چهارشنبه 21 مارس 2018 - 14:16

آغاز ساخت پایانه صادراتی بندرانزلی تا شهریور ۹۷

این پایانه صادراتی که شامل سردخانه، مرکز سورتینگ و بسته‌بندی و یارد کانتینری اعم از یخچالی و خشک است به‌صورت بلندمدت به یک شرکت ایرانی-روسی واگذار خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از نهایی شدن قرارداد پایانه صادراتی بندرانزلی تا شهریورماه سال جاری خبر داد و اعلام کرد: پس از امضای قرارداد، ساخت و ایجاد پایانه صادراتی بندرانزلی کلید خواهد خورد.

به گزارش نگاه اقتصادی، حسین چراغی در خصوص با احداث ترمینال صادراتی در بندر انزلی، اظهار کرد: به منظور صادرات به کشورهای حوزه CIS، در شمال کشور و به ویژه بنادر شمالی ظرفیت های بسیاری وجود دارد اما با وجود این پتانسیل ها، بازگانان و تجار ما کماکان نتوانسته اند به طور موثر در بازارهای این منطقه حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: بنادر به عنوان یک حلقه واسط بین حمل و نقل و تجارت بین المللی تنها می توانند بخشی از این نقش را در حوزه رعایت شاخص های بهره وری، ایجاد زیرساخت های مناسب و ارائه تسهیلات قانونی ایفا کنند و برای تکمیل این زنجیره نیاز است که سازمان های دیگر نیز ورود کرده این فرآیند صادراتی را کامل کنند.

* توجه به نیاز جامعه هدف در کشورهای حوزه CIS

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با تاکید بر اینکه مهم ترین موضوع توجه به نیازهای جامعه هدف است، بیان کرد: بازرگانان و تجار ایرانی باید به نیازهای جامعه هدف به طور ویژه و دقیق نگاه و استانداردهای لازم و مورد نیاز مشتریان بین المللی از قبیل بسته‌بندی مناسب، کیفیت مطلوب، قیمت پایین، سرعت دسترسی بالا و مقوله استمرار کالا در بازار را رعایت کنند چرا که این مسائل در موفقیت یا عدم موفقیت صادرات نقش بسیار مهمی دارد.

* راهکار پایدار کردن وضعیت صادراتی با حضور سرمایه گذار خارجی

چراغی با اشاره به این‌که برای کمک به فرآیند موجود در حوزه بنادر به این نتیجه رسیدیم که از حضور سرمایه گذاران خارجی کشورهای حوزه CIS بهره مند شویم، گفت: با این رویکرد می توانیم به واسطه حضور سرمایه گذاران خارجی وضعیت صادراتی خود را پایدار کنیم. به همین منظور با سرمایه گذار روسی جهت ایجاد پایانه صادراتی در بندرانزلی وارد مذاکره شدیم. این سرمایه گذار خارجی نیز با سرمایه گذار ایرانی مذاکرات خود را انجام داده است تا پایانه صادراتی که شامل سردخانه، مرکز سورتینگ و بسته‌بندی و یارد کانتینری اعم از یخچالی و خشک در بندر انزلی به صورت بلندمدت به این شرکت ایرانی-روسی واگذار شود.

وی افزود: مذاکرات انجام‌شده و طرح توجیه فنی و اقتصادی توسط دو سرمایه گذار تهیه شده است.امیدواریم تا شهریورماه سال ۱۳۹۷ قرارداد مربوطه نهایی شود و پس از آن ساخت و ایجاد پایانه صادراتی بندر انزلی شروع شود.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، برآوردها حاکی از آن است که جمعیتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفر در کشورهای این منطقه وجود دارد که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دریا دسترسی دارند.

وی در خصوص کالا و محصولاتی که قرار است از پایانه بندر انزلی صادر شوند، اظهار کرد: عموما کالا و محصولات مورد نیاز همچون مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خشکبار، لبنیات، مواد پروتئینی و حتی گل و گیاهان دارویی از عمده کالاهای صادراتی این پایانه خواهند بود چراکه عموم این کالا و محصولات در بازار روسیه مورد نیاز است و اگر از کیفیت مطلوب برخوردار باشد می تواند جای خود را در بازار کشورهای حوزه CIS باز کند.

* هم‌افزایی بنادر انزلی و کاسپین

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امضای تفاهم نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد انزلی به منظور تعیین تکلیف و تشریح وظایف سازمان های مذکور در قبال دو بندر انزلی و کاسپین، بیان کرد: با این تفاهم نامه دو بندر کاسپین و انزلی می توانند در حوزه های مختلف اعم از صادرات و ترانزیت هم افزایی داشته باشند و تبادلات تجاری بین استان گیلان و کشورهای حوزه CIS را ارتقا بخشند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=5122
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)