چهارشنبه 7 فوریه 2018 - 17:06

نخستین دستگاه ایکس‌رى کامیونی نسل ۴ در بندر شهید رجایی

این دستگاه با قابلیت کنترل روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کانتینر در سه مرحله، بارهای اضافی و… را به‌درستی تشخیص می‌دهد و بارنامه‌ها را کنترل می‌کند.

وزیر کشور گفت: دولت عزم خود را برای نصب دستگاه های پیشرفته ایکس ری در مبادی رسمی به منظور کاهش و کنترل قاچاق کالا جزم کرده است.

به گزارش نگاه اقتصادی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی پس از افتتاح نخستین دستگاه ایکس ری پرسرعت کامیونی در بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در حوزه قاچاق کالا داریم عبور این کالاها از مبادی رسمی است که تلاش های زیادی شده از طریق کنترل فیزیکی و روش های جدیدی همچون نصب دستگاه های ایکس ری، این مساله کنترل شود.

وی با اشاره به افتتاح نخستین دستگاه ایکس ری پیشرفته و نسل ۴ کشور با قابلیت کنترل روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کانتینر، خاطرنشان کرد: روش چک کردن این دستگاه در سه مرحله انجام می گیرد که با توانایی هایی که دارند بارهای اضافی و… را به درستی تشخیص می دهند و همچنین این توانایی را دارند که با بارنامه ها کنترل لازم را انجام دهند. بدین‌جهت با تقویت دستگاه های ایکس ری که هم اکنون در مبادی اصلی در حال نصب است و برای نقاط دیگری هم که نیاز باشد، تامین می شود، بتوان موضوع قاچاق کالا را در مبادی رسمی به شکل کامل کنترل کرد.

* باید قاچاق را به صفر برسانیم

رحمانی فضلی بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، میزان قاچاق کالا از ۲۰ میلیارد دلار در مبادی رسمی و غیررسمی به ۱۱,۵ میلیارد دلار کاهش یافته که باید با تلاش مضاعف تر و برنامه ریزی لازم این رقم را به صفر برسانیم.

تصویربرداری X-Ray از نسل ۴ که به «Fast Scan» معروف است، قابلیت تجزیه و تحلیل محموله های را دارد و به دلیل اسکن سریع در حین حرکت کامیون با سرعت میانگین بین ۱۵ تا ۴۰ کیلومتر، باعث کاهش صف و ترافیک کامیون‌ ها در بندر و افزایش دقت در بازرسی از محموله ‌ها می شود.بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران محسوب می شود که ۵۳ درصد صادرات و واردات، ۷۰ درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.

* می توان کالاهای دربسته را هم ارزیابی کرد

عباس کمالی، معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم در مراسم بهره برداری از نخستین دستگاه تصویر برداری با اشعه ایکس (ایکس‌ری‌) پرسرعت کامیونی گفت: برای راه‌اندازی این ایکس‌ری در مجموع اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان با همکاری بندر و گمرک هزینه شده است.
وی خاطرنشان کرد:اهمیت دستگاه‌های ایکس‌ری کامیونی از آنجا بیشتر می‌شود، که می‌توان کالاهای درون کامیون‌ها را بصورت دربسته مورد احصاء و بررسی قرار داد؛ بررسی دستی و سنتی کانتینرها در بنادر شلوغی همانند بندر شهید رجایی امری دشوار است، از سویی دیگر، برخی از قوانین بین‌المللی اجازه بازگشایی برخی از کانتینرها بر اساس شکیات و شبهات را نمی‌دهند.

* خیز بندر شهید رجایی برای بندر کانونی منطقه

وزیر کشور در جریان سفر به استان هرمزگان با حضور در قلب بزرگترین بندر تجاری کشور از امکانات و قابلیت های منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، کشتی های داخلی و خارجی پهلو گرفته در اسکله ها و عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بزرگترین بندر تجاری کشور بازدید کرد.در حاشیه این بازدید اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت های عملیاتی بندر شهید رجایی و سایر بنادر تابعه این اداره کل را ارائه کرد.

تشریح طرح های توسعه ای برای تبدیل شدن بندر شهید رجایی به بندر کانونی منطقه و بیان آخرین اقدامات و دستاوردهای سازمان بنادر طی سال های اخیر برای رونق بخشی به تجارت دریایی و بازگشت خطوط کشتیرانی بین المللی به بزرگترین بندر تجاری ایران از جمله موضوعاتی بود که در این گزارش مطرح شد.

وی همچنین ظرفیت ها و پتانسیل های توسعه استان هرمزگان در حوزه دریایی و بندری به دلیل برخورداری از ۲۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی و بیش از ۷۰ بندر بزرگ و کوچک را تشریح کرد.

فرود عسکری؛ رئیس کل گمرک ایران، فریدون همتی؛ استاندار هرمزگان، حسین هاشمی تختی؛ رییس کمیته بنادر و صنایع دریایی در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام ذوالقدر و شریفی؛ از اعضای مجمع نمایندگان استان و جمعی از مدیران و مسئولان استانی، از جمله مقاماتی بودند که رحمانی فضلی را در این بازدید، همراهی کردند.

اراضی پسکرانه و محوطه های سرمایه گذاری بخش خصوصی، ایکس ری جدید و ترمینال ۲ کانتینری بندر شهید رجایی که به عنوان بزرگترین، پیشرفته ترین و مجهزترین پایانه تخلیه و بارگیری محموله های کانتینری در کشور محسوب می شود، از جمله بخش هایی بود که مورد بازدید وزیر کشور قرار گرفت.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4439
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)