- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

چرایی کاهش «پیش‌بینی رشد اقتصادی ایران» در بانک جهانی

بانک جهانی در گزارش ماه ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد-تیر ۱۳۹۵) پیش بینی ماه ژانویه (دی-بهمن ۱۳۹۵) خود را درباره رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی اصلاح کرد و آن را از ۵٫۲ درصد به چهار درصد کاهش داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، بانک جهانی در گزارش ماه ژوئن «چشم انداز اقتصادی جهان» ضمن آنکه نرخ رشد اقتصادی کشورمان در سال ۲۰۱۶ را ۶٫۴ درصد تخمین زد، پیش بینی کرد ایران در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی نیز به ترتیب نرخ رشدی معادل ۴٫۱ و ۴٫۴ درصد را تجربه کند که از پیش بینی ماه ژانویه این بانک کمتر است.

بانک جهانی در گزارش ماه ژانویه خود نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۴٫۸ و ۴٫۵ درصد پیش بینی کرده بود.

اگرچه بانک جهانی در گزارش ماه ژانویه خود نرخ رشد اقتصادی کشورمان در سال ۲۰۱۷ را ۵٫۲ درصد پیش بینی کرده بود، اما معتقد بود ریسک هایی مانند رشد کمتر از انتظار قیمت های نفت و تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ازجمله عواملی هستد که تحقق این پیش بینی را به مخاطره می اندازند.

در حقیقت با برآورد این مخاطرات بود که بانک جهانی در گزارش ماه ژوئن خود، پیش بینی کرد نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ به کمتر از پیش بینی قبلی این بانک برسد.

بانک جهانی همچنین در آخرین گزارش خود تاکید کرد: افزایش ریسک های محیطی مانند تحریم اخیر آمریکا علیه ۱۳ فرد و ۱۲ نهاد مرتبط با ایران که در فوریه سال ۲۰۱۷ (بهمن-اسفند ۱۳۹۵) وضع شد، می تواند نرخ رشد اقتصادی ایران را حتی از چهار درصد نیز کمتر کند.