دوشنبه 25 دسامبر 2017 - 16:22

بر هم خوردن معادلات بازار خودرو با تغییر ذائقه مشتریان

خودرو کالسکه یا گاری نیست که ده‌ها سال بتوان آن را به همان سبک و سیاق ساخت.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز روزنامه دنیای خودرو به بررسی «نتایج نظرسنجی از مشتریان بازار خودرو درخصوص بودجه خرید» پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو نوشت:

گزارش اخیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد از نتایج نظرسنجی درخصوص بودجه خرید خودرو از بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو تهران، حاوی نکات مهم و تعیین‌کننده‌ای است که چشم‌انداز آینده بازار خودرو کشور و معادلات موجود درباره آن را دستخوش تغییر می‌کند.

آن‌چه در این گزارش محسوس بود، تغییر ذائقه بازار خودرو در ایران و افزایش اعتبار و محبوبیت محصولات چینی است. تنها ۱۴ درصد از کل پاسخ‌دهندگان در این گزارش قصد خرید خودرو زیر ۵۰ میلیون تومان را داشته‌اند و این البته به معنی افزایش قابل توجه سرانه درآمد در ایران نیست؛ ایرانی‌ها از لحاظ درآمد سرانه بر مبنای «برابری قدرت خرید» یعنی با احتساب پایین بودن شاخص برخی از هزینه‌ها همچون قیمت سوخت، همچنان حول‌وحوش رتبه ۹۰ در میان ۱۹۰ کشور دنیا سیر می‌کنند.

اما با این‌حال برای ایرانی‌ها خرید خودروهای کم‌تنوع و پُرتکرار داخلی که از کیفیت، ایمنی و دوام مطلوب برخوردار نیستند، ملال‌آور شده است و دیگر نمی‌توان آحاد مشتریان را محکوم به خرید این‌گونه محصولات دانست. هرچند دست عموم ایرانی‌ها برای خرید خودرو خوب که نمونه صفر آن در دنیا حداقل ۱۰ تا ۱۵هزار دلار قیمت دارد، هنوز باز نشده است اما گزارش ISQI نشان می‌دهد که نیمی از مشتریان به دنبال خودروهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی هستند که بیش از ۷۵ درصد خودروهای این سگمنت چینی بوده و دارای شرایط فروش مناسب‌تری هستند.

درواقع طبقه متوسط جامعه در سال‌های اخیر با توجه به تأمین مالی خارجی در بخش فروش اقساطی برخی خودروهای مونتاژ داخل و نیز وارداتی، نسبت به قبل رغبت کمتری را به خرید محصولات تکراری دو خودروساز بزرگ داخلی نشان می‌دهد.

بر این اساس، غول‌های خودروساز داخلی فضای نسبتا رقابتی‌تری را پیش روی خود می‌بینند. با این‌حال شاهدیم که حتی در بحث فروش اقساطی خودروهای چینی موجود در سبد محصول این دو خودروساز نیز سود تسهیلات آن‌ها نسبت به خودروسازان خصوصی دارای شریک چینی بالاتر لحاظ می‌شود تا خود برای دیگر محصولاتشان رقیب‌تراشی نکرده باشند و فروش محصولات پیشین آن‌ها تحت تأثیر قرار نگیرد.

اما نتایج نظرسنجی اخیر، حاوی نکات جالب دیگری نیز هست که جا دارد بیش از پیش مورد توجه خودروسازان داخلی قرار بگیرد؛ بررسی اطلاعات مربوط به افرادی که تمایل به خرید خودروهای سدان داشته‌اند، نشان می‌دهد که استحکام و ایمنی با حدود ۳۸ درصد بالاترین معیار خرید انتخاب و خرید بوده و در عین حال زیبایی ظاهری خودرو نیز برای مشتریان مهم تلقی شده است.

بنابراین باید توجه داشت که ورود به صنعت خودرو به معنی همپایی با تحولات سریع آن در زمینه کیفیت، ایمنی، زیبایی، تنوع و تغییر مداوم است؛ خودرو کالسکه یا گاری نیست که ده‌ها سال بتوان آن را به همان سبک و سیاق ساخت. نتیجه رویکرد سنتی به تولید خودرو و عقب ماندن از قافله فناوری و کیفیت، همین سهم حدود ۷۰درصدی خودروهای بی‌کیفیت، ناایمن و بسیار آلاینده از حدود ۲۰ میلیون خودرو موجود در کشور است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=3874
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)