- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

سرمایه‌گذاری ۸۴۰ میلیارد تومانی در کارخانه ۵۰ هزار تنی تایر زابل

قرار داد ساخت کارخانه تولید ۵۰ هزار تنی لاستیک بین شرکت گسترش صنایع آریا تایر هامون وابسته به ایدرو و شرکت سابیر وابسته به شرکت شستا امضا شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، در این مراسم که با حضور محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و منصور معظمی؛ مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برگزار شد، طرفین برای تولید سالانه ۵۰ هزار تن انواع تایر خودرو شامل ۲۵ هزار تن سبک و ۲۵ هزار تن سنگین توافق کردند.

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم امضای این قرارداد گفت: حدود ۸۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه تایر سیستان و بلوچستان انجام شده است و طی مدت چهار سال در شهرک صنعتی رامشار زابل به بهره‌برداری می‌رسد.

منصور معظمی افزود: از یک سال قبل کلنگ‌زنی این کارخانه در ۳۰ کیلومتری زابل آغاز شده و پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصدی داشته است. هرچند که این میزان مورد قبول وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست اما با امضای این قرارداد شاهد پیشرفت کار خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که ۱۰۰ درصد سهام این کارخانه مربوط به ایدروست، خاطرنشان کرد: با احداث این پروژه شاهد ایجاد اشتغال مستقیم ۱۳۴۴ نفری خواهیم بود.

مدیرعامل ایدرو با بیان این‌که مسئولیت سازمان‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی است که امکان سرمایه‌گذاری کمتر است، ادامه داد: مبلغ قرارداد مورد نظر ۱۶۰ میلیون یوروست و ۸۵ درصد تامین مالی توسط فاینانس خارجی و ۱۵ درصد توسط منابع داخلی مدنظر قرار گرفته است.

به گفته وی، مجری این طرح شرکت گسترش صنایع آریا تایر هامون و سهامدار ۱۰۰ درصدی آن سازمان گسترش نوسازی و صنایع ایران است.

* طرحی برای تحول بزرگ در سیستان و بلوچستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: طرح تولید آریاتایر هامون در استان سیستان و بلوچستان باعث تحول در منطقه خواهد شد و به دنبال آن هزاران فناوری و شغل فنی و صنایع جانبی در این منطقه به وجود خواهد آمد.

محمدرضا نعمت‌زاده در این مراسم اظهار داشت: این استان بزرگ است و باید همه نقاطش پیشرفت کند و با تغییر اقلیم و و شرایط و رشد جمعیت ما هم باید خودمان را تطبیق دهیم و وزارت صنعت هم به همین منظور طی مدت کوتاهی اقدامات خوبی در این استان انجام داده است.

وی افزود: علاوه بر این کارخانه ساخت مجتمع بزرگ صنعت فولاد در چابهار را در برنامه داریم و این علاوه بر طرح پتروشیمی و طرح توسعه مکران است.

وزیر صنعت ادامه داد: در مرکز استان بافت بلوچ یکی ا ز واحدهای بزرگ ما بود که در گذشته و با سوءتدبیر و خصوصی‌سازی نادرست متوقف شده بود و با زحمت زیاد توانستیم این شرکت تعطیل و دچار حریق شده را پس بگیریم و فاز اول که خرید ماشین‌آلات است و ۱۸۰ نفر اشتغال‌زایی دارد، در حال انجام است و باید حتی بزرگ‌تر و فعال‌تر از حالت اول به چرخه تولید بازگردد.

وی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی آماده باشد، ایدرو آماده واگذاری سهام این کارخانه است.

نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به لزوم انتقال خط گاز ایرانشهر به سمت چابهار و زاهدان، بیان کرد: به اعتقاد ما باید سه نقطه استان در شمال و جنوب و مرکز در پیشرفت صنعتی سهم داشته باشند و با وجود این‌که طرح تایر سیستان و بلوچستان ۲ سال طول کشید، در این استان دنبال تکنولوژی با قابلیت صادرات و استفاده از امکانات داخلی بودیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این‌که قبل از راه‌اندازی این واحد گاز نیز به زاهدان برسد، گفت: تامین گاز برای کل استان برنامه دولت است و تامین انرژی کوره‌ها هم باید از گاز باشد.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در ادامه از وجود منابع معدنی خوب در استان سیستان و بلوچستان براساس مطالعات اکتشافی در این منطقه خبر داد و افزود: استان‌های مرزی با توجه به‌ویژگی دسترسی به بازارهای صادرا تی جای رشد و سرمایه‌گذاری فراوانی در استان دارند.

* مناطق محروم در اولویت خواهند بود

در ادامه این مراسم وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نیز این پروژه را چندوجهی خواند و گفت: عادلانه کردن سهم مناطق مختلف از رشد کشور ازجمله مباحث مهم دولت بوده است و در استراتژی‌های دولت و با سرمایه‌گذاری و مطالعات انجام‌شده مناطق محروم در اولویت خواهند بود.

علی ربیعی افزود: این‌گونه طرح‌ها سهم استان را در GDP (تولید ناخالص داخلی) افزایش می‌دهد و باعث کاهش نرخ اشتغال در استان خواهد شد.

وی در حاشیه این مراسم نیز اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان از سال ۵۸ تا ۹۲ سرمایه‌گذاری انجام‌شده فقط ۹ هزار میلیارد تومان بود، در حالی که در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام شده است.

وزیر تعاون با بیان این‌که این سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع پتروشیمی، فولاد، سرامیک، آبیاری و زهکشی و گاز رسانی بوده است، تصریح کرد: سیستان و بلوچستان استان بانشاطی است که سرمایه اجتماعی آن رو به افزایش است؛ این استان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشاط اجتماعی بالایی را از خود به نمایش گذاشت.

وی با بیان این‌که به همه روستاهای این استان گازرسانی خواهد شد، گفت: جاده جنوب – شمال این استان که سه کشور در مسیر آن قرار دارند، قابلیت بزرگی برای استان است.

به گفته ربیعی، ساخت کارخانه لاستیک‌سازی در زابل، جهت‌گیری‌های دولت در مقوله توسعه و کاهش نابرابری‌ها در کشور است.

وی یادآور شد: در برنامه‌ریزی انجام‌شده برای بنگاه‌های خرد و متوسط، سیستان و بلوچستان در اولویت نخست قرار گرفته است و انتظار می‌رود امسال و سال آینده شاهد چهره جدید و متحول‌شده‌ای از این استان باشیم.

وزیر تعاون همچنین اعلام کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با استانداری سیستان و بلوچستان منعقد شده تا نیروهای بومی منطقه متناسب با نیازها از آموزش‌های لازم برخوردار شوند و برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز نیز از ظرفیت‌های استان استفاده شود.

* قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در مسیر صنعتی شدن

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم، طرح تولید آریاتایر هامون را جزو افتخارات دولت یازدهم برشمرد و گفت: با طرح احداث این واحد و نیز طرح آبیاری تحت فشار، چراغ بخش رامشار سیستان و بلوچستان با این طرح در دولت یازدهم روشن شد.

علی‌اوسط هاشمی راه‌اندازی این واحد را باعث قرار گرفتن استان سیستان و بلوچستان در مسیر صنعتی شدن دانست و افزود: با افتتاح این طرح، معضل مهاجرت و وجود ۸۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه دچار تحول مثبت خواهند شد.