یکشنبه 3 دسامبر 2017 - 10:35

رونق‌بخشی به کار و بار کامیون‌ها با حل مشکل برگشت خالی

مدیرعامل ترابرنت با اشاره به تأثیر کاهشی این بازارگاه اینترنتی بر هزینه حمل بار بدون افت درآمد رانندگان گفت: هم‌اکنون به‌ازای هر ۱۰۰کیلومتر جابه‌جایی بار ۱۴۰کیلومتر حرکت کامیون داریم.

همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران، مجوز نخستین بازارگاه هوشمند و آنلاین حمل‌ونقل باری در کشور طی مراسمی در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری صادر و رونمایی شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، در این مراسم که با حضور رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد، « ترابرنت» با همکاری چند شرکت فناور و دانش‌بنیان با هدف افزایش بهره‌وری در صنعت حمل‌ونقل تجاری کشور آغاز به کار کرد.

با استفاده از این اپلیکیشن هوشمند که بستری آنلاین و یکپارچه برای ارتباط بین صاحبان کالا و رانندگان خودروهای تجاری و نیز هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور است، ‌صاحبان کالا،‌ باربری‌ها و ترخیص‌کاران می‌توانند اعلام بار کرده و رانندگان خودروهای باری سنگین و نیمه‌سنگین نیز می‌توانند درخواست و آمادگی خود را برای حمل بار به این سامانه اعلام کنند.

* مشکل برگشت خالی خودروهای تجاری حل می‌شود

اسماعیل قادری‌فر، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم در سخنانی با بیان این که اپلیکیشن ترابرنت به منظور ساده‌سازی فرایند جابه‌جایی و حمل بار و کالا ایجاد شده است، گفت: این اپلیکیشن با ایجاد یک جامعه از ارائه‌دهندگان حمل‌ونقل قابل اعتماد، می‌تواند خدمات باکیفیت جابه‌جایی با قیمت‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه را برای متقاضیان فراهم کند.

وی افزود: با استفاده از این اپلیکیشن اینترنتی مشکل برگشت خالی خودروهای تجاری و کامیون‌های حمل بار که مستلزم هزینه‌هایی است به‌طور حتم از بین خواهد رفت.

قادری‌فر ادامه داد: ما می‌توانیم از ابزارهای الکترونیکی و فناوری‌های نوین برای پاسخگویی به نیازهای کشور به درستی استفاده کنیم. به‌همین دلیل حمایت از این‌گونه استارت‌آپ‌ها را در دستور کار خود داریم.

وی با تاکید بر این‌که وزارت راه‌وشهرسازی با حمایت شخص وزیر و همراهی سازمان حمل‌ونقل راهداری و جاده‌ای کمک‌های موثر و غیرقابل کتمانی در فرایند شکل‌گیری ترابرنت داشته است، گفت: ما در ابتدای راه هستیم و با قوت توانسته‌ایم یک پلت‌فرم را به‌عنوان یکی از نمونه‌ها معرفی کنیم.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری ادامه داد: معاونت علمی و فناوری برای جاری شدن چنین کارهایی با مشکلاتی مواجه می‌شوند، چراکه ما در مجموعه دولت و معاونت علمی با مجموعه سنتی بزرگ روبه‌رو هستیم که در ۶۰ سال گذشته شکل گرفته و تغییرات در این بخش نیازمند شکستن بسیاری از سدهاست.

* کاهش هزینه‌های حمل با حذف واسطه‌ها

کیوان جعفری‌فشارکی، مدیرعامل شرکت ترابرنت که از ۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس تشکیل شده است، در این مراسم در سخنانی با بیان این‌که بازار امروز محل تلاقی عرضه و تقاضاست و این نیز می طلبد که بازیگران بازار تعامل سازنده با یکدیگر داشته باشند، گفت: کار ما تمرکز بر توسعه سرویس‌های ارزش افزوده در حوزه حمل‌ونقل بوده و نیز تعریف یکسری سرویس‌ها همچون نظارت و همچنین ردیابی کالا که تاکنون در کشور ما وجود نداشته است.

وی با بیان این‌که ناوگان حمل‌ونقل در کشور به‌جای شرکت‌ها ۹۵ درصد تحت تملک افراد حقیقی و به‌صورت «خودمالکی» است و سهم هیچ شرکت در حمل‌ونقل باری بالای ۱٫۵ درصد نیست، گفت: تمرکز ما روی تکنولوژی‌های ردیابی است و به گونه‌ای می‌خواهیم عمل کنیم که ضمن نظارت مستمر بر کالا، هزینه حمل کالا به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.»

