سه‌شنبه 30 ژانویه 2018 - 16:37

یازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در کرمانشاه برگزار می‌شود

کیانی به نگاه اقتصادی گفت: کانون راهنمایان، هم برای مطالبات صنفی خود و هم برای ارتقای گردشگری با سازمان میراث فرهنگی، مجلس و وزارت کار تعامل دارد.

یازدهمین دوره جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور از اول تا چهارم اسفند ماه در شهر کرمانشاه با حضور ۴۰۰ راهنمای گردشگری برگزار می شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، نشست خبری یازدهمین دوره جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور روز دهم بهمن‌ماه در سالن اجتماعات پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد.

در این برنامه اویس کیانی، رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور اظهار داشت: در این گردهمایی که از اول تا چهارم اسفندماه همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری در محل اداره برق شهر کرمانشاه برگزار می‌شود، بحث‌های آموزشی و عملی را برای راهنمایان در هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری این استان خواهیم داشت.

وی افرود: در روز اول و دوم این همایش استان‌گردی خواهیم داشت و در روز سوم استاد جلال‌الدین کزازی که مهمان ویژه است، سخنرانی خواهد کرد. کنفرانس خبری و مجمع عمومی نیز در روز ۳ اسفند ماه برگزار می‌شود. در روز چهارم نیز در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح همانند هر سال مراسم اختتامیه را خواهیم داشت.

کیانی ادامه داد: راهنمایان گردشگری برای دومین بار به این استان می‌روند تا نماد حیات را به اهتزار درآورند. البته تیرماه تصمیم گرفته شد که این استان میزبان راهنمایان گردشگری در اسفند ۹۶ باشد اما پس از زلزله تا پیش از عید نوروز تنها رویدادی که نشان‌دهنده اقدام مثبت برای کرمانشاه باشد، همین رویداد راهنمایان است. علاوه بر ۴۰۰ راهنمای گردشگری که به کرمانشاه می‌روند، ۲۰ نفر از تورگردانان و مدیران دفاتر مسافرتی نیز به همراه خانم پوران درخشنده، استاد کزازی و پروفسور هنکلمن در این برنامه حضور خواهند داشت.

* راهنمایان گردشگری فونداسیون این صنعت هستند

در ادامه این نشست، رییس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگار “نگاه اقتصادی” درخصوص میزان تعامل این کانون با متولیان گردشگری کشور برای انعکاس نقایص زیرساخت‌های گردشگری، گفت: اگر یک تاریخچه صنفی را برای گردشگری در نظر بگیریم، از ۱۸ سال قبل نخستین انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور در استان اصفهان تاسیس شد، به مرور این انجمن‌های صنفی مطالبه‌گری‌های خود را در قالب تاسیس انجمن‌های صنفی و تشکل‌های استانی آغاز کردند که در نهایت به تشکیل کانون انجمن‌های صنفی در سال ۹۱ انجامید.

وی افزود: این کانون شامل تمام استان‌ها و جزایر کیش و قشم می‌شود که در این کانون رابط و نماینده دارند. این هم‌افزایی صنفی باعث شد مطالبه‌گری‌های ما در مقیاس کلان بتواند به گوش مسئولان امر برسد. ارتباطات ما با سازمان میراث فرهنگی، ارتباطات پارلمانی ما با مجلس، ارتباطات با وزارت کار، خط مشی‌های ما هم به منظور مطالبه‌گری‌های صنفی راهنمایان گردشگری و هم برای ارتقای صنعت گردشگری بوده است.

کیانی ادامه داد: راهنمایان گردشگری به‌رغم تمام تخصص‌ها و تاثیرات حیاتی که می‌توانند در این صنعت داشته باشند اما امنیت شغلی تضمین‌شده‌ای ندارند. مسائل بیمه و بازنشستگی این افراد جزو مطالبات راهنمایان است. همین رویدادها، تعاملات و اشتراکات تجربی و کاری با دوستانی که در ۱۱ سال ما را همراهی کرده‌اند، باعث شده است راهنمایان بیش از پیش منسجم شوند.

وی در پاسخ به نگاه اقتصادی، اضافه کرد: در‌حال‌حاضر در کشور تقاضای این شغل در کشور چشمگیر است و باید به قدری از نظر صنفی چابک و منسجم عمل کنیم تا پاسخگوی نیازهای جدید این نسل جدید از راهنمایان هم باشیم. بنابراین این انسجام باعث شده است ما برخی از مطالبه‌گری‌ها را به مسئولان رسانده‌ایم. این در حالی است که زمانی جایگاه شغلی راهنمایان گردشگری این‌گونه نبود و تصور نمی‌شد این راهنمایان می‌توانند فونداسیون صنعت گردشگری باشند. همین کارهای صنفی این فضا را به وجود آورد و آن را مدیون پیشکسوتان این حوزه هستیم و سعی می‌کنیم همین راه را ادامه دهیم تا به اهداف عالی صنفی دست یابیم.

* ترویج بسته‌های سفر نوروزی به کرمانشاه

وی با بیان این‌که در این گردهمایی برنامه‌ای نیز برای ترویج بسته‌های سفر نوروزی به کرمانشاه خواهیم داشت، اظهار داشت: برخی از مواقع با وجود تلاش راهنمایان در سال‌های گذشته، ناهماهنگی‌هایی از سوی حامیان به وجود می‌آمد که باعث اختلال و بی‌نظمی در برنامه‌ها می‌شد اما امیدواریم امسال این اتفاق رخ ندهد.

رییس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری افزود: ما از چهار ماه قبل بحث معرفی کرمانشاه را در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم کتابی با کمک نویسندگان به عنوان کتاب راهنمای گردشگری در کرمانشاه به چاپ برسانیم تا مرجعی برای گردشگری کرمانشاه باشد. همچنین در این گردهمایی، فاز اول زیرساخت الکترونیکی پلتفرم راهنمایان گردشگری را افتتاح خواهیم کرد.

احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران نیز در این نشست گفت: راهنمایان حلقه کامل‌کننده همه فعالیت‌هایی هستند که در حوزه تعامل و شناخت انجام می‌شود. هر کسی که وارد هر فضایی می‌شود، به دنبال راهنما می‌گردد. قبل از زلزله کرمانشاه ، در منطقه دالاهو، برخی نواحی بود که در آن مردم تنبور می‌ساختند و شیوه ساخت این تنبور و هنرمندانش نیز به ثبت ملی رسید. مهمان‌نوازی مردم این خطه از کرمانشاه نیز معروف بود. باید این شیوه ساخت و زندگی مردم احیا شود و کار راهنما این است که شناخت مردم را در این خصوص بالا می‌برد.

وی اظهار داشت: اجلاس موزه‌شناسی یا ایکوفوم از ۲۲ تا ۲۷ مهرماه سال آینده در ایران برگزار می‌شود. این اجلاس به تعریف موزه می‌پردازد و موضوع امسال آن نیز موزه و تقدس خواهد بود.

در این برنامه همچنین ابوالحسنی، تهیه‌کننده یک برنامه انیمیشن با تاکید بر این‌که شناخت مردم از سفر در حال افزایش است، گفت: می‌توان وقتی به سفری با چند تن از دوستان و یا اقوام می‌رویم از حضور یک راهنما نیز بهره ببریم و تورهای شخصی راه بیندازیم. برای این موضوع پلتفرمی نیز ایجاد خواهیم کرد و تبلیغات و فرهنگ‌سازی آن را در بخش انیمیشن دنبال می‌کنیم.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4406
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)