمانی نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس مدتی آغاز شده است”، گفت: عملیات بتن ریزی فونداسیون توربین ها به طور کامل انجام شده و انعقاد قراردادهایی در بخش خرید اسکلت فلزی، ساخت و نصب آن و همچنین مخزن سوخت و کلیه پیش‌نیازهایی که برای راه اندازی واحد در برنامه زمان بندی خودش پیش بینی شده در حال انجام است.

بنا بر این گزارش، دستیابی به توربین های کلاس F که سابقه‌ای بیش از ۲۰ سال در جهان دارد و در اواخر قرن بیستم، توانست نیمی از سهم تجهیز واحدهای جدید نیروگاهی در کشورهای پیشرفته را از آن خود کند، به منظور ارتقای راندمان و افزایش بهره‌ وری، در سال‌های اخیر در ایران مورد توجه قرار گرفته است. بدین منظور در اسفندماه سال ۹۴ در دیدار «حمید چیت‌چیان»، وزیر نیروی وقت جمهوری اسلامی ایران و «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی آلما، قرارداد همکاری بین شرکت های گروه مپنای ایران و زیمنس آلمان برای ساخت توربین های کلاس F به امضای مدیران ارشدِ این دو شرکت رسید.

با امضای این قرارداد پنج ساله، نخستین گام برای بومی سازی توربین های کلاس F با نام تجاری SGT5-4000F برداشته شد. توربین SGT5-4000F از پیشرفته ترین و مطمئن ترین توربین های گازی کلاس F در دنیا است که در شرایط ایزو توان تولیدِ ۳۰۷ مگاوات با بازدهی حرارتی ۴۰٫۱ درصد را دارد. بازدهی این توربین در حالت سیکل ترکیبی به ۵۷ درصد می رسد و میزان NOX و CO حاصل از کارکرد این توربین با سوخت گاز به ترتیب ۲۵ و ۸۰ PPM است که با الزامات زیست محیطی بین المللی سازگاری دارد.

برنامه ریزی و انجام اقدامات دولت یازدهم به منظور دستیابی ایران به این دانش فنی و ارتقای راندمان نیروگاههای حرارتی کشور با بومی سازی و به کارگیری توربین های کلاس F در دولت دوازدهم ادامه دارد به طوری که در ادامه این روند در مهرماه سال جاری شاهد رسیدن نخستین توربین و همچنین نخستین ژنراتور کلاس F به محل ساختگاه نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس بودیم و اکنون در میانه آبان دومین توربین و ژنراتور کلاس F به ساختگاه نیروگاه بندرعباس رسیده است.

طبق برآوردهای انجام‌شده در مجموعه وزارت نیرو، نخستین نیروگاه کلاس F ایران در بندرعباس در سال ۱۳۹۷ به تولید برق خواهد رسید.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3173
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)