سه‌شنبه 13 ژوئن 2017 - 5:38

انتشار جدول مالیات مشاغل مرتبط با خودرو

صاحبان مشاغل مرتبط با خودرو باید نسبت به پرداخت مالیات مقرر عملکرد سال ۱۳۹۵ تا پایان خرداد ماه جاری اقدام کنند.

سازمان امور مالیاتی جدول مربوط به میزان مالیات اختصاصی به مشاغل خودرویی را برای سال ۹۵ منتشر کرد که بر اساس آن کسانی که دارای دو خودرو باشند، برای خودروی دوم معافیت مالیاتی در نظر گرفته نمی شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، در این بخشنامه که به تازگی ابلاغ شده است، استان ها با توجه به امکانات و شاخص های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و شرایط جوی به پنج گروه تقسیم شده اند و به تناسب وضعیت هر استان نرخ های متفاوتی برای دارندگان خودروهایی که با آن کسب درآمد دارند، تعیین شده است.

گروه یک این تقسیم بندی به شهر تهران اختصاص دارد و گروه ۲ شامل استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و سایر شهرهای استان تهران است.

در گروه ۳ استان های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان قرار گرفته اند؛ گروه ۴ شامل استان های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی است و گروه ۵ به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل اختصاص دارد.

بر اساس این بخشنامه، مالکان تاکسی یا وانت که دارای ۲ خودرو یا بیشتر باشند با توجه به اینکه درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از میزان معافیت موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم است، بنابراین خودروی اول معاف از مالیات بوده و همچنین با توجه به امکان استفاده خودروهای بعدی از مازاد معافیت خودروی اول و نظر به اینکه فعالیت اصلی مودی با خودروی اول انجام شده است، مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع تعیین می شود.

درباره مالکانی که دارای ۲ خودرو یا بیشتر (غیر از تاکسی و وانت) باشند با توجه به اینکه فعالیت اصلی مودی مربوط به خودوری اول است و برای خودروی دوم معافیت در نظر گرفته نمی شود، لذا مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به میزان ۲۵ درصد بیشتر محاسبه و وصول خواهد شد.
همچنین اگر خودروی اول مودی تاکسی و وانت بوده و خودروی دوم یا خودروهای بعدی از سایر خودروها یا ادوات موضوع جداول این دستور العمل باشد، مالیات خودروی دوم با در نظر گرفتن رقم مربوط به مالیات خودرو یا وسیله مذکور با افزایش ۲۵درصد به صورت مقطوع خواهد بود.

در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: مودیانی که در سال ۱۳۹۵ به صورت کامل فعالیت نداشته اند، مالیات آنها بر اساس مدت کارکرد قطعی می شود.

صاحبان مشاغل مرتبط با خودرو باید نسبت به پرداخت مالیات مقرر عملکرد سال ۱۳۹۵ تا پایان خرداد ماه جاری اقدام کنند.

مالیات صاحبان انواع وسایط نقلیه سواری پلاک سفید و همچنین صاحبان انواع وانت بار پلاک سفید و همچنین وانت بارهای کرایه آژانس ها و همچنین سواری های کرایه آژانس ها یا موسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا سایر مراجع از جمله مراجع دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداری ها بر اساس ضرایب این دستورالعمل محاسبه می شود.

مالیات عملکرد صاحبان خودروهایی که در سال ۱۳۹۶ به صورت قطعی به شخص دیگری واگذار می شوند معادل ۱۰ درصد بیشتر از جداول این دستور العمل محاسبه می شود.

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=369
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)