پنج‌شنبه 22 ژوئن 2017 - 6:52
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به نگاه اقتصادی عنوان کرد:

انتقال تجارب اعضای APPU در کنگره‌ای به میزبانی ایران

مدیرعامل شرکت ملی پست در پاسخ به نگاه اقتصادی، کنگره اتحادیه آسیا و اقیانوسیه را بستری برای تعاملات تازه بین اعضا خواند.

انتقال تجارب اعضای APPU در کنگره‌ای به میزبانی ایران

دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه (APPU) در روزهای ۱۲ تا ۱۶ تیرماه سال جاری با حضور ۳۲ کشور، به میزبانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، حسین مهری؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری روز چهارشنبه خود با اشاره به این‌که اتحادیه پستی جهانی (UPU) در سال ۱۸۷۴ با حضور ۲۲ کشور تشکیل شد، اظهار داشت: ایران پس از سه سال به عضویت این اتحادیه که در حال حاضر ۱۹۲ کشور عضو آن هستند در آمد.

وی در پاسخ پرسش نگاه اقتصادی درخصوص بسترسازی این کنگره برای ارتقای سطح کمی و کیفی عملکرد اعضا گفت: مهم‌ترین وظیقه این کنگره، پیگیری راهبردهای پستی منطقه آسیا و اقیانوسیه در سطح جهانی و عملیاتی کردن آن‌ها است.

مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه، بستری برای شکل‌گیری توافقات بین‌المللی و تعاملات تازه و انتقال تجارب بین اعضا است.

وی کنگره را بالاترین مرجع تصمیم گیری اتحادیه پستی جهانی برشمرد و گفت: تاکنون ۲۶ کنگره برگزار شده که آخرین آن در سال ۲۰۱۶ در استانبول ترکیه بوده و مهم‌ترین دستاورد آن عضویت ایران در شورای راهبری (CA) پس از ۱۲ سال بود.

مهری درخصوص نقش اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه اظهار داشت: این اتحادیه بزرگ‌ترین اتحادیه منطقه‌ای در سطح آسیا و اقیانوسیه و مهم‌ترین مجمع تصمیم‌گیری درخصوص توسعه و بهبود امور پستی در منطقه است.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل این اتحادیه عنوان کرد: اندیشه تشکیل اتحادیه نخستین بار توسط چهار کشور جمهوری خلق چین، کره‏ جنوبی، فیلیپین و تایلند طی مذاکراتی مطرح شد و تلاش‌های این کشورها به امضا و اجرای قرارداد همکاری پستی و تشکیل نخستین کنگره در سال ۱۹۶۵با حضور چهار کشور موسس انجامید. در کنگره بعدی که در کیوتوی ژاپن در سال ۱۹۷۰ برگزار شد، تعداد اعضا به ۹ کشور رسید و سپس با عضویت تایوان تعداد اعضای شرکت‌کننده در کنگره ملبورن در سال ۱۹۷۴ به ده عضو رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پست درخصوص چگونگی عضویت ایران در اتحادیه به‌عنوان کشوری از قاره آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنگره پنجم که در سال ۱۹۸۵ در کشور تایلند برگزار شد، به‌عنوان ناظر شرکت کرد و سرانجام در هفتمین کنگره که در سنگاپور برگزار شد، به‌عنوان عضو پذیرفته شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۳۲ کشور در این اتحادیه عضویت دارند افزود: علاوه بر ایران افغانستان، اندونزی، بنگلادش، بوتان، برونئی‌دارالسلام، پاکستان، تایلند، چین، ژاپن، سنگاپور، سری‌لانکا، فیلیپین، کره جنوبی، گینه نو پاپوازی، لائوس، مالزی، مالدیو، نپال، نائورو، نیوزیلند، ویتنام، هندوستان، کامبوج، فیجی، میانمار، جزایر سلیمان، مغولستان، وانوآتو، تونگا و ساموآ اعضای این اتحادیه را تشکیل می‌دهند.

مهری کنگره را نهاد عالی اتحادیه خواند و خاطرنشان کرد: کنگره از نمایندگان کشورهای عضو تشکیل می‌شود که هر چهار سال یک بار با حضور تمامی اعضای این اتحادیه برگزار می‌شود و در هر کنگره به مسائل و موضوعات راهبردی اتحادیه پرداخته می‌شود و کمیته‌های مختلف آن تشکیل جلسه می‏ دهند.

