چهارشنبه 29 نوامبر 2017 - 9:22

رییس ایمیدرو در برابر ۸ خواسته سندیکای لوله و پروفیل

در این جلسه درخواست اجرای کامل مصوبات جلسه ۳۰۰ شورای رقابت درخصوص تعیین قیمت پایه ورق‌های فولادی در بورس کالا مطرح شد.

دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران از جلسه مهم هیات‌مدیره این سندیکا با مهدی کرباسیان، رییس هیأت‌عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و کارشناسان این سازمان خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، امیرحسین کاوه اظهار داشت: بر اساس جمع‌بندی انجام‌شده در هیأت‌مدیره سندیکا، موارد زیر به اطلاع مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید و ایشان پس از تدقیق و بررسی یک به یک موارد دستور رسیدگی عاجل صادر کرد.

به گفته وی، موضوعات خواسته‌شده به شرح زیر بوده است:

۱-درخواست حذف تعرفه ورودی ۲۰ درصدی برای واردات ورق‌های گرم فولادی که مواد اولیه صدها کارخانه تولیدی پایین‌دستی بخش خصوصی است و در داخل سهمیه بندی، نایاب و حدود ۲۵درصد (بالغ بر ۶-۷هزار ریال در هر کیلوگرم) گران‌تر از قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود. شایان ذکر است کاهش تعرفه ورق گرم فولادی در کمیسیون تخصصی ماده یک تصویب و با دستور اقدام فوری وزیر صمت در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ برای ابلاغ به هیات‌وزیران رفته است که متأسفانه در دفتر معاون اول محترم رئیس‌جمهوری بلااقدام رها شده است.

بنابراین ضروری و واجب است با کاهش تعرفه واردات ورق‌های فولادی نه‌تنها به تامین مواد اولیه در بازار داخلی کمک کرد بلکه با کاهش قیمت تمام‌شده مواد اولیه زمینه رقابت با تولیدکنندگان خارجی و بسترسازی برای صادارت محصولات فولادی مهیا شود.

۲- درخواست اولویت تأمین مواد اولیه مورد نیاز داخل توسط تولیدکنندگان بالادستی

۳- درخواست اجرای کامل مصوبات جلسه ۳۰۰ شورای رقابت درخصوص تعیین قیمت پایه ورق‌های فولادی در بورس کالا متناسب با قیمت‌های جهانی

۴- جلوگیری از صادرات ورق‌های فولادی شرکت فولاد مبارکه و شمش و اسلب که مواد اولیه موردنیاز صنایع کشور است و به‌صورت خام صادر می‌شود و منجر به خروج یارانه‌های انرژی تخصیص داده‌شده از کشور و بهره‌مندی شرکت‌های خارجی از یارانه‌ها به‌صورت غیرمستقیم می‌شود.

۵- مقابله با گران‌فروشی و ظلم فاحش به مشتریان داخلی توسط تنها عرضه‌کننده ورق‌های فولادی در بورس کالا

۶- عرضه ی ۱۰۰% ورق‌های فولادی در بورس کالا و درخواست رعایت قیمت‌گذاری براساس قیمت‌های جهانی، همان‌گونه که مستندا مشهود است همیشه عرضه‌های ورق‌های گرم فولادی در بورس کالای ایران بسیار کمتر از تقاضای آن در بورس کالای ایران است که این عرضه قطره‌چکانی مسبب حباب قیمتی شده است.

۷- تشکیل جلسات مستمر و مداوم ستاد زنجیره فولاد با حضور تشکل‌های بخش خصوصی و تصمیم‌گیری با توجه به منافع همه زنجیره در راستای گردش منافع و مزیت‌ها از بالادست تا پایین‌دست و توجه ویژه به صنایع تکمیلی.

۸- بررسی گزارش‌های اول و دوم “نیمه پنهان صادرات فولاد ایران” که توسط کارشناسان خبره تهیه شده اما تاکنون پاسخ مستندی برای آن از مقامات رسمی دریافت نشده است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3481
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)