دوشنبه 11 دسامبر 2017 - 15:26

ایجاد ۴۵۰هزار شغل در بخش صنعت طی ۸ ماهه امسال

رحمانی با اعلام هدف‌گذاری امسال برای صدور ۷۵۰۰ جواز تاسیس در سال ۹۶، گفت: در ۶ ماهه سال ۸۲۰۰ جواز تاسیس صادر شد و از هدف‌گذاری جلو افتادیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید از تحقق ایجاد ۴۵۰ هزار شغل برای سال ۹۶ طی ۸ ماهه ابتدای سال خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، رضا رحمانی در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: امسال در لایحه دولت تولید و اشتغال را حتی نسبت به سال پیش به صورت محسوس و جدیدتر دیده ایم و از ویژگی های بارز بودجه امسال توجه به موضوع تولید و اشتغال هم درخود بودجه هم اسناد پشتیبان است.

* اختصاص ۱۸ هزارمیلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه‌ها در ایجاد اشتغال جوانان

وی افزود: حدود ۱۸ هزارمیلیارد تومان از محل منابع حاصل از صرفه جویی و هدفمندی یارانه ها برای تولید و اشتغال شامل مجموعه طرح های رونق تولید و اشتغال با تکیه بر اشتغال جوانان و شغل اولی های تحصیل کرده دانشگاهی به صورت حمایت از واحدهای تولید موجود و تشویق جذب نیروهای کار این واحدها خواهد بود.

وی افزود : این منابع به اضافه منابع بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی و منابعی از سرمایه گذاری جذب شده خارجی مجموعا محرک خوبی برای تولید و اشتغال است.

رحمانی تصریح کرد: در جهت پایین نگه داشتن هزینه های اشتغال و توازن منطقه ای اشتغال در روستا و شهرهای کوچک این مورد برحسته دیده شده وبنا بر این است که حوزه صنعت،‌ معدن و تجارت شامل همه واحدهای صنعتی و معدنی و صنوف تولیدی و توزیعی حدود ۶۳۴ هزار شغل ایجاد کند و این در حالی است که عدد ۴۵۰هزار شغل هدف‌گذاری شده در سال ۹۶ طی ۸ ماه اول سال محقق شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت اضافه کرد: سال بعد دولت این موضوع را وسیع‌تر دیده و ما هم ظرفیت داریم سال آینده هم واحد های تولید کوچک و دارای مزیت نسبی منطقه ای و نیز تولید محصولات رقابت پذیر و صادراتی مخصوصا اگر با افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تولید همراه باشد در بودجه ۹۷ مورد حمایت خواهند بود.

وی تصریح کرد: با وجود این‌که طرح اشتغال برای همه وزارتخانه دیده شده اما می توان گفت پایه اصلی آن در حوزه صنعت،‌ معدن و تجارت قابل تحقق است و امسال در حوزه اشتغال در بودجه برنامه های جدیدی طراحی کردیم که یکی ایجاد اشتغال برای شغل اولی های دانشگاهی است که یکی از دغدغه های مسئولین و مقام معظم رهبری و رییس جمهور و همه خانواده هاست و در حوزه صنعت،‌ معدن و تجارت و صنوف تولیدی و خدماتی نیز یکی از برنامه های اصلی خواهد بود.

* برنامه‌های اصلی و اولویت‌ها

رحمانی گفت: اجرای طرح‌های توسعه ای پوشاک با اولویت روستاها و شهر های کوچک یکی از برنامه ها بوده که ازجمله برنامه های نیرو بر و اشتغال زاست و در سند راهبردی هم از اولویت‌ها است.

همچنین ساخت واحد فرآوری سنگ‌های تزیینی و جواهرات با اولویت کارگاه‌های کوچک خانگی از دیگر اولویت‌هاست و ظرفیت خوبی در کشور به‌طور طبیعی هم هست و فرآوری گیاهان دارویی از جمله فناوری‌های نوین نیز از دیگر اولویت‌هاست و در این مورد هم جهت گیری ما مناطق محروم و روستایی است و پتانسیل صادراتی خوبی هم دارد.

