- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

احتمال سقوط قیمت نفت تا ۳۰ دلار

رئیس شرکت فکتس گلوبال انرژی و تحلیل‌گر ارشد بازار نفت گفت: در صورتی که اوپک تولید نفت خود را بیشتر کاهش ندهد، قیمت نفت ممکن است تا ۳۰ دلار به ازای هر بشکه سقوط کند.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از نکونیوز، فریدون فشارکی، موسس و رئیس گروه مشاوره فکتس گلوبال انرژی در مصاحبه با CNBC گفت: مسئله بازار نفت این است که نفت بسیار زیادی در بازار وجود دارد؛ در واقع، نفت بسیار زیادی از طرف آمریکا، لیبی و نیجریه روانه بازار می‌شود.

این تحلیل‌گر ارشد بازار نفت عنوان کرد: در حالی که (در حال حاضر) تقاضای بالایی برای نفت وجود دارد، این احتمال به صورت جدی وجود دارد که سال آینده قیمت نفت تا ۳۰ تا ۳۵ دلار به ازای هر بشکه سقوط کند و برای مدتی در همان سطوح باقی بماند.

فریدون فشارکی گفت: اگر کاهش کوچکی در قیمت نفت روی دهد، این امر برای تقاضا و برای رشد اقتصادی خوب است. اما آخرین باری که قیمت نفت سقوط کرد، بازارهای بورس نیز با آن سقوط کردند. من فکر می‌کنم که یک محیط ترسناک در حال حاضر وجود دارد که کاهش عمده قیمت نفت واقعاً می‌تواند به رکود اقتصاد جهانی منجر شود.

فشارکی که از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون، بازارهای انرژی آسیا-اقیانوسیه و خاور میانه را مورد مطالعه قرار داده است، گفت: من معتقدم آن به اصطلاح خط قرمز برای تولید نفت عربستان سعودی ۹ میلیون بشکه در روز است و اگر این کشور تولید نفت خود را بالاتر ببرد، قیمت نفت عقب خواهد نشست.

رئیس گروه فکتس گلوبال انرژی، با ارائه یک نظرگاه بدبینانه، که کمتر کارشناسی آن را ارائه داده است، عنوان کرد: یا شما، تولید نفت خود را فورا روزانه ۷۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش می‌دهید، یا قیمت‌ها سقوط خواهد کرد. حتی اگر چنین کاری انجام دادید، باز مجبورید سال آینده هم تولید نفت را تا سطوح بیشتری کاهش دهید. پس مساله به این برمی‌گردد که عربستان سعودی تا چه میزان برای کاهش تولید نفت آمادگی دارد.

ماه گذشته بیش از ۲۰ کشور عضو اوپک و غیرعضو اوپک توافق کردند که طرح کاهش تولید نفت را تا اوایل فرودین ۹۷ تمدید کنند. طبق این طرح، این کشورها متعهد شده‌اند تولید نفت خود را حدوداً روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. این توافق که از ابتدای سال ۲۰۱۷ اجاره شده، نتوانسته مازاد عرضه موجود در بازار نفت را رفع کند و قیمت نفت همچنان نسبتاً پایین است.

فشارکی به مبانی تحلیل خود نیز اشاره کرد و گفت: مفروضات من تنها بر مازاد عرضه مبتنی نیست. کاهش قیمت نفت می‌تواند به کاهش تقاضا برای نفت هم منجر شود. کاهش قیمت نفت، شبیه زلزله یا سونامی است!

این کارشناس بازار نفت ادامه داد: اگر کاهش کوچکی در قیمت نفت روی دهد، این امر برای تقاضا و برای رشد اقتصادی خوب است. اما آخرین باری که قیمت نفت سقوط کرد، بازارهای بورس نیز با آن سقوط کردند. من فکر می‌کنم که یک محیط ترسناک در حال حاضر وجود دارد که کاهش عمده قیمت نفت واقعاً می‌تواند به رکود اقتصاد جهانی منجر شود.

فشارکی به بحران قطر نیز اشاره کرد و گفت: من فکر نمی‌کنم بحران قطر چندان تأثیری بر بازار نفت داشته باشد، مگر این که این بحران به رویارویی نظامی بینجامد که چنین چیزی بسیار غیرمتحمل به نظر می‌رسد.