- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

چگونه از خود در برابر امواج الکترومغناطیس محافظت کنیم؟

اکثر مردم جهان در حال حاضر در دریایی از امواج الکترو مغناطیس زندگی می‌کنند و یا به عبارتی می‌توان گفت که زمین یک مایکروفر بزرگ است که انسان‌ها، گیاهان و جانوران در آن زیست می‌کنند.

در کشوری مثل ایران نیز همچون دیگر کشورهای جهان، جمعیت شهری آن نیز رو به افزایش است و کلانشهری مثل تهران به‌تنهایی بیش از ۱۶ درصد از کل جمعیت ایران را در خود جای داده است.

طبیعتاً جمعیت کلانشهرها نیز نیازمند ملزومات زندگی امروز از جمله تلفن همراه، اینترنت بی سیم (WiFi)، ماهواره و غیره هستند که همگی آنها در مجموع باعث پدیده‌ای به‌نام آلودگی الکترو مغناطیسی (electrosmog) در محیط زندگی می‌شوند.

پس اگر شما یکی از میلیون‌ها نفری هستید که وابسته به تجهیزات الکترونیک خود مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ و دیگر تجهیزات الکتریکی هستید، باید از خطرات استفاده بیش از حد آن نیز آگاه باشید.
شواهد نشان می‌دهد که پرتو الکترو مغناطیس ساطع شده از این ابزارها به صورت امواج ناسازگار با بدن انسان است که می‌تواند آثار مضر مختلفی داشته باشد.

* آثار امواج الکترو مغناطیس

ظهور تکنولوژی های رادیویی در سال ۱۹۹۲ و همچنین حضور تلفن های بیسیم از سال ۱۹۹۵ در منازل بطور مداوم مخاطرات فیزیکی و شیمیایی موجود را دو چندان کرده و بطور پیوسته سلامت زنان باردار، کودکان، افراد در سن بلوغ، بیماران و سالمندان را تهدید می‌کند.

متأسفانه، تلاش‌های درمانی هم مکرراً به دلیل گسترش تشعشعات تا اتاق خواب (جایی که طبیعتاً برای استراحت و بهبودی است) با شکست روبه‌رو می‌شود.

در دنیای امروز علاوه بر بزرگترها، جمعیت رو به رشدی از کودکان نیز وابسته زرق و برق تلفن های همراه می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهد که یک کودک پنج ساله (بعلت داشتن جمجمه نازکتر) و تقسیم سلولی سریعتر ۶۰ درصد بیشتر از یک فرد بالغ امواج را جذب می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت شواهدی را به کمک متخصصان مستقل منتشر کرده که طبق نتایج آن، تلفن همراه در گروه ددت (حشره کش ها) و اگزوزها قرار گرفته است.

مردم جهان بر اساس آموزش‌ هایی که دیده‌ اند، د.د.ت و اگزوزها را برای بازی به کودکان نمی‌دهند، پس برای موبایل، تبلت، لپ تاپ، وای فای و دیگر تجهیزات الکتریکی نیز باید همین رویکرد را در پیش گرفت.
تلفن‌های همراه حتی زمانی که از آن استفاده نمی‌‌کنید از خود امواج ساطع می‌کنند. تلفن همراه یک مایکرویو دو طرفه است که ابتدا امواج را جهت پیدا کردن دکل مخابراتی صادر می‌کند، سپس به کمک آن برای برقراری ارتباط امواج را دریافت می‌کند.

بنابراین، نیمی از این امواج به درون هر چیزی که در مجاورت آن باشد نفوذ می‌کنند. افزایش دمای طبیعی (کوتاه مدت) با افزایش فعالیت فیزیکی بدن (مثلاً ورزش کردن) رخ می‌دهد و بدن بوسیله تعریق تعادل دمایی را برقرار می‌کند.

* بیماری‌های مزمنی که دلیل عمده آن‌ها امواج الکترومغناطیس است

اختلالات یادگیری و تمرکز، رفتارهای غیر عادی(بطور مثال: بیش فعالی) بویژه در کودکان، استرس (این مسئله باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و آسیب پذیری در برابر بیمار می‌شود)، تند خویی، بی‌حوصلگی، سردردهای مزمن، آلرژی و حالت تهوع، اختلالات شنوایی (وزوز گوش) از آسیب‌های امواج الکترو مغناطیسی است.

آسیب پذیری سیستم ایمنی و هورمونی، اختلال در فشار خون، آریتمی قلبی، حمله‌های قلبی و سکته در افراد بسیار جوان (این مسئله در کشور ما به‌طور چشمگیری در یک دهه‌ی گذشته افزایش یافته است)، افت فعالیت مغزی که می‌تواند باعث آلزایمر، صرع و غیره نیز ناشی از این امواج است.

کاهش تعداد اسپرم در مردان، اختلالات باروری و رشد جنین در زنان (در معرض امواج قرار گرفتن قبل از تولد باعث کوچکتر شدن مغز نوزاد و بیش‌فعالی می‌شود) نیز از دیگر بیماری های مزمن ناشی از این امواج است.

همچنین موارد حاد سرطان خون و تومور مغزی نیز از امواج الکترو مغناطیس گزارش شده که جا دارد والدین بر مدت زمان استفاده از این ابزارها توسط فرزندان خود نظارت کنند.

* چگونه می‌توانیم از خود در برابر امواج محافظت کنیم

پیشنهاد می شود از تلفن‌های بی‌سیم استفاده نکنید، از میدان‌های مغناطیسی مانند تلفن بی‌سیم، پد الکترونیک، تلفن همراه و امثال این ها در محل خواب دوری کنید، از مایکروفر استفاده نکنید، به ‌طور کلی از بلوتوث و وای‌فای پرهیز کنید و هرگز تلفن همراه را در جیب شلوار نگذارید.

همچنین هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید(به ‌دلیل حرکت مداوم، دستگاه تلفن همراه مدام باید امواج بیشتر و قوی‌تری برای پیدا کردن دکل جدید ساطع کند)، در آسانسور و محیط ‌هایی که آنتن ‌دهی ضعیف است از تلفن همراه استفاده نکنید، در صورت استفاده از تلفن همراه، حتی‌الامکان از حالت بلندگو و پیامک استفاده کنید.

یادآور می شود که بانوان باردار نباید تلفن همراه حمل کنند یا آن را در کیف خود یا نزدیک جنین قرار دهند، استفاده‌ی کودکان از تلفن همراه باید به ‌شدت محدود شود، چرا که امواج بر جمجمه نازک کودکان تاثیر بیشتری دارد و هرگز هنگام خواب تلفن همراه خود را روشن نگذارید.

دویست سال طول کشید تا دولت‌ها برچسبی روی سیگار بگذارند که نشان دهد سیگار خطرناک است. تا آن زمان مطالعات زیادی مبنی بر عدم ارتباط سیگار و سرطان منتشر شده بود. حال زمان آگاهی بیشتر و اقدامات پیشگیرانه در مقابل پرتوهای الکترومغناطیس لوازم الکترونیک است.

قاعدتاً کشیدن یک خط قرمز دور تکنولوژی‌هایی که زندگی ما به آن‌ها گره خورده است یا هر عاملی که امواج الکترومغناطیس را منتشر می‌کند غیرممکن است. امّا محافظ زیستی Vivobase ساخت کشور آلمان و دارای نشان CE اروپا از شما در مقابل همه‌ی امواج الکترومغناطیس با ایجاد یک سپر طبیعی محافظت می‌کند.

* کارشناس ارشد ژنتیک