سه‌شنبه 6 مارس 2018 - 15:59
در کنفرانس مدیریت استراتژیک مطرح شد:

بهبود فضای کسب‌وکار بدون داشتن استراتژی ممکن نیست

نجفی در کنفرانس مدیریت استراتژیک گفت: افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی، نیازمند تعریف استراتژی‌هایی برای بهبود فضای کسب‌وکار است.

یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک، امروز (پانزدهم اسفندماه) با حضور صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، عضو هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و عضو شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش نگاه اقتصادی، در ابتدای این کنفرانس گزارشی از فعالیت‌های انجمن مدیریت راهبردی ایران توسط رییس هیات‌مدیره این انجمن ارائه شد.

حسین علایی با بیان این‌که تدوین استراتژی منتهی به توسعه است و مسیر پیشرفت را میسر می‌کند، اظهار داشت: تمام جوامعی که برای پیشرفت خود برنامه‌ریزی کرده اند، به این نتیجه رسیدند که در تمام حوزه‌ها اگر موسسات غیردولتی از طریق ایجاد بستر مناسب کسب‌وکار فعالیت کنند، زودتر پیشرفت می‌کنند. البته مدیریت استراتژیک در موسسات دولتی هم مطرح است. زیرا مدیریت استراتژیک برای همه موسساتی است که خواهان پیشرفت هستند، اعم از خصوصی و دولتی اهمیت دارد.

وی با بیان این‌که باید بر اساس سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ کشور برتر در حوزه فناوری و اقتصاد باشیم، تحقق این هدف را نیازمند به تدوین استراتژی دانست و افزود: «استراتژی غلط» یا «پیاده‌کردن غلط یک استراتژی صحیح» منجر به شکست شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها می‌شود، بنابراین باید استراتژی‌هایی تعریف شود تا بازار داخلی بتواند با بازار خارجی ارتباط بگیرد و تعامل داشته باشد. در واقع باید محیطی فراهم شود که فضای رقابت بین شرکت‌های داخلی و خارجی شکل بگیرد.

* معرفی پایان‌نامه‌های برتر مدیریت استراتژیک

محمدرضا انبیایی، دبیر کنفرانس مدیریت استراتژیک در بخش افتتاحیه آن اعلام کرد: بنا داریم پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی مدیریت استراتژیک سال کشور، کتاب سال و چهره برجسته این رشته را معرفی کنیم. همچنین درصدد هستیم طی این دو روز، کسب‌وکارهای پیش رو در پیاده‌سازی مدیریت استراتژیک را معرفی کنیم که این کسب‌وکارها در حوزه استراتژی تولید سبز، استراتژی اشتغال مولد و رشد اقتصادی و استراتژی اقتصاد مقاومتی هستند. علاوه بر این‌ها، استارت‌آپ‌های پیشرو در پیاده‌سازی استراتژی ورود به بازار، استراتژی خلق تیم و استراتژی توسعه ایده را معرفی خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که با ۳۷ دانشگاه دولتی، ۳۷۴ واحد دانشگاه آزاد، ۲۷۶ واحد دانشگاه پیام نور، ۲۵۳ واحد دانشگاه جامع علمی‌کاربردی و ۶۳ موسسه غیرانتفاعی ارتباط گرفته‌ایم، افزود: تعداد اعضای کمیته علمی کنفرانس، ۱۳۹ نفر هستند که این اعضا از ۵۳ دانشگاه داخلی و خارجی هستند.

* عرصه مدیریتی کشور؛ نیازمند اقدامات عاجل

در ادامه این همایش، پیام آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به یازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک قرائت شد.

وی در این پیام، توجه بـه راهبرد اقتصاد مقاومتی، راهبرد اشتغال مولد و رشد اقتصادی و راهبرد تولید سبز و حفظ محیط زیست را ضروری دانست.

آیت‌الله شاهرودی در پیام خود اظهار داشت: امیدوارم این کنفرانس که با همت انجمن علمی مدیریت راهبردی ایران برگزار می­‌شود، بتواند به توسعه مدیریت مطلوب کشور و تقویت رویکردهای راهبردی در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، دفاعی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی بینجامد و در ارتقای اقتدار سیاسی و امنیتی و بهبود شاخص­‌های فرهنگی و اجتماعی و بهبود تولید و افزایش بهره‌وری، کاهش وابستگی به فروش نفت و مواد خام و همچنین افزایش صادرات غیرنفتی، تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه پیام خود بیان کرد: در عصر حاضر که راهبردها به عنوان رکن اساسی سیاست‌گذاری عمومی و توسعه و ارتقای حکمرانی و پیشرفت نهادها و سازمان‌ها و بنگاه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی مطرح هستند، توجه بـه توسعه شرکت­‌های راهبردمحور به‌ویژه راهبردهای اساسی که در سطح کلان کشور به عنوان سیاست‌های اصلی مورد توجه بوده است، مانند راهبرد اقتصاد مقاومتی، راهبرد اشتغال مولد و رشد اقتصادی و راهبرد تولید سبز و حفظ محیط زیست که در این رویداد نیز مورد توجه قرار گرفته است، مقبول و مورد نظر کارشناسان ارشد کشور است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از این رو تأثیرگذاری در سطوح مختلف اقتصادی و توجه بیشتر شرکت­‌ها و سازمان‌های اقتصادی، صنعتی و خدماتی به رویکرد راهبردمحور و همچنین حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های نوین و کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند در افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های روزمره مردم مؤثر باشد و راهکارهای جدی برای پیشرفت کشور ارائه کند.

