شنبه 17 مارس 2018 - 20:21

واردات غیرقانونی ۴هزار دستگاهی؛ آفت اصلی بازار خودروهای هیبریدی

پاسخ‌های مدیران پاکرو به سه پرسش نگاه اقتصادی؛ فلاح: واردات غیر رسمی مشکل‌سازترین مسأله سال ۹۶ بود/ نفری: گارانتی با پرداخت زیر ۱۵درصد ارزش CIF به‌صرفه نیست/ بهجت: با اروپایی‌ها و چینی‌ها برای تأمین اتوبوس پاک در حال مذاکره‌ایم

ورود حدود ۴هزار دستگاه هیبریدی از طریق نماینده‌های غیررسمی بدون گارانتی موجب شد تا بازار خودروهای هیبریدی خراب شود و متقاضیان و برخی مسئولان در مورد خودروهای هیبریدی برداشت غلط داشته باشند.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمد فلاح، عضو هیأت‌مدیره شرکت پاکرو در نشست خبری مربوط به تشریح آخرین وضعیت ورود خودروهای هیبریدی به کشور با بیان مطلب فوق گفت: در سال‌های اخیر گری‌مارکت‌ها (Grey Market) خودروهایی را به بازار ایران وارد کردند که در سایر کشورها ثبت شده بودند. این مسأله شرایطی را ایجاد کرد که متقاضیان خودروهای هیبریدی با مشکل گارانتی مواجه شوند و اعتراضاتی را داشته باشند. این در حالی است که نمایندگی‌های رسمی، خدمات پس از فروش کامل را از طریق شرکت مادر به خودروهای وارداتی‌شان ارائه می‌کنند.

* افزایش شدید و ناگهانی تعرفه هیبریدی‌ها موجب نارضایتی خریداران شد

فلاح در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی مبنی بر این‌که از میان مسائلی مانند بسته شدن ثبتارش، ۹ برابر شدن تعرفه هیبریدی‌ها، نوسانات نرخ ارز و ورود ۴هزار خودرو توسط نمایند‌ه‌های غیررسمی کدام‌یک برای شما مشکل‌سازتر بود، گفت: همه این مسائل دست به دست هم دادند و بر مشکلات ما دامن زدند، تا جایی که هزینه‌های واردات به‌شدت افزایش یافت و موجب نارضایتی واردکنندگان و مصرف‌کنندگان شد اما آفت اصلی فعالیت شرکت پاکرو به عنوان نماینده خودروهای هیبریدی، خودروهای وارداتی در گری‌مارکت و واردات غیرقانونی بود که خوشبختانه دولت جلوی این واردات را گرفت.

* خودرو واردشده از کشور ثالث مشمول گارانتی نیست

عضو هیأت‌مدیره شرکت پاکرو با اشاره به الزام شرکت مادر کره‌ای در مورد خدمات پس از فروش افزود: شرکت‌های سازنده تعهد دارند که برای مدت معینی گارانتی محصولات را تامین کند. حال اگر این خودروها از کشورهای دیگر وارد شوند، در این زمینه به مشکل بر می‌خورند.

وی ادامه داد: هیچ شرکتی حاضر به گارانتی این خودروها نیست و در این حالت تنها کسی که ضرر می‌کند، مشتری است. در همین حال شرکتی هیوندای اعلام کرد که اگر خودرویی از محصولات آن شرکت از طریق بازار سیاه وارد کشور شده باشد، نماینده رسمی آن شرکت به ازای هر دستگاه، ۲هزار دلار جریمه خواهند شد.

* ناسازگاری خودروهای غیررسمی با شرایط اقلیمی ایران

فلاح یادآور شد: بحث واردات و ثبت سفارش غیرقانونی پیش از این هم مسوبق به سابقه است و چه در دوره قبل، چه حال حاضر و چه در آینده، خودروهای بسیاری از کشورهای دیگر وارد کشور ما شده و می شوند که مناسب آب‌وهوا و همچنین شرایط کشور نیستند و استاندارد‌های متفاوتی را پاس می‌کنند.

* مصرف سوخت هیبریدی‌های پاکرو ۵۰ درصد کمتر از نمونه بنزینی است

در این نشست همچنین جواد نفری، مدیر خدمات پس از فروش پاکرو نیز با اشاره به انواع خودروهای هیبریدی گفت: مصرف سوخت ترکیبی خودروهای هیبرید هیوندای که توسط پاکرو وارد می‌شوند، حدود ۵۰ درصد کمتر از نمونه بنزینی است. این خودروها دارای استاندارد یورو۶ است. در حالی که خودروهایی که توسط گری‌مارکت‌ها وارد شده بودند دارای استاندارد یورو۵ هستند و برای ارائه خدمات به آن‌ها مشکل وجود دارد.