به گفته وی، طرح‌های صنعتی کوچک مکمل زنجیره ارزش خوشه ها درحوزه فرش، صنایع تبدیلی، مبلمان و صنایع غذایی و… و نیز راه اندازی واحدها بسته‌بندی مدرن از دیگر طرح‌هایی است که مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

رحمانی اظهار کرد : آقای شریعتمداری نیز چند اولویت را پیگیری کردند که یکی از آن‌ها صادرات بوده است و صنایع مذکور مکمل هم هستند و بحث بسته بندی از جمله ماموریتهای اقتصاد مقاومتی و هم از جمله اولویت‌های برنامه های ما است.

معاون وزیرصنعت ،‌معدن و تجارت ادامه داد: تولید دانش‌بنیان، ‌معادن، ارتباط با تشکل‌های صنعتی صنفی و معدنی و نیز حمایت از تولید داخل به عنوان شاه بیت برنامه‌ها ازدیگر اولویتهای برنامه‌ای است که آنرا مقدس می دانیم و با تاکید مقام معظم رهبری در حمایت از ساخت داخل از سال گذشته ساختاری در وزارتخانه ایجاد کردیم و اکثر وقت ما بر همین موضوع متمرکز است.

* تولید بیش از سه‌چهارم کالاها روند افزایشی داشته است

وی عنوان کرد :‌ با رصد ماهانه آمار کالاهای منتخب تولید بیشتر از سه‌چهارم کالاهای منتخب روند افزایشی داشته است و این در حالی است که اگر طرف تقاضا فعال نشود مشکل خواهیم داشت و بدین سبب صادرات و حمایت از تولید داخل را در برنامه ها اولویت دادیم.

* سازمان‌های توسعه‌ای بازوی دولت هستند

رحمانی در ادامه از حمایت و تقویت سازمان‌های توسعه ای در بودجه امسال خبر داد و افزود: این سازمان‌ها فرصتی برای کشور هستند و صنعت شدن کشور نیز مدیون این‌گونه سازمان‌هاست.

وی افزود: سازمان‌های توسعه‌ای در گذشته آسیب دیدند و این در حالی است که کشورهای با اقتصاد آزاد بیشترین سازمان‌های توسعه‌ای را هم دارند و خصوصی‌سازی مورد نظر رهبری با این بخش منافاتی ندارد و این‌ها وظایف حاکمیتی دارند و بازوی دولت هسنند.

رحمانی با اشاره به توجه به مشارکت صندوق‌های توسعه ای گفت : بنا بر این است که صندوق‌های توسعه ای تا ۴۹ درصد به این سازمان‌ها تسهیلات بدهند که تاکنون تا ۲۰درصد بوده و این‌ها را باید مکمل فعالیتهای بخش خصوصی قرار دهیم.

* نیاز به ۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید در تکمیل زنجیره فولاد

وی با اشاره به طرح جامع فولاد گفت: در دو سه ساله اخیر ۵۴ میلیون تن فقط در زنجیره فولاد افزایش تولید داشته ایم و در افق ۱۴۰۴ و هدفگذاری های انجام شده زنجیره را کامل دیده ایم و برای تحقق اهداف این زنجیره بیش از ۸ میلیارد یورو سرمایه گذاری جدید در تکمیل زنجیره فولاد نیاز داریم و در حوزه زیرساخت‌ها هم بیش از ۱۴ میلیارد دلار باید سرمایه گذاری شود و این علاوه بر سرمایه گذاری تا به امروز است.

رحمانی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه و با تصویب بند ب ماده ۴۳ امسال کمک خوبی به بخش معدن شد و آثارش را هم دیدیم و اکتشاف امسال در معادن، معادل کل اکتشافات تاکنون بوده است و ما جزو ۱۰ کشور پر پتانسیل معدنی دنیا در ذخایر شناخته شده هستیم و امسال یک فراکسیونی هم در مجلس برای حمایت ازمعدن تشکیل شد و از سال آینده جهش معدن را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: طرح جامع فولاد و توازن در زنجیره فولاد،‌ اکتشافات و نیز ‌تهیه نقشه‌های زمین شناسی را هم شروع کردیم که از نقطه ها امید بخش اند و خواست رهبری در جلوگیری از خام فروش هم عملی می شود.