به گفته جعفری، تمام ناوگان مورد استفاده در سامانه جدید مجهز به سیستم رهگیری در لحظه هستند و صاحبان کالا و محموله با استفاده از یک اپلیکیشن و حتی از طریق موبایل خود می‌توانند موقعیت مکانی کالایشان را در تمام ساعات شبانه‌روز و لحظه‌ای روی نقشه ملاحظه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد ناوگان فعال حمل بار برون‌شهری در کشور و نگاهی به میزان عرضه‌وتقاضا در مبادی و مقاصد اصلی تولیدکننده و مصرف‌کننده با دیدگاه مهندسی برنامه‌ریزی حمل‌ونقل امکان این مهم فراهم می‌شود که با حذف واسطه، کنترل تعداد سرویس‌های حمل‌ونقل بار در کشور به میزان قابل‌توجهی مدیریت شود. متقابلا این اقدام تاثیر مثبتی در کاهش هزینه‌ها و درنهایت رضایت‌مندی عوامل خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده، مصرف سوخت، میزان آلایندگی و حفظ و نگهداری راه‌های کشور خواهد داشت.

به‌گفته مدیرعامل ترابرنت، عضویت در درگاه اینترنتی ترابرنت رایگان است و به ازای سرویس دریافتی هزینه دریافت می‌شود. وی با بیان این‌که بحث قیمت‌گذاری برای ما نیز موضوع مهمی است که سعی در شفاف‌سازی و به صرفه بودن آن برای باربری‌ها و رانندگان حمل‌ونقل داریم، افزود: در واقع سامانه جدید با معرفی انواع ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای مجهز و استاندارد امکان ارائه خدمات مطمئن، باکیفیت و ایمن را در یک فضای رقابتی برای صاحبان کالا فراهم می‌کند.

* بازارسازی برای خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین

مدیرعامل نخستین بازارگاه اینترنتی حمل‌ونقل باری کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نامساعد بودن بستر فرهنگی در فضای حمل‌ونقل باری کشور برای پیاده‌سازی این سامانه و نحوه تعامل با تشکل‌های بخش خصوصی برای مواجهه با این چالش گفت: فضای فرهنگی صنعت حمل‌ونقل باری کشور هم‌سطح با دیگر صنایع رشد نکرده اما به همان اندازه بکرتر است و می‌تواند منشأ یک تحول جدی باشد و بنا بر پیش‌بینی‌های ما با ۱۰درصد ارتقای بهره‌وری خواهد بود. برای همین آموزش به رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل بار و شرکت‌های صاحب کالاهای عمده را به کمک سازمان راهداری و انجمن‌های رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل در دستور کار قرار دادیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ما درخصوص تقارن راه‌اندازی این بازارگاه با تداوم رکود در بازار کار خودروهای تجاری و نیز صنایع تولیدی آن‌ها اظهار کرد: در همین فضای رکود محموله‌های روی زمین‌مانده بسیاری داریم و این امر نشان می‌دهد چرخ‌دنده‌های صنعت حمل‌ونقل باری جاده‌ای به هم وصل نیست و همین موضوع حمل‌ونقل تجاری و به تبع آن بازار کار کامیون‌ها و نیز صنایع تولیدکننده خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین را غیراقتصادی می‌کند. از این رو، هدف ما تسهیل این روند و زنجیره و بازارسازی برای صنعت است که حتی می‌تواند روند نوسازی کامیون‌ها را تسریع کند و به این ترتیب صنایع تولیدی آن‌ها را رونق ببخشد.

جعفری‌فشارکی در پاسخ به سومین سوال ما درباره میزان تاثیرگذاری ترابرنت بر تعرفه حمل‌ونقل بار برون‌شهری گفت: سالانه ۲۷میلیون سفر بار کامیون در کشور انجام می‌شود که می‌توان هزینه آن را بدون افت درآمد رانندگان بسیار کاهش داد، مثلا با معرفی بی‌واسطه نزدیک‌ترین ناوگان به محموله مورد نظر. این امکانات بر کاهش بهای تمام‌شده کالا اعم‌از تولیدی و وارداتی تا ۱۰ درصد تاثیر خواهد گذاشت، زیرا ۲۰ تا ۳۰ درصد بهای هر کالا مبلغی است که بابت هزینه‌های حمل‌ونقل آن می‌پردازیم. زیرا درحال‌حاضر به‌ازای هر ۱۰۰کیلومتر جابه‌جایی بار ۱۴۰کیلومتر حرکت کامیون داریم. امید آن‌که با تسریع روند جایگزینی بارنامه‌های الکترونیکی با بارنامه‌های کاغذی، توسعه بازارگاه اینترنتی حمل‌ونقل باری نیز بیش از پیش تسهیل شود.

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3543
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)