چهارشنبه 17 ژانویه 2018 - 16:35

گره‌گشایی در بزرگترین بندر تجاری کشور

سرویس بیجک انبار توسط گمرک و بندر شهید رجایی تا پایان سال جاری و ظرف مدت دو ماه اجرایی می‌شود تا ترافیک کامیون‌ها در این بندر کاهش پیدا کند.

در راستای اجرای طرح روان سازی ترافیک کامیون ها در محل درِ خروجی شرقی بندر شهید رجایی، نشستی مشترک با حضور مقامات ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و گمرگات جمهوری اسلامی ایران به میزبانی بندر شهید رجایی برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر ودریانوردی گفت: تسهیل فرایندها و هماهنگی بیشتر بین دستگاه های حاکمیتی، نظارتی و خدمات رسان و اتخاذ تصمیم با بهره گیری از نظرات کارشناسان دستگاه های متولی از جمله اهداف مهم و رویکردهای اصلی برگزاری نشست های مشترک است.

وی افزود: با توجه به حجم بالای جابه‌جایی محموله های صادراتی و وارداتی در بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر تجاری کشور اقدامات نرم افزاری و ارایه خدمات الکترونیکی بدون وقفه و مطابق استانداردهای روز دنیا برای خدمات رسانی به مشتریان و صاحبان کالا در دستور کار متولیان امر قرار دارد.

* سهم ۸۶ درصدی بندر شهید رجایی در تخلیه و بارگیری

حسن زاده با اشاره به سهم ۸۶ درصدی بندر شهید رجایی در تخلیه و بارگیری محموله های کانتینری و سهم ۶۰ درصدی از کل عملیات جابجایی کالا در کشور تصریح کرد: هر اتفاق مثبت و منفی در این بندر رخ دهد، کل ساختار اقتصادی کشور تحت الشعاع قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه طبق تدابیر اتخاذ شده، سرویس بیجک انبار توسط گمرک و بندر تا پایان سال جاری و ظرف مدت دو ماه اجرایی می شود، گفت: اجرای این مهم در کاهش ترافیک کامیون های حمل کانتینر به ویژه در ایام پایانی سال کمک شایانی خواهد کرد که بندر با حجم بالای ترخیص کالا و دوره اوج زمانی خروج کالاهای اساسی روبرو است.

* حرف ها از روی کاغذ به عمل تبدیل شده است

همچنین مجتبی پورسیف معاون فنی و امور گمرکی گمرکات ایران از تعامل کم نظیر بین دو مجموعه سازمان بندر و گمرکات طی سه دهه اخیر صحبت کرد و افزود: خوشبختانه طی سال جاری، بسیاری از حرف ها و تفاهمنامه ها از روی کاغذ به عمل تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: با نگاه باز مدیران ارشد دو مجموعه، انعقاد و عملیاتی شدن دو تفاهمنامه مهم در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است که بر همین اساس، بزرگترین طرح های تحول در نظام گمرکی ایران در بندر شهید رجایی به عنوان اصلی ترین گمرک کشور پیاده سازی می شود.

* تعاملات جدید بین بندر و گمرک

الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز ضمن اشاره به تعاملات جدید بندر و گمرک در ستاد مرکزی در تهران و همچنین در بندر شهید رجایی، اظهار داشت: گمرک، بندر و سایر مجموعه های اثرگذار بر تجارت بین المللی همچون حلقه های یک زنجیره به هم پیوسته در چرخه تأمین و توزیع کالا هستند که برای ایجاد هم افزایی باید به ضوابط، مقضیات و توانایی همدیگر توجه داشته باشند.

وی نتیجه برگزاری نشست های مشترک دو مجموعه گمرک و بندر را با هدف هم افزایی ایجاد اشتغال، توسعه تجارت بین المللی و کاهش بهای تمام شده کالا در کشور دانست و افزود: همه این اتفاقات امیدآفرین، زمینه ساز بهبود وضعیت معیشتی و برطرف نمودن بخشی از دغدغه های خانوارهای ایرانی خواهد شد.

عفیفی پور ابراز امیدواری کرد: توافقات صورت گرفته برای تسهیل و روان سازی ترافیک کامیون های متردد در محل درب خروجی شرقی بندر شهید رجایی هم در حوزه سخت افزاری و هم در حوزه نرم افزاری در مسیر درست و با رعایت زمانبندی اجرا شود.

در این نشست، بر لزوم ارائه خدمات گمرکی ۲۴ ساعته گمرکی در بندر شهید رجایی برای مسیرهای سطح یک و خدمات رسانی به مشتریان تا ساعت ۲۴ برای کالاهای مسیر سطح سه، تاکید شد.از دیگر مصوبات این نشست مشترک، احراز هویت برای تحویل کالا براساس اطلاعات قبض انبار و پروانه گمرکی توسط بندر بود که این تصمیم مهم به منظور پیشگیری از احتمال جعل اسناد گمرکی و قاچاق محموله های کانتینری انجام شد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4236
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)