جمعه 9 ژوئن 2017 - 22:30

احتمال بازگشت اندونزی به اوپک

اخیرا عربستان و امارات متحده از اندونزی خواسته اند به وضعیت غیرفعال خود در اوپک پایان دهد.

ایگناسیوس جونان، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی تاکید کرد این کشور بعد از تعلیق مجدد سال گذشته خود از عضویت اوپک، امکان دارد باز هم عضو فعال این سازمان شود.

به گزارش تارنمای خبری کمپاس اندونزی، سوجاتمیکو؛ رئیس ارتباطات و همکاری های وزارت انرژی اندونزی گفت که این درخواست توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی مطرح شده است.

بنا بر این گزارش، اخیرا عربستان و امارات متحده از اندونزی خواسته اند به وضعیت غیرفعال خود در اوپک پایان دهد.

اوپک آذر ماه سال گذشته عضویت اندونزی را در سازمان کشورهای صادرکننده نفت لغو کرد.

سودیرمان سعید، وزیر انرژی و منابع معدنی سابق اندونزی از سال ۱۳۹۴ تلاش کرد وزیران کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را برای پیوستن این کشور جنوب شرق آسیا به اوپک ترغیب کند و این کشور بار دیگر وارد اوپک شد اما این حضور چند ماهی تداوم نداشت.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایرنا، ایگناسیوس جونان؛ وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی ۲۴ مه سال جاری (سوم خرداد) در پاسخ به درخواست عربستان و امارات نامه ای به اوپک ارسال و آمادگی اش را برای فعال شدن دو باره در اوپک اعلام کرد.

اندونزی یک شرط برای فعال شدن در اوپک گذاشته است و آن این است که تولید خود را کاهش ندهد چرا که قبلا تولید روزانه این کشور با کاهش روبرو بوده است.
اندونزی در سال ۲۰۰۸ بعد از تبدیل شدن به یک واردکننده محض نفت از اوپک خارج شد و سپس در اوایل سال ۲۰۱۶ دو باره به عضویت این سازمان درآمد، اما به دلیل این که اوپک اندونزی را به کاهش تولید تا ۵ درصد وادار کرد، دو باره در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ فعالیت های خود را در این سازمان تعلیق کرد.

رئیس ارتباطات و همکاری های وزارت انرژی اندونزی گفت که با توجه به نقشی که اندونزی می تواند در اوپک ایفاء کند بار دیگر دعوت برای ورود به این سازمان شده است.

اندونزی در گذشته یکی از صادرکنندگان نفت عضو اوپک بود، اما در حال حاضر به یک واردکننده نفت تبدیل شده و در تلاش است تولید نفت خود را از حدود ۸۳۰ هزار بشکه در روز فعلی افزایش دهد. اندونزی با تولید کنونی تنها می تواند ۵۰ درصد از نیاز خود به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه را تامین کند.

با توجه به افزایش هزینه استخراج و تولید نفت در اندونزی، کارشناسان پیش بینی می کنند این کشور تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۹۰ درصد نفت خود را از واردات تامین کند.

افزایش مصرف داخلی، مهمترین عامل تبدیل بزرگترین تولیدکننده نفت منطقه جنوب شرق آسیا به یک واردکننده است.

برچسب ها:,
لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=322
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)