دوشنبه 4 دسامبر 2017 - 3:21

سوئدی‌ها رقیب اصلی چینی‌ها در بخش سنگین

سوئدی‌ها حساب بلندمدتی را روی صنعت و بازار خودروی ایران در بخش سنگین و نیمه‌سنگین اعم از باری و مسافری باز کرده‌ و به بحث فاینانس نیز ورود کرده‌اند.

محمدعلی دیانتی‌زاده امروز در سرمقاله روزنامه دنیای خودرو، حضور چشمگیر سوئدی در صنعت خودروهای سنگین ایران پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

هفته گذشته از نمایشگاه خودروی تهران نوشتیم و از این‌که در میان خارجی‌ها حضور چینی‌ها و فرانسوی‌ها از همه پررنگ‌تر است. این گزاره البته در بخش خودروهای سواری صادق بود و اگر سری به فضای باز نمایشگاه یا سالن‌های اختصاصی می‌زدید و بازدیدی از محل استقرار غرفه‌های خودروسازان بخش کاروتجاری به عمل می‌آورید، در کنار چینی‌ها حضور شاهد حضور پررنگ سوئدی‌ها بودید که خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین ولوو و اسکانیا را با همکاری شرکت‌هایی همچون سایپادیزل و ماموت‌دیزل به نمایشگاه آورده بودند.

نکته جالب این‌جا بود که قدرتمندترین خودروی نمایشگاه هم یک خودروی سوئدی بود؛ کامیون ولوو FH16 با موتور شش‌سیلندر ۷۵۰ اسب بخاری، قوی‌ترین گیربکس اتوماتیک I-shift و قابلیت حمل بیش از ۲۰۰ تن بار در شرایط آفرود.

اما آ‌ن‌چه حضور سوئدی‌ها را در بخش خودروهای کاروتجاری ایران اعم از باری و مسافری رقابتی‌تر می‌کند، رقابت با چینی‌ها در بحث فاینانس است که افق‌های جدیدی از تأمین مالی را به روی صنعت و بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین می‌گشاید و جا دارد بیش از این مورد استقبال و حمایت دولت قرار گیرد.

این حمایت هم می‌تواند در قالب طرح نوسازی ناوگان خودروهای باری و مسافری کشور باشد و هم برای تأمین خودروهای مورد نیاز ناوگان‌های اتوبوس‌رانی درون‌شهری. همچنین سازمان‌های دولتی، حاکمیتی و نظامی نیز که برای انجام امور خود نیاز به ناوگان سنگین دارند می‌توانند برای توسعه و نوسازی آن از این امکان مالی استفاده کنند.

قرار است سایپادیزل در ماه‌های آینده با همکاری یک بانک سوئدی، نسبت به جذب فاینانس مالی با بهره کمتر از ۱۰ درصد برای خریداران محصولات برند ولووتراکس اقدام کند که این امکان به محصولات پرطرفدار این برند در ایران تعلق خواهد گرفت.

عقاب‌افشان نیز طی مذاکره با اسکانیا موفق به برقراری یک خط فاینانس ۵۰۰ میلیون یورویی شده تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون یورو از آن به سمت اتوبوس‌های شهری هدایت شده است. اما بدیهی است که انتظار استقبال از این‌گونه فاینانس‌ها از سوی سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور بسیار بیش از این‌هاست.

حضور سوئدی‌ها در صنعت خودروی ایران را از این زاویه حتی می‌توان از حضور فرانسوی‌ها مغتنم‌تر دانست. زیرا فرانسوی‌ها سرمایه‌گذاری خود را محدود به بخش تولید کرده‌اند و در بخش شرایط فروش سواری، چینی‌ها با پشتیبانی از مشتریان شرکای خود در ایران پیشتاز هستند.

در حال اگر بخواهیم سه رأس برای شرکای خارجی خودروسازان ایرانی در دوران پسابرجام در نظر بگیریم، رأس سوم در کنار چینی‌ها و فرانسوی‌ها، سوئدی‌ها هستند که حساب بلندمدتی را روی صنعت و بازار خودروی ایران در بخش کاروتجاری باز کرده‌اند و برنامه ایجاد شرکت مشترک سایپادیزل-ولووتراکس خود شاهدی بر این مدعاست.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3512
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)