سه‌شنبه 9 ژانویه 2018 - 15:16

نفتکش ایرانی همچنان می‌سوزد/ استمداد از ژاپنی‌ها و اعلام آمادگی آمریکایی‌ها

انتظار این است که کشور چین با توجه به امکانات گسترده اطفا حریق، اقدامات موثرتری انجام دهد اما هنوز امکانات به کار گرفته شده موثر نبوده اند.

نفتکش ایرانی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی‌ماه و پس از تصادم یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد و عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت ۳۲ خدمه این کشتی همچنان تداوم دارد.

به گزارش نگاه اقتصادی، رییس جمهور روز سه‌شنبه در جلسه‌ای آخرین وضعیت کارکنان نفتکش ایرانی را که در آبهای چین طعمه حریق شده است، بررسی و دستورات لازم را برای بکارگیری همه توان ملی و منطقه ای برای تسریع در تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفتکش صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این جلسه امروز با حضور وزیران امور خارجه، نفت و راه و شهرسازی و سایر مسوولان ذیربط برگزار شد، پس از استماع گزارش ها تاکید کرد که مهمترین موضوع در مرحله کنونی تعیین سرنوشت و رسیدگی به وضعیت کارکنان این نفتکش و خانواده های عزیز آنان است و همزمان نیز باید پیگیری های لازم حقوقی برای جبران خسارات وارده، انجام گیرد.

وی در این جلسه پس از گزارش زنگنه وزیر نفت و دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، از آنها خواست که ضمن ارائه گزارش نهایی و فنی از دلایل حادثه، پیگیری های لازم برای رسیدگی به ابعاد مختلف حادثه و بویژه سرنوشت کارکنان کشتی و حانواده های این عزیزان را انجام دهند.

رییس جمهور همچنین ضمن اخذ گزارش دکتر ظریف از پیگیری های وزارت امور خارجه، دستور داد تا تمام امکانات دستگاه دیپلماسی برای پشتیبانی سیاسی و حقوقی، تسریع عملیات اطفای حریق، رسیدگی به وضعیت کارکنان و مذاکرات لازم با کشورهای همجوار ساحلی فعال شود.

* استمداد از ژاپنی‌ها

در همین باره سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» گفت: عملیات اطفای حریق نفتکش متوقف نشده و قرار است ژاپنی‌ها هم در این زمینه همکاری کنند.

بنابراعلام سازمان بنادر و دریانوردی، محسن بهرامی با بیان این مطلب افزود: از ژاپنی ها برای کمک به نفتکش سانچی کمک خواستیم و قرار است آنها وارد عملیات شوند. چینی‌ها در این حادثه بسیار با احتیاط و دست به عصا حرکت می‌کنند.

* اعلام آمادگی یک شرکت آمریکایی برای کمک

بهرامی اضافه کرد: یک شرکت آمریکایی برای کمک به حادثه نفتکش ایرانی اعلام آمادگی کرده اما تجهیزات لازم را برای این اطفای حریق در منطقه نداشته است بنابراین نمی توانسته به سرعت کمک کند.

وی ادامه داد: هویت جسد یافت‌شده که به بندر شانگهای چین منتقل شده، مشخص و ایرانی بودن آن محرز شد اما هنوز هویت دقیق و نام وی مشخص نشده است.

سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش «سانچی» گفت: خاموش کردن آتش نفتکش سانچی به دلیل اینکه حامل میعانات گازی بوده، زمانبر است زیرا میعانات گازی حتی از بنزین فرارتر هستند و البته این امر سبب می شود که لکه نفتی در منطقه ایجاد نشود.

وی به راهکارهای بررسی حادثه اظهار داشت : کشتی ها دارای ۲ جعبه سیاه هستند که جزییاتی مانند صحبت های اتاق فرماندهی و مسیر را ثبت می کند.علت این حادثه بررسی شده و ابعاد آن مخفی نخواهد ماند زیرا شرکت های بیمه گر بین المللی به دلیل مباحث مالی چند ۱۰ میلیون دلاری خود، جزییات این مساله را به طور کامل بررسی خواهند کرد.کشتی سانچی از مجهزترین نفتکش ها بود که توسط شرکت هیوندای کره جنوبی ساخته شده است.

* چینی‌ها در حد انتظار عمل نکرده‌اند

معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به اقدامات اطفا و نجات چین نسبت به شناور حادثه دیده ایرانی از رایزنی های حداکثری این سازمان برای نجات خدمه مفقود شده خبر داد و گفت: انتظار داریم چین در خصوص سانحه نفتکش ایرانی به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

هادی حق شناس در خصوص سانحه نفتکش ایرانی در آب‌های چین گفت: طبق کنوانسیون های بین المللی دریایی در صورتی که شناوری در آبهای یک کشور دچار سانحه شود، مرکز تجس و نجات (MRCC) آن کشور موظف است نسبت به نجات خدمه شناور فورا اقدام کند و اگر به هر دلیلی نمی تواند باید از کشورهای همجوار درخواست کمک کند.

وی افزود: از آنجا که مالک و کارکنان این شناور ایرانی هستند، از طرف سازمان بنادر از مرکز تجسس و نجات بندر عباس با مرکز تجسس و نجات بندر شانگهای چین ارتباط گرفته شده و پیگیر وضعیت عملیات هستیم و از طرف چینی خواسته شده اگر به هر دلیل نمی تواند کمک کند از باقی کشورهای همجوار درخواست کمک کند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ما به این اقدامات بسنده نکردیم و به کره جنوبی، استرالیا، پاناما، ترکیه و سایر کشورهای همجوار و کشتی های عبوری نیز اطلاع رسانی کردیم اما طبیعتا MRCC چین تا شعاع چند مایلی به علت خطرات موجود و گازهای سمی اجازه تردد نمی دهد.

وی اضافه کرد: انتظار ما به عنوان سازمان بنادر این است که کشور چین با توجه به امکانات گسترده اطفا حریق، اقدامات موثرتری انجام دهد و هنوز امکانات به کار گرفته شده موثر نبوده اند.

حق شناس در پایان عنوان کرد: برای حل این مساله و امدادرسانی حداکثری برای نجات خدمه این شناور، علاوه بر ارتباط با مرکز امداد و نجات بندر شانگهای چین، از طریق سفیر ایران در پکن، کنسولگری در شانگهای، وزارت نفت، وزارت راه، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در شانگهای، نماینده دائم مقیم جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی دریانوردی در لندن نیز رایزنی های مورد نیاز انجام شده است و مدیرکل دریایی سازمان بنادر و نماینده شرکت ملی نفتکش در محل حضور دارند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4102
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)