* صدور ۸ هزار و ۲۰۰ جواز تأسیس در ۶ ماهه سال

قائم مقام وزیر در امور تولید و معاون طرح وبرنامه وزیر صنعت، معدن وتجارت با اعلام اینکه در ۶ ماهه سال ۸ هزار و ۲۰۰ جواز تاسیس صادر شد، گفت: میانگین زمان صدور جواز تأسیس در سال گذشته ۶.۷ روز بود که امسال به ۵.۴ روز رسید.

* راه‌اندازی ۶ هزار طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد

رحمانی با اشاره به هدف گذاری برای راه‌اندازی ۶ هزار طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در سال ۹۶، افزود: ۱۱ هزار و ۵۰۰ طرح بالای ۶۰ درصد داریم که امسال راه اندازی ۶ هزار طرح آن، هدف گذاری شده است.

وی با اعلام راه اندازی ماهانه ۵۰۰ طرح از ابتدای امسال، تصریح کرد: در ۸ ماهه اول سال پیشرفت ما در این حوزه ۱۰۳ درصد بوده است و به صورت میانگین ۵۰۰ واحد را ماهانه در سراسر کشور افتتاح کردیم و تا پایان سال از هدف گذاری راه اندازی ۶ هزار طرح جلو می افتیم.

رحمانی با اشاره به هدف گذاری برای راه اندازی ۵ هزار و ۴۰۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در سال ۹۵، گفت: در سال گذشته حدود ۵ هزار و ۵۵۰ طرح را راه اندازی کردیم که بیش از هدف گذاری بوده است.

* میانگین زمان صدور جواز تأسیس به ۵.۴ روز رسید

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید بهبود فضای کسب و کار را از اولویت‌های وزارتخانه دانست و ادامه داد: میانگین زمان صدور جواز تاسیس در سال گذشته ۶.۷ روز بود که امسال به ۵.۴ روز رسید. این در حالی است که هدف گذاری ما ۱۰ روزه بوده است.

رحمانی با اعلام هدف‌گذاری امسال برای صدور ۷ هزار و ۵۰۰ جواز تاسیس در سال ۹۶، اضافه کرد: در ۶ ماهه سال ۸ هزار و ۲۰۰ جواز تاسیس صادر شد و از هدف گذاری جلو افتادیم.

* ۱۷هزار پرونده آماده ارایه به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات رونق تولید

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح رونق تولید به عنوان یکی از ۴۴ تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای برنامه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گفت: بانک‌ها قرار بود در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان برای طرح رونق تولید پرداخت کنند که تا پایان اسفند پارسال حدود ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد. این میزان تسهیلات برای نزدیک به ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد بوده است.

معاون طرح وبرنامه وزیر صنعت، معدن وتجارت با اعلام اینکه بیش از ۱۷ هزار پرونده آماده ارایه به بانک ها برای دریافت تسهیلات رونق تولید داریم، افزود: تاکنون ۸ هزار و ۳۳۸ واحد مبلغ ۶ هزارمیلیارد تومان از محل رونق تولید تسهیلات دریافت کرده اند.

* ۷۰۴ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک‌ها معرفی شده‌اند

رحمانی با بیان این‌که از ابتدای امسال ۷۰۴ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک‌ها معرفی شده است، گفت: ۳۶ واحد از آن‌ها تاکنون موفق به دریافت تسهیلات شده اند و نوسازی صنعتی در سال جدید رشته به رشته و استان به استان ادامه خواهد یافت.

* اعطای ۹۵هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش صنعت، معدن و تجارت طی ۷ ماهه امسال

وی تسهیلات ارایه شده در کل بخش صنعت، معدن و تجارت در ۷ ماهه امسال را حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: این رقم در ۷ ماهه سال ۹۵ حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر تسهیلات بانک‌ها برای بخش صنعت، معدن و تجارت در ۷ ماهه سال حدود ۳۰.۴ درصد از کل تسهیلات نظام بانکی کشور بود.

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3670
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)