پنج‌شنبه 7 دسامبر 2017 - 6:22

دو تفاوت اساسی همایش امسال روز بیمه

حمیدرضا حاجی‌اشرفی

مراسم امسال روز بیمه با کیفیت بالا و دو تفاوت اساسی با همایش‌های مشابه سال‌های گذشته برگزار شد. نخست؛ انتخاب ضروری‌ترین و مهم‌ترین نیاز و عملیات اجرایی مغفول‌مانده در صنعت بیمه یعنی مدیریت ریسک به‌عنوان موضوع همایش امسال روز بیمه و دوم؛ حضور مهمانان سخنران در بالاترین سطح تصمیم‌گیری، تسلط و صلاحیت.

بیمه مرکزی ایران و پژوهشکده بیمه با درایت حرفه‌ای و درک اصولی از شرایط کنونی اقتصادی و اجتماعی کشورمان با توجه به اهمیت پیاده‌سازی مدیریت ریسک و نقش آن در پیشگیری و کاهش آمار حوادث و خسارت‌ها در بخش‌های مختلف کشور در راستای عملیاتی‌کردن این علم نوین در صنعت بیمه امسال به برگزاری این همایش و جلب نظر تمامی ذینفعان بسیار موفق عمل کردند.

واقعیت این است که طی چهار دهه گذشته، مدیریت ریسک‌های مالی و غیرمالی اعم از مخاطرات مدیریتی و فیزیکی در دنیا به یک فعالیت الزامی و غیرقابل اجتناب در همه سازمان‌ها و بنگاه‌ها تبدیل شده است.

در حقیقت سال‌هاست علم مدیریت ریسک و بیمه‌های بازرگانی آن‌چنان به هم چسبیده‌اند که به دو روی یک سکه در مدیریت مخاطرات تبدیل شده‌اند که هیچ‌کدام از آن‌ها بدون وجود دیگری قادر به پاسخ‌گویی و تأمین خدمات جامع پیشگیری و ایمنی و تحقق حداکثر مطلوبیت مورد انتظار مدیران و بیمه‌گذاران نیستند.

بدون اجرای مدیریت ریسک، خدمات شرکت‌های بیمه عملا به فعالیت «صندوق تک‌محوری» و روش بیمه‌گری سنتی تبدیل می‌شود.

حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رییس شورای اسلامی شهر تهران در جمع سخنرانان اصلی این نشست بر کیفیت برگزاری آن افزود و بیان صریح نظرات و شناخت کمبودها و نقاط ضعف صنعت بیمه در حوزه‌های مختلف از سوی سخنرانان، گلوگاه‌ها و ایستگاه‌های متوقف‌کننده و نیازهای اصلاحی صنعت بیمه را عیان نمود.

سخنرانان که از مجرب‌ترین و باسابقه‌ترین مدیران کشور هستند و کاملا آگاهانه به همایش دعوت شده بودند، اشراف جامع بر حوزه مدیریت ریسک و نقش اساسی آن در مدیریت بهینه مخاطرات سازمانی و تبیین ارتباط متقابل این رشته علمی با وظایف و تکالیف صنعت بیمه تسلط داشتند و بر نقش مدیریت ریسک در حیطه مسئولیت خویش کاملا آگاه بودند و با این احاطه به موضوع بر افزایش سطح بازدهی همایش و تبیین دقیق انتظارات میدانی از صنعت بیمه در این حوزه به‌طور مؤثر افزوند.

هر یک از سخنرانان مستقلا به تشریح نقش و تاثیرات مدیریت ریسک در حیطه نظارت و کارشناسی خویش پرداختند. سخنرانان امسال، برای اولین بار و بدون رعایت تعارفات مرسوم و بدون کمترین تردیدی آن‌چنان بی‌پرده به انتقاد صریح از
صنعت بیمه در زوایای مختلف دست زدند که در طول تاریخ برگزاری این‌گونه همایش‌ها درحضور بزرگان، مسئولان و اهالی صنعت بیمه این رفتار بی‌سابقه و بی‌نظیر بود، به‌طوریکه همه کارشناسان صاحب نظر را کاملا شگفت‌زده کرد.

سخنرانان بدون رودربایستی و با کنار گذاردن ملاحظات متداول خاص ایرانیان به تشریح نقاط ضعف و بیان انتقادات واضح از نبود برنامه‌های مدیریت ریسک در شرکت‌های بیمه، عدم توجه به ضرورت جوانگرایی در مدیریت‌های ارشد، فقدان نوگرایی در تولید محصولات بیمه‌ای و… در همایش امسال بیمه‌ای‌ها پرداختند.

البته این‌گونه نقدهای صریح و دلسوزانه مسلما به نفع صنعت بیمه کشورمان است و در صورت پندگیری موجب اصلاحات ساختاری و اصلاح رویکردهای مدیریتی و فنی و ارتقا خواهد شد.

خوشبختانه رویکرد مدیریتی حاکم بر بیمه مرکزی ایران به خصوص نگرش شخص رییس‌کل همواره بر استقبال و پذیرش نقدهای منصفانه درون و برون سیستمی و اصلاحات اصولی با پندگیری از انتقادات کارشناسی استوار بوده و هست.

انگار امسال صنعت بیمه داوطلبان خودش را برای اصلاح نقاط ضعف جوانمردانه در معرض نقد از بیرون قرار داده بود.

جای بسی غرور و مباهات برای خانواده بزرگ صنعت بیمه است که همه سخنرانان ضمن بیان انتقادات وارده بر توانمندی‌های کارشناسی، دانش و توانایی‌های فنی صنعت بیمه کشور تاکید کردند و بر این باورند که این صنعت لیاقت پیاده‌سازی اصول مدیریت ریسک و تأمین بالاترین سطح از خدمات مورد انتظار مسولان و بیمه‌گذاران را دارد.

حضور فعالانه و استقبال و مشارکت شرکت‌های بیمه از موضوع نشست بارقه امیدی در جهت کسب موفقیت در اجرا و پیاده‌سازی مدیریت ریسک در صنعت بیمه به‌وجود آورده است. بنابراین می‌توان گفت برای شروع تحقق برنامه‌های اجرایی مشاوره مدیریت ریسک در صنعت بیمه نخستین گام بزرگ با موفقیت برداشته شد.

* کارشناس مطالعات ریسک وبیمه

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3586
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)