پنج‌شنبه 25 ژانویه 2018 - 6:50

رمزخوانی و رازگشایی از سانچی؛ از غواصان و ربات‌ها تا جعبه سیاه و خدمه کریستال

از آن‌جا که بخشی از اطلاعات کدینگ است، روند دی‌کدینگ باید طی شود که البته مشکلی وجود ندارد و تنها زمان‌بر است.

با گشودن پلمب جعبه سیاه VDR نفتکش سانچی و نیز کشتی فله‌بر چینی، فرآیند رمزخوانی جعبه سیاه هر دو کشتی آغاز شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، نمایندگان کشور پاناما به عنوان کشور صاحب پرچم نفتکش سانچی، کشور هنگ‌کنگ به عنوان کشور صاحب پرچم کشتی فله‌بر کریستال، کشور چین که در آب‌های آن این حادثه اتفاق افتاده است و کشور ایران که اکثر نفرات جان باخته به آن اختصاص دارد، در این جلسه حضور داشتند.

بنا به گفته هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از ایران ٢ نماینده از این سازمان در این جلسه حاضر بوده‌اند.

کارشناسان می‌گویند مشخص شدن نتیجه نهایی رمزخوانی زمان‌بر است و بررسی‌های فنی ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

در همین حال، آزمایش «دی‌ان‌ای» گرفته‌شده از سه پیکر کشف‌شده در محل سانحه سانچی، برای مطابقت به ایران ارسال شده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش در خصوص بقیه پیکرها می‌گوید: ما آمادگی داریم برای اطلاع از وضعیت پیکر جانباختگان، در صورتی که شرایط فنی اجازه دهد غواص نیز به محل غرق شدن نفتکش سانچی اعزام کنیم.

به گفته محسن بهرامی، ربات ارزیاب تاکنون بخش میانی و جلوی نفتکش را بررسی کرده و در مرحله بعد، قرار است بخش عقب نفتکش که سکونت‌های سرنشینان نفتکش نیز در آنجا قرار دارد را بررسی کند.

وی درباره آخرین وضعیت ربات‌های ارزیاب اعزامی به محل نفتکش سانچی، اظهار داشته است: این ربات، تاکنون توانسته است حفره ۳۵ متری در بدنه سمت راست نفتکش که محل اصابت کشتی چینی است را شناسایی کند.

اما از سوی دیگر، به دلیل شرایط بد آب و هوایی و همچنین فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتری از ساحل، مشکلاتی برای فعالیت ربات وجود دارد.

بهرامی می‌گوید: ربات ارزیاب باید اطلاعاتی را درباره وضعیت عقب نفتکش که محل سکونت سرنشینان بوده را به ما بدهد، با توجه به آتش‌سوزی شدید روز آخر باید مشخص شود که این بخش در چه وضعیتی است.

وی با یادآوری این‌که نفتکش در عمق ۱۱۰ متری دریا قرار گرفته است، می‌افزاید: ما آمادگی داریم برای اطلاع از وضعیت پیکر جانباختگان، در صورتی که شرایط فنی اجازه دهد غواص نیز به محل غرق شدن نفتکش سانچی اعزام کنیم.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش یادآور می‌شود: این ربات‌ها از طرف شرکت‌های بیمه‌گر بین‌المللی ارسال شده اند که هدف آن‌ها ارزیابی شرایط نفتکش است اما ما از آن‌ها خواسته‌ایم که درباره وضعیت پیکرهای جانباختگان نیز اطلاعاتی را کسب کنند.

وی درباره شناسایی هویت سه پیکر یافت شده نیز بیان می‌دارد: تاکنون هویت یک نفر شناسایی شده، اما باید به طور رسمی از طرف دولت چین که در حال پیگیری است اعلام شود. با توجه به وضعیت نامناسب ۲ پیکری که در روی عرشه نفتکش یافت شده است، برای شناسایی قطعی آن‌ها باید آزمایش دی.ان.ای انجام شود.

از روز جمعه (ششم بهمن‌ماه) نیز به گفته حق‌شناس، مصاحبه با خدمه کشتی کریستال چینی توسط کمیته بررسی آغاز می‌شود.

او می‌افزاید: اطلاعات استخراج‌شده از دو جعبه سیاه (VDR) در اختیار هر ۴ کشور قرار گرفته و از آنجا که بخشی از اطلاعات کدینگ است، روند دی کدینگ باید طی شود که البته مشکلی وجود ندارد و تنها زمان بر است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4332
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)