وی در رابطه با گارانتی محصولات هیوندای گفت: محصولات هیوندای پاکرو به مدت ۵ سال تحت گارانتی شرکت است که تحت نظر هیوندای کره است. بر این اساس، با توجه به مجوزی که وزارت صنعت برای ارائه خدمات به ما داده است امکان ارائه سرویس به این خودروها را نداریم.

* واردات خودروهای هیبریدی با برچسب تقلبی یورو۶

نفری ادامه داد: البته طی مکاتبات با گمرک و وزارت صنعت توانستیم جلوی ترخیص این خودروها را بگیریم. اما باز هم با مشکل جدیدی مواجه شدیم و در گمرک برخی از این خودروها با جعل لیبل یورو۶ وارد کشور شده بودند، در حالی که یورو۵ داشتند. این هم مشکلی جدید رابرای خریداران ان ایجاد کرد.

وی تعداد این خودروها را ۱۰۰ دستگاه خواند و افزود: منابع رسمی، می‌گویند این خوردوها زمانی ثبت سفارش شده‌اند که سایت ثبتارش در یک بازه زمانی هک شد و به همین وسیله این خودروها وارد کشور شد که البته این امر بسیار غیرمحتمل است.

* ارائه گارانتی هیبریدی‌ها با پرداخت زیر ۱۵ درصد ارزش CIF به صرفه نیست

مدیر خدمات پس از فروش پاکرو در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درباره گارانتی‌کردن خودروهای هیبریدی واردشده توسط واردکنندگان متفرقه با پرداخت ۳ ارزش CIF خودرو گفت: درخصوص خودروهای هیبریدی با وجود تقسیم‌بندی ۱۶گانه انجام‌شده توسط دولت، همچنان ۳ درصد ارزش CIF برای ارائه گارانتی محاسبه می‌شود و ما نیز حداکثر مجاز به دریافت همین درصد هستیم، در حالی که با توجه به گرانی قطعات این خودروها، حداقل باید ۱۵ درصد ارزش CIF را برای گارانتی دریافت کنیم.

* مذاکره با ۴ شرکت اروپایی و چینی برای تأمین اتوبوس پاک

بهنام بهجت، معاونت فروش و بازاریابی پاکرو نیز در ادامه این نشست با اشاره به ورود اتوبوس‌های برقی و موتورسیکلت‌های برقی گفت: استراتژی پاکرو استفاده از خودروهای سبز است، به همین دلیل علاوه بر خودروها و تاکسی‌های هیبرید و همچنین موتورسیکلت‌های سبز، شرکت “پاکرو باس” که به‌تازگی تاسیس شده است، در حال مکاتبه با شرکت‌های خارجی برای وارد کردن اتوبوس‌های برقی است.

وی در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی در خصوص ملیت این شرکت‌ها گفت: با ۴ شرکت اروپایی و چینی در این خصوص مشغول مذاکره هستیم.

* سهم ناچیز هیبریدی‌ها از بازار خودرو ایران

به گفته بهجت، از یک میلیون و ۴۰۰هزار خودرویی که سالانه وارد بازار می‌شوند، تنها ۵ درصد یعنی حدود ۷۵هزار تا ۸۰هزار دستگاه وارداتی هستند که از میان وارداتی‌ها نیز تنها ۱۰ درصد یعنی ۷هزار تا ۸هزار دستگاه هیبریدی‌ هستند.

وی در رابطه با تعرفه‌های خودروهای هیبریدی گفت: افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبرید از ۵ درصد به ۴۵ درصد به این معناست که باید هزینه ۹ دستگاه خودرو را بدهیم تا یک خودرو را از گمرک خارج کرده و وارد بازار کنیم. این امر به دلیل سوءمدیریت است.

* آخرین وضعیت خودروهای ثبت نامی

وی در پایان با بیان این‌که «اگر تعرفه‌ها به حالت قبل برگشت، هزینه اضافی که از خریداران گرفته شده است، به آن‌ها برگردانده می‌شود»، گفت: با توجه به روندی کنونی، برخی خودرو‌ها پلاک شده اند و برخی دیگر در حال پلاک‌شدن هستند و در سال جدید به دست مشتریان خواهد رسید.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=5069
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)