دوشنبه 26 فوریه 2018 - 8:29

نوسازی ناوگان سنگین؛ طرحی که آب می‌رود؟

تاکنون نوسازی ۲۱ هزار خودروی باری قطعی شده است و تا هدف‌گذاری ۳۵هزار دستگاهی برای هر سال، حدود ۱۴هزار دستگاه فاصله وجود دارد.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه ۹۶٫۱۲٫۷) روزنامه دنیای خودرو به موضوع «طرح جدید نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

سوم بهمن ماه امسال بود که رییس‌جمهور در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و سخن از طرح «کلید به کلید» خود برای نوسازی ۲۴۰هزار کامیون فرسوده به میان آورد. حسن روحانی علاوه بر جایگزینی کامیون‌ها، از نوسازی کامیونت‌ها و اتوبوس‌های فرسوده نیز سخن گفت و اعلام کرد از همه شرکت‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی خواسته ‌است تلا‌ش‌شان را مضاعف کنند تا بشود در هر سال ۷۰ هزار کامیون را جایگزین کرد.

سخنان رییس‌جمهور آن‌جا که به بحث داخلی‌سازی خودروهای سنگین و منابع طرح رسید، فنی‎تر شد و شکی نماند که هر آن‌چه گفته می‌شود، سنجیده و از پیش ارزیابی‌شده است. روحانی پنهان نکرد که به اشتغال‌زایی این طرح نیز امید بسته است.

هرچند هم‌اکنون میزان تولید مدل‌های باری سنگین در کشور به حدود ۱۰هزار دستگاه در سال تقلیل یافته است اما خودروسازان در استقبال از سخنان رییس‌جمهور، اعلام کردند که نوسازی ۷۰ هزار دستگاهی در سال مشروط بر به‌کارگیری تمام ظرفیت تولیدی آن‌ها شدنی است.

روحانی به فاصله دو هفته از این مصاحبه در همایش طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری نیز حاضر شد و بار دیگر همان سخنان را با جزئیات بیشتر تکرار کرد و درباره توانمندی‌های داخلی موجود در این زمینه هم در نمایشگاه جانبی آن همایش، نمونه‌هایی از خودروسازان را دید و شنید.

اما یک هفته پس از اظهار این سخنان، هم رییس سازمان راهداری و هم معاون اقتصادی رییس‌جمهور تبیین کردند که بر اساس ساز و کار طرح جدید قرار است هر دو کامیون فرسوده با یک کامیون نو جایگزین شوند تا از این طریق تعداد ناوگان باری جاده‌ای به نصف کاهش یابد و با افزایش بازدهی پیمایش ناوگان، در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود. بدین ترتیب معلوم شد که قرار نیست سالی ۷۰هزار کامیون تولید شود بلکه ۷۰هزار کامیون فرسوده باید جای خود را به ۳۵هزار کامیون نو و تازه‌نفس بدهند.

اما یک هفته پس از این تبیین و در روز نخست این هفته نیز که شاهد برگزاری مراسم آغاز طرح جدید نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل بار و مسافر کشور بودیم، باز هم این عدد تقلیل پیدا کرد. بنا بر سخنان معاون وزیر کشور در این مراسم، برای فاز اول این طرح که طی سال آینده انجام خواهد شد، تاکنون نوسازی ۲۱ هزار خودروی باری قطعی شده است و تا هدف‌گذاری ۳۵هزار دستگاهی برای هر سال، حدود ۱۴هزار دستگاه فاصله وجود دارد. فاصله‌ای که وزیر کشور، پر کردن آن را مستلزم پیگیری خودروسازان برای استفاده از ظرفیت‌های طرح به نحو احسن دانست.

حال اما برای برخی کارشناسان، تحقق تحویل همین ۲۱هزار دستگاه در سال آینده نیز محل بحث است. هرچند امید می‌رود ابعاد برنامه سالانه اعلام‌شده برای نوسازی ناوگان باری بیش از این آب نرود!

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4858
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)