وی با اشاره به این که کشور ایران پس از ۱۷ سال دوباره میزبانی برگزاری کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه را برعهده گرفته است، اظهار داشت: آمادگی پست ایران برای برگزاری این مهم طی یازدهمین کنگره پستی آسیا و اقیانوسیه در هندوستان، در سال ۲۰۱۳ به‌ اطلاع کشورهای عضو و دبیرخانه اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه رسید و رسماً مورد تصویب کنگره قرار گرفت. همچنین اعلامیه رسمی جمهوری اسلامی ایران از سوی وزارت متبوع از طریق مجاری دیپلماتیک در همان سال اعلام شد.

رییس هیأت‌مدیره شرکت ملی پست با بیان این‌که تاکنون ۱۵۰ نفر برای شرکت در این کنگره ثبت نام کرده‌اند، افزود: این کنگره در سطح وزرا، معاونین وزیر، مدیران عامل و سفرای برخی کشورها برگزار خواهد شد و دبیرکل اتحادیه پستی جهانی، معاون وی و همچنین رییس شورای راهبری اتحادیه نیز حضور خواهند یافت.

وی با یادآوری این که کشورهای ترکیه، سوییس و فرانسه به عنوان ناظر در این کنگره حضور خواهند داشت، درخصوص رویکردهای پست ایران در این اجلاس گفت: توسعه همکاری‌های پستی به منظور توسعه امور پستی در منطقه و همچنین پی‌گیری و دنبال‌سازی راهبردهای اتحادیه از مهم‌ترین اقدامات مهم کنگره ۲۰۱۷ به شمار می‌رود.

مهری تشکیل کمیته‌های تخصصی را از دیگر برنامه‌های کنگره معرفی و عنوان کرد: توسعه سرویس‌های الکترونیکی، تجارت الکترونیک مرزی و فرامرزی، توسعه سرویس‌های مالی (IFS,International Financial Services)، توسعه پایدار و دغدغه‌های زیست‌محیطی و امضای تفاهم‌نامه با برخی کشورها از جمله کره جنوبی در این کنگره انجام خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۷ با همکاری مشترک شرکت ملی پست و پست‌بانک برگزار می‌شود، اظهار داشت: این دو بخش در این اجلاس گزارشی از فعالیت های مهم خود را ارایه خواهند داد.

مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: طرح کلان GNAF برای کشورهای عضو با هدف صدور دانش فنی ایران در این کنگره معرفی خواهد شد. همچنین توسعه همکاری‌های آموزشی با APPU با استفاده از ظرفیت‌های دانشکده پست و مخابرات بررسی خواهد شد.

وی برگزاری این‌گونه نشست‌ها را در سطح منطقه ای و بین المللی بسیار مهم و استراتژیک خواند و گفت: چنین مجامعی از یک سو فرصتی برای توسعه و بهبود همکاری‌ها و روابط پستی با کشورهای عضو در منطقه، بهره‌برداری از پتانسیل‌های منطقه در زمینه خدمات، تسهیلات و تجهیزات پستی، صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه در راستای درآمدزایی را ایجاد خواهد کرد و از سوی دیگر با نزدیک‌تر شدن مواضع کشورهای منطقه می‌توان در محافل جهانی نظیر اتحادیه پستی جهانی نفوذ و اثرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها را با در نظر گرفتن منافع کشورهای منطقه افزایش داد.

مهری با بیان این‌که در خلال کنگره پیشنهادهای کشورها مطرح و با حداکثر آرا به تصویب می‌رسد، اضافه کرد: احکام اتحادیه از سوی کشورهای عضو امضا و به اجرا در خواهد آمد. بدین ترتیب کشورهای امضاکننده نسبت به تنفیذ، پذیرش و تصویب اساسنامه، پروتکل‌های الحاقی و سایر احکام اتحادیه در چهارچوب قانون اساسی کشورشان اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به این که ریاست کنگره ۲۰۱۷ برعهده ایران است و به دنبال برگزاری این کنگره ، جمهوری اسلامی ایران ریاست شورای اجرایی را به‌ مدت ۴ سال تا کنگره آتی که در کشور تایلند برگزار می‌شود، بر عهده خواهد گرفت، اظهار امیدواری کرد پست ایران با میزبانی بهینه این اجلاس بتواند زمینه لازم برای توسعه همکاری‌های پستی میان کشورهای عضو و ایجاد فضای هم‌اندیشی و تعامل میان متخصصان پستی در سطح منطقه را فراهم آورد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=485
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)