شنبه 20 ژانویه 2018 - 12:58

ناسازگاری قوانین بانکی ایران با بانکداری مجازی

لطفی‌آذر گفت: اگر بانکی شعبه نداشته باشد نمی‌تواند فعالیت کند، زیرا همچنان مشتریان برای احراز هویت باید به شعب مراجعه حضوری داشته باشند.

یک کارشناس بانکداری الکترونیک با تاکید بر اینکه در نقطه شروع بانکداری مجازی هستیم، گفت: برخی بانک‌ها گام هایی در این زمینه برداشته اند.

به گزارش نگاه اقتصادی از ستاد خبری هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، رسول لطفی‌آذر درباره وضعیت بانکداری دیجیتال در ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون نظام بانکی بیشتر به سمت بانکداری الکترونیک حرکت کرده است، گفت: هم اکنون با بانکداری مجازی فاصله زیادی داریم چرا که هنوز زیرساخت‌های این نوع بانکداری مهیا نشده است.

این کارشناس بانکداری الکترونیک با تاکید بر اینکه فاصله معناداری بین بانکداری مجازی رایج در دنیا با بانکداری داخلی وجود دارد، افزود: هم اکنون تمام بانک‌ها به دلیل قوانین و مقررات این الزام را برای مشتریان خود دارند که به منظور احراز هویت به صورت فیزیکی به شعب مراجعه کنند. بنابراین بسیاری از سرویس‌ها به صورت حضوری به مشتریان ارائه می شود.

وی با تاکید بر اینکه قوانین بانکی موجود چندان با بانکداری مجازی سازگاری ندارد، گفت: به طور مثال اگر بانکی اصلا شعبه نداشته باشد نمی‌تواند با قوانین فعلی فعالیتی داشته باشد چراکه برای اعطای تسهیلات و ارزیابی مشتریان، الزام وجود دارد که مشتریان برای احراز هویت به شعب مراجعه حضوری داشته باشند.

لطفی آذر با تاکید بر ضرورت اصلاح و بازنگری در زیرساخت‌های فنی و قوانین رایج در نظام بانکی، اظهار داشت: مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال نیازمند شکل گیری چرخه سرویس و خدمات است. هرچند هم اکنون مشتریان از پایانه فروش خرید می‌کنند ولی هنوز چرخه سرویس و خدمات در ایران کامل نشده است.

این کارشناس بانکداری الکترونیک ضمن اشاره به اینکه زیرساخت های بانکداری دیجیتال از نظر فنی با بانکداری الکترونیک تفاوت اساسی دارد، خاطر نشان کرد: هم اکنون بانکداری موبایلی و اینترنتی داریم ولی زیرساخت فنی و کسب‌وکاری برای این حوزه ها فعلا در کشور فراهم نیست.

وی ادامه داد: در بانکداری دیجیتال طرح‌های مختلفی در دنیا مطرح می شود که سرمایه گذاران در آنها مشارکت می‌کنند؛ در این طرح‌ها بانک‌ها تسهیلات پرداخت نمی‌کنند بلکه متقاضیان تسهیلات را با سرمایه داران آشنا می‌کنند.

وی با تاکید بر تفاوت سرویس و خدمات بانکداری مجازی در دنیا با ایران، گفت: در ایران از نظر فرهنگی هم فاصله زیادی با اجرای بانکداری مجازی داریم. در نوع جدید بانکداری مجازی لازم است فرهنگ، قوانین و زیرساخت‌ها فراهم شود.

لطفی آذر گفت: هم اکنون برخی بانک‌ها در حال حرکت به سمت بانکداری مجازی هستند و زیرساخت‌های این بانکداری را درست می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در نقطه شروع بانکداری مجازی هستیم، گفت: باید به سمت بانکداری استاندارد برویم تا فرهنگ و زیرساخت لازم برای بانکداری مجازی شکل بگیرد. البته این مهم با پیگیری و استمرار فعالیت‌ها امکان پذیر خواهد شد.

یادآور می‌شود، هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع” نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب و کار مالی” دوم و سوم بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4270
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)