به گفته وی، با این نگاه، رسالت فعالان عرصه مدیریت کشور به منظور بومی‌سازی دستاوردهای قابل توجه کشورهای دیگر و همچنین تبدیل دانش پنهان مدیریتی کشور به دانش قابل بهره‌برداری برای مدیران جوان و توانمند کشور و توجه بیش از پیش به سیاست­‌های کلان و اهداف سند چشم انداز ایران در افق ۱۴۰۴، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است که بی تردید باید در جامعه علمی مدیریتی کشور مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

در ادامه پیام آیت‌الله شاهرودی آمده است: بار این رسالت ملی بر دوش همه سازمان‌ها و نهادهای علمی و اجرایی دولتی و غیردولتی کشور است و چه بسا در تحقق آن حتی لازم است غیر از جامعه علمی مدیریتی کشور، همه مسئولان در قوای مختلف نیز به‌صورت جدی دست به کار شوند تا اقدام عاجلی در عرصه مدیریتی کشور انجام شده و تحول‌آفرینی شود.

* ایجاد واحدهای صنعتی با کمک استارت‌آپ‌ها

صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز با بیان این‌که در کشور ما ۸۵هزار واحد صنعتی وجود دارد که نزدیک به ۹۲ درصد آن صنایع کوچک و متوسط هستند، افزود: در همه کشورهای توسعه‌یافته صنایع کوچک مهم هستند و کشور را در مسیر توسعه قرار می‌دهند و ما نیز به عنوان کشور در حال توسعه باید از مسیر صنایع کوچک و متوسط به هدف برسیم و جز این راهکار دیگری نداریم.

وی اعلام کرد: به‌تازگی حرکت‌هایی برای همانندسازی صنایع کوچک و بازار آغاز کرده‌ایم و در صدد هستیم ۳۱هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی را به ۸۵هزار واحد صنعتی کنونی اضافه کنیم. با ایجاد چنین واحدهای صنعتی می‌توانیم ۳۷۰هزار شغل را به وضعیت فعلی اشتغال اضافه کنیم.

نجفی با بیان این‌که برای تحقق این مهم باید از استارت‌آپ‌ها کمک بگیریم، افزود: بنا داریم سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی را طی۴ سال آینده افزایش دهیم و در این راستا لازم است استراتژی‌هایی تعریف شود، زیرا اکنون فضای کسب‌وکار خوبی نداریم.

وی ادامه داد: توسعه و تکمیل زیرساخت شهرک‌های صنعتی و توسعه سازمان صنایع کوچک با رویکرد دانشگاهی، علمی و تحول‌پذیر می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند.

* تحقق اهداف کشور در گرو برخورداری از مدیریت استراتژیک

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، عضو هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و عضو شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تحقق اهداف کشور و ساختن آینده در گرو تجهیز به تفکر و مدیریت استراتژیک است.

وی با بیان این‌که مباحث تفکر استراتژیک و مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، امروزه به طور جدی مورد توجه صاحبنظران به‌ویژه مدیران موفق و کارآفرینان مؤثر در خلق ایده قرار گرفته است، افزود: در مجامع علمی و دانشگاهی به صورت جدی به این مباحث پرداخته می‌شود.

* حضور کشورهای دیگر در کنفرانس یازدهم

به گزارش نگاه اقتصادی، کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک توسط انجمن مدیریت راهبردی ایران و با همراهی سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین‌المللی مرتبط از کشور های انگلستان، هلند، لهستان، استرالیا، کره جنوبی و چین به مدت دو روز برگزار می‌شود.

ارائه مقالات تخصصی، سخنرانی، معرفی چهره برجسته مدیریت استراتژیک سال ۹۶ کشور، انتخاب و معرفی کسب‌وکارهای پیشرو در پیاده‌سازی استراتژی‌های اقتصاد مقاومتی، اشتغال مولد و رشد اقتصادی، تولید سبز، انتخاب و معرفی استارتاپ‌های موفق در پیاده‌سازی استراتژی‌های توسعه ایده، خلق تیم و ورود به بازار، انتخاب و معرفی کتاب سال ۹۶، پایان‌نامه برتر دانشجویی و… از جمله برنامه‌های این همایش هستند.

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=4868
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)